Publication: บอมเบย์: ภาพยนตร์สะท้อนความรุนแรง ของชุมชนมุสลิมในการจลาจลในนครบอมเบย์ (ค.ศ.1992 -1993)?
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2014
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2408-0829
eISSN
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารประวัติศาสตร์ ธรรมศาสตร์
Thammasat Journal of History
Thammasat Journal of History
Volume
1
Issue
2
Edition
Start Page
141
End Page
160
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
บอมเบย์: ภาพยนตร์สะท้อนความรุนแรง ของชุมชนมุสลิมในการจลาจลในนครบอมเบย์ (ค.ศ.1992 -1993)?
Alternative Title(s)
Bombay: A Cinematic Vision of Muslim Violence in the Bombay Riots (1992-1993)?
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
ภาพยนตร์เรื่อง บอมเบย์ (Bombay) ที่ออกฉายในเดือนมีนาคม ค.ศ. 1995 เป็นภาพยนตร์อินเดียเรื่องแรกที่นำปัญหาการจลาจลทางเชื้อชาติในนครบอมเบย์ (หรือมุมไบในปัจจุบัน) ซึ่งเกิดขึ้นในช่วงต้นเดือนธันวาคม ค.ศ. 1992 ถึงกลางเดือนมกราคม ค.ศ. 1993 มาเป็นแกนหลักของเรื่อง ภาพยนตร์นี้แม้จะได้รับคำชมเชยว่าสนับสนุนแนวคิดฆราวาสนิยม (secularism) และการสมานฉันท์ปรองดองระหว่างชุมชนฮินดูกับมุสลิม แต่นักวิจารณ์จำนวนหนึ่งทั้งชาวอินเดียและชาวต่างชาติมีความเห็นว่า นำเสนอภาพความรุนแรงของชาวมุสลิมมากกว่าชาวฮินดู ในการพิสูจน์ข้อถกเถียงนี้ ผู้เขียนได้ทดลองให้นักศึกษา 13 คนที่เรียนวิชาประวัติศาสตร์เอเชียใต้สมัยใหม่ในปีการศึกษา 2556 ชมภาพยนตร์ดังกล่าว ได้ข้อสรุปว่า นักศึกษาจำนวน 11 คน มีความเห็นตรงกันว่า ภาพของชาวมุสลิมในเรื่องมีความรุนแรงกว่าในด้านการใช้กำลังทำร้ายผู้คน เผาอาคารสถานที่ต่างๆ ในการจลาจล บางคนยังเสนอว่าภาพยนตร์เรื่องนี้ แสดงนัยยะว่าชุมชนมุสลิมในอินเดียมีแนวโน้มการใช้พฤติกรรมรุนแรงในการแก้ปัญหาในครอบครัวอีกด้วย
Bombay (1995) was the first popular Indian film which tackled the issues of the Muslim-Hindu communal riots that took place in Bombay from December 1992 to January 1993 as the main theme. The film enjoyed popular and critical acclaims for its support of secularism and the reconciliation between the Muslim and the Hindu communities. However, some of the Indian and other foreign critics argued that the film unfairly depicted the vi-olence of the Muslim people more than that of the Hindus. To scrutinize this question, in 2013, 13 students from the class of the Modern History of South Asia were asked to review and crit-icize the film. As a result, 11 students commonly concluded that the image of Muslim violence as appeared in the film was more apparent through the use of physical force and the arson commit-ment during the riots. In addition, one of them even suggested that the film implied that there is a tendency among the Muslims in India to use violence to solve their household’s problems.
Bombay (1995) was the first popular Indian film which tackled the issues of the Muslim-Hindu communal riots that took place in Bombay from December 1992 to January 1993 as the main theme. The film enjoyed popular and critical acclaims for its support of secularism and the reconciliation between the Muslim and the Hindu communities. However, some of the Indian and other foreign critics argued that the film unfairly depicted the vi-olence of the Muslim people more than that of the Hindus. To scrutinize this question, in 2013, 13 students from the class of the Modern History of South Asia were asked to review and crit-icize the film. As a result, 11 students commonly concluded that the image of Muslim violence as appeared in the film was more apparent through the use of physical force and the arson commit-ment during the riots. In addition, one of them even suggested that the film implied that there is a tendency among the Muslims in India to use violence to solve their household’s problems.