Publication: สุนทรียทัศน์แบบเซ็นในงานศิลปะของคามิน เลิศชัยประเสริฐ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารปณิธาน
Panidhana Journal
Panidhana Journal
Volume
16
Issue
1
Edition
Start Page
31
End Page
66
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
สุนทรียทัศน์แบบเซ็นในงานศิลปะของคามิน เลิศชัยประเสริฐ
Alternative Title(s)
Zen Aesthetic in Kamin Lertchaiprasert's Arts
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความเรื่อง สุนทรียทัศน์แบบเซนในงานศิลปะของคามิน เลิศชัยประเสริฐ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาวิเคราะห์สุนทรียทัศน์แบบเซนในการสร้างสรรค์ผลงานศิลปะร่วมสมัยของคามิน เลิศชัยประเสริฐ ใช้วิธีการรวบรวมข้อมูลจากเอกสารทางวิชาการและเอกสารที่ได้จากการสัมภาษณ์ศิลปินและนักวิชาการ โดยใช้แนวคิดสุนทรียทัศน์แบบเซนมาเป็นกรอบการศึกษาวิเคราะห์ในประเด็นเรื่องคุณค่าสุนทรียะและประสบการณ์สุนทรียะ ผลการศึกษาพบว่า ในด้านคุณค่าสุนทรียะ ผลงานศิลปะของคามิน เลิศชัยประเสริฐมีลักษณะอัตวิสัย การกล่าวคือ คุณค่านี้มาจากการให้ความสำคัญกับกระบวนการทำงานมากว่าผลลัพธ์ที่เป็นวัตถุ ผลงานศิลปะที่เกิดขึ้นเป็นเพียงการยืนยันถึงร่องรอยประสบการณ์บางอย่างที่สำเร็จเสร็จสิ้นแล้วในจิตของศิลปิน ส่วนในด้านประสบการณ์สุนทรียะนั้นเป็นการรับรู้ในประสบการณ์ขณะนั้นอย่างบริสุทธิ์และจริงใจ ปราศจากความคิดปรุงแต่งและความคาดหวังใดๆ โดยศิลปินเห็นว่าการเข้าถึงประสบการณ์ทางสุนทรียะนี้เป็นสภาวะหนึ่งเดียวกันกับประสบการณ์ของสัจจะที่ตนได้รับรู้
This article aims to analyse Kamin Lertchaiprasert's works of art by using an analysis framework of Zen aesthetic The analysis uses both data collected from artists' in-depth-interview, and documentary data. The Zen aesthetical framework used in this study focuses on the problem of value and aesthetic experience. The study found that the value of Kamin's works of art is subjective. The value derived from the working process rather than the complete art object. Kamin's art object can be defined as objective proof of artist's flagmented experiences during the process of creating art work. On the other hand, the aesthetic experiences are of purity, and sincerity. Artist avoids volitional activity such as to have hope and desires. Artist states that true aesthetic experience is to experience the truth itself.
This article aims to analyse Kamin Lertchaiprasert's works of art by using an analysis framework of Zen aesthetic The analysis uses both data collected from artists' in-depth-interview, and documentary data. The Zen aesthetical framework used in this study focuses on the problem of value and aesthetic experience. The study found that the value of Kamin's works of art is subjective. The value derived from the working process rather than the complete art object. Kamin's art object can be defined as objective proof of artist's flagmented experiences during the process of creating art work. On the other hand, the aesthetic experiences are of purity, and sincerity. Artist avoids volitional activity such as to have hope and desires. Artist states that true aesthetic experience is to experience the truth itself.