Publication: โฮม เฮือน เฮา: การสร้างสรรค์ละครเวทีในรูปแบบดีไวซิ่งบนฐานอัตลักษณ์อีสาน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
1906-2044
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสถาบันวัฒนธรรมและศิลปะมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ
INSTITUTE OF CULTURE AND ARTS JOURNALSRINAKHARINWIROT UNIVERSITY
INSTITUTE OF CULTURE AND ARTS JOURNALSRINAKHARINWIROT UNIVERSITY
Volume
24
Issue
1
Edition
Start Page
75
End Page
90
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
โฮม เฮือน เฮา: การสร้างสรรค์ละครเวทีในรูปแบบดีไวซิ่งบนฐานอัตลักษณ์อีสาน
Alternative Title(s)
HOME HUEN HAO: THE CREATION OF DEVISING THEATRE BASED ON ISAN IDENTITY
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยนี้เป็นส่วนหนึ่งของโครงการวิจัย “เฮ็ด-เหล่น-เป็นอีสาน: การค้นหาองค์ความรู้และกลวิธีในการแสดงของนักแสดงชาวอีสานเพื่อสร้างสรรค์ละครเวทีอีสานร่วมสมัย ” มีวัตถุประสงค์เพื่อค้นหากลวิธีและแนวทางการสร้างสรรค์ผลงานละครเวทีและการแสดงร่วมสมัยที่มีลักษณะเฉพาะและสะท้อนถึงตัวตนของคนอีสาน โดยอาศัยการวิเคราะห์แนวคิด หลักการ และกลวิธีการแสดงของตะวันตกในการสร้างสรรค์การแสดงและตัวละคร (เฮ็ด/เหล่น) ของนักแสดงชาวอีสานรุ่นใหม่ ภายใต้กรอบแนวคิดของทฤษฎีการแสดง (Performance) และทฤษฎีระหว่างวัฒนธรรม (Interculturalism) ดำเนินการวิจัยโดยใช้ระเบียบวิธีวิจัยทางศิลปกรรมในรูปแบบปฏิบัติการ (Practice as Research) มุ่งสังเคราะห์องค์ความรู้ของนักแสดงชาวอีสานรุ่นใหม่ที่เกิดจากฐานปฏิบัติ โดยการนำเสนอในบทความวิจัยชิ้นนี้เป็นการนำเสนอองค์ความรู้ที่ได้จากกระบวนการสร้างสรรค์ผลงานละครเวทีเรื่อง โฮมเฮือนเฮา ด้วยวิธีการดีไวซิ่ง ซึ่งนำเสนอบทวิเคราะห์จากกระบวนการสร้างสรรค์การแสดงของนักแสดงชาวอีสานที่สร้างสรรค์ตัวละครอีสานร่วมสมัยให้มีลักษณะเด่น คือ มีความฝัน ความโหยหา ความสงสัย ความสนุก มีทัศนคติที่เต็มไปด้วยความหวัง มักแสดงให้เห็นถึงการพยายามประคับประคองตนเองท่ามกลางความเปลี่ยนแปลง และมีการโต้ตอบวาทกรรมทางสังคมที่เกี่ยวข้องกับคนอีสานด้วย
This research article is part of the research project: ‘Embodied Isan Tone and Approaches to Performance: Reflecting on ‘Acting’ Through (Northeastern Thai) Isan Actors on Creation of Isan Contemporary Theatre and Performance’ aims to find creative approaches through actors and performers towards contemporary Isan theatre and performance. It intends to analyse experiences of young Isan actors/performers working with Western approach in theatre and performance through three different creative processes, using Performance theory and Interculturalism as its analysed framework. This article focuses on presenting the analysis and results and from the creative process of Home Huan Hao – the devising theatre. The result shows that contemporary Isan characteristics from character creation often involve dreams, nostalgia, wonders, fun, hopeful attitudes, which often explains through effort of supporting themselves amid change, as well as responses to social discourses related to Isan people.
This research article is part of the research project: ‘Embodied Isan Tone and Approaches to Performance: Reflecting on ‘Acting’ Through (Northeastern Thai) Isan Actors on Creation of Isan Contemporary Theatre and Performance’ aims to find creative approaches through actors and performers towards contemporary Isan theatre and performance. It intends to analyse experiences of young Isan actors/performers working with Western approach in theatre and performance through three different creative processes, using Performance theory and Interculturalism as its analysed framework. This article focuses on presenting the analysis and results and from the creative process of Home Huan Hao – the devising theatre. The result shows that contemporary Isan characteristics from character creation often involve dreams, nostalgia, wonders, fun, hopeful attitudes, which often explains through effort of supporting themselves amid change, as well as responses to social discourses related to Isan people.