Publication: ประวัติศาสตร์วัฒนธรรมการบริโภคนมในสังคมไทย ทศวรรษ 2500 ถึงทศวรรษ 2530
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ประวัติศาสตร์วัฒนธรรมการบริโภคนมในสังคมไทย ทศวรรษ 2500 ถึงทศวรรษ 2530
Alternative Title(s)
A cultural history of milk consumption in Thailand, late 1950s to mid 1990s
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์นี้มุ่งสำรวจประวัติศาสตร์วัฒนธรรมการบริโภคนมในสังคมไทย ช่วงทศวรรษ 2500 ถึงทศวรรษ 2530 คำถามวิจัยของวิทยานิพนธ์ คือ วัฒนธรรมการบริโภคนมก่อตัวและเปลี่ยนแปลงไปอย่างไรในแต่ละช่วงเวลา การศึกษาพบว่า วัฒนธรรมการบริโภคนมไม่ใช่วัฒนธรรมดั้งเดิมของไทย แต่เป็นวัฒนธรรมที่รับมาจากต่างชาติ โดยก่อน พ.ศ. 2500 การบริโภคนมยังจำกัดในคนชนชั้นสูงของไทยและชาวต่างชาติ เพราะนมเป็นสินค้าหายาก ราคาแพง และไม่มีการผลิตกันอย่างจริงจัง กระทั่งทศวรรษ 2500 อุตสาหกรรมนมในประเทศได้เกิดขึ้น วัฒนธรรมการบริโภคนมจึงเริ่มแพร่หลาย โดยเฉพาะวัฒนธรรมการดื่มนมที่เริ่มตื่นตัวในกรุงเทพ จากนั้นค่อยขยายไปยังต่างจังหวัด โดยในทศวรรษ 2510 วัฒนธรรมการดื่มนมก่อตัวจากการดื่มนมของเด็ก และหลังทศวรรษ 2520 วัฒนธรรมการดื่มนมก็ขยายออกไปสู่คนทุกช่วงวัย ได้แก่ เด็ก วัยรุ่น ผู้ใหญ่และผู้สูงอายุ ช่วงเวลาสำคัญของการเปลี่ยนผ่าน คือ ช่วงทศวรรษ 2500 ถึงทศวรรษ 2530 วัฒนธรรมการบริโภคนม โดยเฉพาะวัฒนธรรมการดื่มนมได้รับแรงผลักจากรัฐบาลและผู้ค้านม ทั้งในด้านการผลิต รัฐบาลสนับสนุนการลงทุนในอุตสาหกรรมนม ส่วนผู้ค้านมก็ขยายการผลิตออกไปพื้นที่ต่างๆ และการออกผลิตภัณฑ์นมใหม่ๆ เข้าสู่ตลาด และในด้านการตลาด รัฐบาลดำเนินงานควบคุมคุณภาพและราคา มีการแจกจ่ายนม การเผยแพร่ความรู้เรื่องนม และการดำเนินโครงการต่างๆ ได้แก่ โครงการส่งเสริมการบริโภคนม และโครงการอาหารเสริมนมโรงเรียน ขณะเดียวกัน ผู้ค้าก็ส่งเสริมการขายโดยเน้นการโฆษณา ดังนั้น รัฐบาลและผู้ค้านมจึงมีส่วนอย่างสำคัญต่อการผลักดันให้วัฒนธรรมการบริโภคนมกลายเป็นหนึ่งในวิถีการบริโภคของคนในสังคมไทย
This thesis investigates the cultural history of milk consumption in Thailand from the late 1950s to the end of the 1990s. The aim of this research is to study the emergence and development of milk consumption in Thai society. The result of this study shows that milk was not originally consumed by the Thai people. The culture of milk consumption was introduced to Thai society by foreigners. Up until 1957, milk consumption was still limited among foreigners and the Thai elites. This reason was that the dairy industry had not been established in Thailand. All dairy products were directly imported from abroad and they were very expensive. It was only in the late 1950s that the dairy industry began to emerge in Thailand and culture of milk consumption began to emerge among the public first in Bangkok and later in the provinces. In the late 1960s, milk consumption was still limited among the children. In the late 1970s, the culture of milk consumption was expanded to people of all ages, including children, teenagers, adults and elderly. The period between the 1950s to the 1990s could be seen as a transitional period in the cultural history of milk consumption in Thailand. During this period, the Thai government and dairy industries tried to promote the culture of milk consumption. In term of production, the government supported investment in the dairy industry while milk industries tried to expand their production to cover many provinces and introduced many new products. In term of marketing, the government tried to control the quality, price and the distribution of milk. Moreover, the government tried to inform the people about the nutrition of milk. Projects to promote milk consumption such as school milk program were supported by the government. Meanwhile, dairy industries tried to promote dairy product by focus on advertising. Therefore, the government and the industries have an important part in driving the milk consumption culture to become parts of consumption culture in Thailand.
This thesis investigates the cultural history of milk consumption in Thailand from the late 1950s to the end of the 1990s. The aim of this research is to study the emergence and development of milk consumption in Thai society. The result of this study shows that milk was not originally consumed by the Thai people. The culture of milk consumption was introduced to Thai society by foreigners. Up until 1957, milk consumption was still limited among foreigners and the Thai elites. This reason was that the dairy industry had not been established in Thailand. All dairy products were directly imported from abroad and they were very expensive. It was only in the late 1950s that the dairy industry began to emerge in Thailand and culture of milk consumption began to emerge among the public first in Bangkok and later in the provinces. In the late 1960s, milk consumption was still limited among the children. In the late 1970s, the culture of milk consumption was expanded to people of all ages, including children, teenagers, adults and elderly. The period between the 1950s to the 1990s could be seen as a transitional period in the cultural history of milk consumption in Thailand. During this period, the Thai government and dairy industries tried to promote the culture of milk consumption. In term of production, the government supported investment in the dairy industry while milk industries tried to expand their production to cover many provinces and introduced many new products. In term of marketing, the government tried to control the quality, price and the distribution of milk. Moreover, the government tried to inform the people about the nutrition of milk. Projects to promote milk consumption such as school milk program were supported by the government. Meanwhile, dairy industries tried to promote dairy product by focus on advertising. Therefore, the government and the industries have an important part in driving the milk consumption culture to become parts of consumption culture in Thailand.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะศิลปศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์