Publication: มุมมองเรื่องกรรมของชาวพุทธในสังคมไทย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2023
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร
The Journal of MCU Peace Studies
The Journal of MCU Peace Studies
Volume
11
Issue
1
Edition
Start Page
391
End Page
400
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
มุมมองเรื่องกรรมของชาวพุทธในสังคมไทย
Alternative Title(s)
Perspective to Karma in Thai Buddhist Society
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
มุมมองเรื่องกรรมมีอิทธิพลต่อแนวคิด วิถีชีวิตของคนในสังคมไทยมายาวนาน ตั้งแต่ชนชั้นผู้ปกครองระดับสูงลงมาถึงบุคคลธรรมดาทั่วไป สถาบันพระพุทธศาสนามีสถานะเกี่ยวพันกับสถาบันชาติและสถาบันพระมหากษัตริย์ หลักคำสอนต่างๆ จึงถูกผนวกเข้าไปในฐานะศีลธรรมประจำชาติ คำสอนเรื่องกรรม ก็มักถูกนำไปใช้ในการปกครองบ้านเมือง สร้างค่านิยม ละชั่ว ทำดี ถือเป็นหลักคำสอนที่นำมาใช้ประโยชน์ได้ในชีวิตจริง ในขณะเดียวกัน คำสอนเรื่องกรรมก็ถูกนำมาใช้เป็นเครื่องมือในการยกสถานะของผู้ปกครองให้สูงขึ้น บางยุคพบว่า คำสอนเรื่องกรรมถูกดัดแปลงให้สอดคล้องกับสถานการณ์บ้านเมือง หลักคำสอนในพระพุทธศาสนา จึงตกอยู่ในภาวะขึ้นลงตามบ้านเมือง ไร้อิสรภาพ ชาวพุทธไม่น้อย มีมุมมองคลาดเคลื่อนไปจากหลักการเดิม มีชีวิตขึ้นตรงต่อเหตุปัจจัยภายนอก ไม่ใช้หลักการพึ่งพาตนเอง รอคอยโชคชะตา จึงเป็นเรื่องสำคัญที่จะต้องศึกษาคำสอนเรื่องกรรมให้ชัดเจนเพื่อการปฏิบัติที่ถูกต้องต่อไป
The perspective of Karma in Thai society, it was discovered that Karma influences the governor's and people's thoughts and ways of life from the past to the present. Buddhist institutions are closely related to national and royal institutions. Buddhism's various doctrines were linked to national development. Karma was applied as a tool of governance and social value in refraining from unwholesome actions and doing more wholesome actions, while Karma was also applied as a tool to promote monarchy for higher positions. Karma was adapted to match the national situation because Buddhism depends on national policy without independence.A minority of Thai Buddhists misunderstand Kamar's original fundamental doctrine, causing their lives to be dependent on outside factors rather than on themselves, and to live while waiting for their fate to be decided by others. This is very important for studying Karma clearly, and it will be useful for processing things correctly.
The perspective of Karma in Thai society, it was discovered that Karma influences the governor's and people's thoughts and ways of life from the past to the present. Buddhist institutions are closely related to national and royal institutions. Buddhism's various doctrines were linked to national development. Karma was applied as a tool of governance and social value in refraining from unwholesome actions and doing more wholesome actions, while Karma was also applied as a tool to promote monarchy for higher positions. Karma was adapted to match the national situation because Buddhism depends on national policy without independence.A minority of Thai Buddhists misunderstand Kamar's original fundamental doctrine, causing their lives to be dependent on outside factors rather than on themselves, and to live while waiting for their fate to be decided by others. This is very important for studying Karma clearly, and it will be useful for processing things correctly.