Publication: การศึกษาวิเคราะห์เรื่องนกในบทกลอนในมันโยฌู
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารรามคำแหง ฉบับมนุษยศาสตร์
Ramkhamhaeng University Journal Humanities Edition
Ramkhamhaeng University Journal Humanities Edition
Volume
38
Issue
1
Edition
Start Page
61
End Page
84
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาวิเคราะห์เรื่องนกในบทกลอนในมันโยฌู
Alternative Title(s)
Analysis of“BIRDS” in Manyōshū
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
มันโยฌูเป็นหนังสือรวบรวมบทกลอนที่เก่าแก่ที่สุดของญี่ปุ่นมีบทกลอนทั้งสิ้น4,516 บท บทกลอนส่วนใหญ่แต่งขึ้นโดยใช้คาที่เกี่ยวข้องกับสิ่งที่อยู่ในธรรมชาติเช่นดวงจันทร์เมฆหมอกพืชพรรณ สัตว์ แมลง เป็นต้น งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษานกซึ่งเป็นส่วนหนึ่งของธรรมชาติและพบในมันโยฌูมากถึงเกือบ600บทโดยจะศึกษาความหมายของนก และวิเคราะห์สถานการณ์ ความเป็นไป สภาพจิตใจ ตลอดจนอารมณ์และความรู้สึกของกวีบทกลอน รวมถึงลักษณะการใช้ชีวิตของผู้คนและสภาพสังคมในสมัยนั้นผ่านการใช้คาเกี่ยวกับนกเหล่านั้นโดยใช้แนวคิดเรื่องคนญี่ปุ่นกับธรรมชาติในวรรณกรรมเพื่อที่จะได้เข้าใจถึงความสัมพันธ์ของคนญี่ปุ่นกับธรรมชาติผลการศึกษาพบว่ากวีในมันโยฌูให้ข้อสังเกตเกี่ยวกับลักษณะเด่นและพฤติกรรมทางธรรมชาติของนกแต่ละชนิดที่มีในบทกลอนมากกว่า30ชนิดได้เป็นอย่างดีโดยเฉพาะนก4ชนิดซึ่งมีการกล่าวถึงมากตามลาดับได้แก่(1) นกโฮะโตะโตะงิซุ (2) ห่านป่า(3) นกอุงุอิซุ และ(4) นกกระเรียน โดยรับรู้ว่านกชนิดไหนอยู่ในสภาพแวดล้อมแบบใดมาถึงญี่ปุ่นในฤดูกาลใด อีกทั้งทราบถึงลักษณะการใช้ชีวิตของนกเหล่านั้นและเลือกใช้นกที่เข้ากับสถานการณ์อารมณ์ความรู้สึกของตนบรรยายเป็นบทกลอนต่างๆบางครั้งนกปรากฏขึ้นในการบรรยายภาพทิวทัศน์เช่นห่านป่ากับทัศนียภาพยามฤดูใบไม้ร่วงหรือบรรยายถึงฉากสถานที่เช่นนกชิโดะริกับลานกรวดริมแม่น้าและบางครั้งเสียงของนกใช้ในการเชื่อมโยงถึงอารมณ์ความรู้สึกที่มีในจิตใจเช่นเสียงของนกกระเรียนฟังแล้วทาให้จิตใจร้อนรุ่มคิดถึงอีกฝ่ายสิ่งต่างๆเหล่านี้ทาให้เราเข้าใจว่าในจิตใจของผู้คนสมัยนั้นไม่มีการปิดกั้นกับสิ่งที่อยู่ในธรรมชาติหากแต่เปิดใจรับ สังเกต เรียนรู้และนาเข้ามาเป็นส่วนหนึ่งในการดาเนินชีวิตซึ่งลักษณะเช่นนี้สืบทอดต่อมายังวิถีชีวิตและความคิดของคนญี่ปุ่นในปัจจุบัน
Manyōshūis Japan’s oldest anthology of poetry thatconsists of 4,516 poems, most of which contain natural subjects including moon, haze, florae, fauna, insects, and so on. The purpose of this research is to study the presence of birds, in which they are considered as a visible component of nature and found in nearly 600 poems from Manyōshū, to study the symbolic meaning of birds, to analyze the author’s particular circumstances, living, state of mind as well as his feelings and emotions, and to investigate the ways of life and society in that period of time through the bird symbolism based on the idea of the Japanese and nature within literatures in order to understand the Japanese people’s relationship to nature. The findings indicate that the people of Manyōshūare able to sensibly notice the unique features and natural behaviors of each bird among more than 30 species mentioned in the anthology, especially the top four most frequently cited species: (1) Hototogisu(2) Wild Goose (3) Uguisu and(4)Crane, respectively. They acknowledge the surrounding habitat, migration season to Japan and life cyclesof eachbird species. They also address the bird species relating to specific situation as well as their feelings and emotions through poetry. Bird sometimes appeared in the depiction of scenery such as wild goose in the autumn landscape, and in the description of locale such as Chidori on the gravel riverbank. The bird’s singing is occasionally related to the state of mind such as a feeling of agitating passion perceived whena crane sings. The findings thus bring aboutan understanding that the Japanese mind hasnot onlyreceived the blessing of natural features, but italso perceived, learned, and coexisted with nature since ancient times. These significant valuesare, therefore, consistently passed down to the present generation’s thoughts and way of living.
Manyōshūis Japan’s oldest anthology of poetry thatconsists of 4,516 poems, most of which contain natural subjects including moon, haze, florae, fauna, insects, and so on. The purpose of this research is to study the presence of birds, in which they are considered as a visible component of nature and found in nearly 600 poems from Manyōshū, to study the symbolic meaning of birds, to analyze the author’s particular circumstances, living, state of mind as well as his feelings and emotions, and to investigate the ways of life and society in that period of time through the bird symbolism based on the idea of the Japanese and nature within literatures in order to understand the Japanese people’s relationship to nature. The findings indicate that the people of Manyōshūare able to sensibly notice the unique features and natural behaviors of each bird among more than 30 species mentioned in the anthology, especially the top four most frequently cited species: (1) Hototogisu(2) Wild Goose (3) Uguisu and(4)Crane, respectively. They acknowledge the surrounding habitat, migration season to Japan and life cyclesof eachbird species. They also address the bird species relating to specific situation as well as their feelings and emotions through poetry. Bird sometimes appeared in the depiction of scenery such as wild goose in the autumn landscape, and in the description of locale such as Chidori on the gravel riverbank. The bird’s singing is occasionally related to the state of mind such as a feeling of agitating passion perceived whena crane sings. The findings thus bring aboutan understanding that the Japanese mind hasnot onlyreceived the blessing of natural features, but italso perceived, learned, and coexisted with nature since ancient times. These significant valuesare, therefore, consistently passed down to the present generation’s thoughts and way of living.