Publication: การวิเคราะห์สัญศาสตร์ในศิลปะอาว็องท์การ์ดของคาร์ซีมีร์ มาเลวิช
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารปณิธาน
Panidhana Journal
Panidhana Journal
Volume
15
Issue
2
Edition
Start Page
391
End Page
419
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การวิเคราะห์สัญศาสตร์ในศิลปะอาว็องท์การ์ดของคาร์ซีมีร์ มาเลวิช
Alternative Title(s)
The Semiotics analysis in Avant-Garde art piece of Kazimir Malevich
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์ฉบับนี้ เป็นการวิเคราะห์สัญศาสตร์ในงานศิลปะอาว็องก์-การ์ดของคาร์ซิมีร์ มาเลวิช (Kazimir Malevich) โดยมีวัตถุประสงค์ คือ 1. เพื่อ ศึกษารูปแบบตัวสัญญะในงานศิลปะของคาร์ซิเมียร์ มาเลวิช 2. วิเคราะห์หาความ หมายของสัญญะในงานศิลปะของคาร์ซิเมียร์ มาเลวิช มีกรอบศึกษาจากงาน ศิลปะของมาเลวิช จำนวน 8 ชิ้น ผ่านการตีความทางสัญศาสตร์ด้วยทฤษฎีของโรล็องด์ บาร์ตส์ ผลจากการศึกษารูปแบบและความหมายของสัญญะในงานศิลปะของ มาเลวิชทั้ง 8 ชิ้น พบว่า เขามีการลดทอนรูปทรงของวัตถุที่ให้ความหมายในเชิงประจักษ์ มาเลวิชได้สร้างความหมายใหม่ของรูปทรงเรขาคณิตซึ่งเป็นตัวแทน ความบริสุทธิ์มาประกอบสร้างเป็นผลงานศิลปะ โดยผลงานในช่วงนั้น มาเลวิช ได้สลายองค์ประกอบของวัตถุภายใต้แนวคิด “The zero of form” คือ การทำให้ความหมายของวัตถุนั้นเป็นศูนย์ ความหมายจะเกิดขึ้นจากการประกอบสร้าง ตัววัตถุในทรรศนะของผู้ชม การตีความและการแสดงความคิดเห็นที่ได้รับจากการแสดงความรู้สึกผ่านการจัดวางองค์ประกอบในทัศนศิลป์ เช่น สี เส้น รูปทรง เรขาคณิต เป็นต้น โดยมาเลวิชพยายามสร้างสิ่งที่เขาเรียกว่า “ศิลปะการใช้ชีวิต ที่บริสุทธิ์” โดยการทำงานอย่างเป็นนามธรรมทั้งหมดผ่านภาพวาดที่ไม่มีความ สัมพันธ์กับโลกภายนอกที่เป็นรูปธรรม นอกจากนี้เขายังได้สลายความเป็นองค์ประธานของตัวผู้สร้าง ไปสู่ผู้ชมในการแสดงความคิดเห็น และวิพากษ์แนวคิดแบบ วัตถุวิสัย ซึ่งมาเลวิชมองว่า เป็นเครื่องหมายของอำนาจรัฐที่ถ่ายทอดนโยบาย เป็นแนวความคิดผ่านตัววัตถุ โดยมีรัฐเป็นผู้กำหนดความหมายในลักษณะที่มี ความเป็นสากล ในขณะเดียวกันเขายังพยายามออกจากกรอบของแนวความคิดสัจนิยมแบบสังคมนิยมที่เข้ามาควบคุมการสร้างสรรค์งานภายใต้นโยบายการ เชิดชูและส่งเสริมรัฐบาล รูปทรงเรขาคณิตที่มาเลวิชใช้ ถือเป็นนามธรรมในการสร้างสรรค์ขั้นสูงสุดในแนวคิดลัทธิสุพรีมาทิสต์ของมาเลวิชในช่วงที่สองของการ สร้างสรรค์ แสดงให้เห็นทัศนคติในความคิดของเขาในการสร้างสรรค์งานที่สา-มารถตีความออกเป็นสองฝ่าย ทั้งการสนับสนุน และการต่อต้าน ก่อความคลุม- เครือในวัตถุประสงค์ของการสร้างงาน อย่างไรก็ตามเมื่อวิเคราะห์ด้วยหลักการ ของบาร์ตส์แล้ว งานช่วงหลังของมาเลวิช มีสัญญะที่แสดงถึงการยืนยันทรรศนะของตนในความหมายแบบสุพรีมาทิสต์ โดยใส่ภาพที่ถือว่าเป็นกุญแจที่สำคัญ ของแนวคิด ได้แก่ ภาพจัตุรัสสีดำ เพื่อแสดงว่า สุดท้ายแล้วเขาก็ยังยืนหยัดใน ความคิดที่แน่วแน่ของตนแม้การแสดงออกของเขาไม่สามารถทำได้เต็มที่ ดังนั้น เขาจึงฝากเพียงสัญญะที่แสดงออกเพียงความหมายเท่านั้น แนวคิดของมาเลวิช สอดคล้องกับแนวคิดของบาร์ตส์เรื่อง ความเป็นองค์ประธานของความหมาย สัญญะในภาพ การใช้ผัสสะที่อิงอยู่กับประสบการณ์เชิงสุนทรียะส่วนตัวของ แต่ละบุคคลที่มาชมงาน รวมทั้งกระบวนการวิเคราะห์ความหมายซึ่งเปรียบได้กับ สัญญะที่ว่างเปล่าที่ความหมายจะเป็นไปตามบริบทของสังคมช่วงนั้น การยึดโยง ความหมายของมาเลวิชที่ต้องการนำเสนอแนวคิดใหม่ที่วัตถุไม่ต้องสื่อถึงความหมายทางสังคม เขาให้ความสำคัญกับความรู้สึกของผู้ชมที่มีต่องานมากกว่าสิ่งอื่นใด เป็นมันก็เป็นสุนทรียศาสตร์สมัยใหม่ที่ก่อกำเนิดขึ้นในรัสเซีย เป็นจุดเริ่มต้นของนิยามหารสร้างสรรค์ใหม่ ๆ ที่ไม่อิงอยู่กับขนบของศิลปะในยุคก่อนหน้า
This article is an attempt to analyze eight Kazimir Malevich’s Avant-Garde’s arts through investigation of the symbolic forms and the meaning of symbols by using Roland Barthe’s theory of semiotics. The findings marked that, to create his artistic work, Malevich tries to di-minish the empirical meaning of the shape of an object, whilst creates a new meaning to a geometric figure which represents purity. Malevich disintegrated of the object under the concept of “The zero of form”. Furthermore, the meaning of an object comes from the interpretation of the audience’s perspective, and expres-sion on visual art composition in terms of colors, lines, geometric shapes, etc. Malevich attempted to create what he called “a pure living art.” By working en-tirely in abstract painting. He uses universal geometric forms that had no relation-ship to the figurative objects in external world. Malevich elaborates this method as a way to symbolize state power which conveyed state’s policies to its people by trying to define its meaning in a universal manner. Simultaneously, he tried to escape from the framework of the socialist realism that effected artists creation under the government’s policy of promoting government’s work. Geometric shapes, used by Malevich in the second phase of his creation, were symbolized as the highest level of creativity in his Suprematist concept, representing his attitude on his work, which could be interpreted into two aspects: pro and con, causing ambi-guity in objectives in the establishment. However, when analyzed with the Barthes’ theory, a sign of Malevich’s manifesto in Suprematist meaning had appeared. He put visual language of flat geometric form that was considered as a key, ‘Black Square’, to declared that, eventually, he remained faithful to his Suprematist prin-ciples although his expression was limited. Therefore, he used the symbol that solely signified idea. Malevich’s concept is consistent with Barthe in terms of the objectification of symbolic meanings in visual arts, the use of senses based on individuals’ aesthetic experiences as well as the meaning analysis process which can be compared to an empty sign whose meaning relies on a particular context. Malevich’s idea is to authorize the subject in representing new concepts in the
This article is an attempt to analyze eight Kazimir Malevich’s Avant-Garde’s arts through investigation of the symbolic forms and the meaning of symbols by using Roland Barthe’s theory of semiotics. The findings marked that, to create his artistic work, Malevich tries to di-minish the empirical meaning of the shape of an object, whilst creates a new meaning to a geometric figure which represents purity. Malevich disintegrated of the object under the concept of “The zero of form”. Furthermore, the meaning of an object comes from the interpretation of the audience’s perspective, and expres-sion on visual art composition in terms of colors, lines, geometric shapes, etc. Malevich attempted to create what he called “a pure living art.” By working en-tirely in abstract painting. He uses universal geometric forms that had no relation-ship to the figurative objects in external world. Malevich elaborates this method as a way to symbolize state power which conveyed state’s policies to its people by trying to define its meaning in a universal manner. Simultaneously, he tried to escape from the framework of the socialist realism that effected artists creation under the government’s policy of promoting government’s work. Geometric shapes, used by Malevich in the second phase of his creation, were symbolized as the highest level of creativity in his Suprematist concept, representing his attitude on his work, which could be interpreted into two aspects: pro and con, causing ambi-guity in objectives in the establishment. However, when analyzed with the Barthes’ theory, a sign of Malevich’s manifesto in Suprematist meaning had appeared. He put visual language of flat geometric form that was considered as a key, ‘Black Square’, to declared that, eventually, he remained faithful to his Suprematist prin-ciples although his expression was limited. Therefore, he used the symbol that solely signified idea. Malevich’s concept is consistent with Barthe in terms of the objectification of symbolic meanings in visual arts, the use of senses based on individuals’ aesthetic experiences as well as the meaning analysis process which can be compared to an empty sign whose meaning relies on a particular context. Malevich’s idea is to authorize the subject in representing new concepts in the