Publication: ศึกษาวิธีการสอนพุทธธรรมแบบวัชรยานของ เชอเกียม ตรุงปะ รินโปเช
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2016
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ศึกษาวิธีการสอนพุทธธรรมแบบวัชรยานของ เชอเกียม ตรุงปะ รินโปเช
Alternative Title(s)
A study of Buddha-Dhamma teaching methods in Vajrayana of Chogyam Trungpa Rinpoche
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์ เรื่อง “ศึกษาวิธีการสอนพุทธธรรมแบบวัชรยานของ เชอเกียม ตรุงปะ รินโปเช” มีวัตถุประสงค์ ๒ ประการ คือ ๑) เพื่อศึกษาพุทธวิธีการสอนพุทธธรรมของพระพุทธเจ้า และ ๒) เพื่อศึกษาวิธีการสอนพุทธธรรมของ เชอเกียม ตรุงปะ รินโปเช ผลจากการวิจัยนี้พบว่า วิธีการเผยแผ่พุทธธรรมในครั้งพุทธกาล พระพุทธเจ้าทรงใช้วิธีการเผยแผ่พระศาสนาแบบประยุกต์เข้ากับสภาพแวดล้อมทางภูมิศาสตร์ ประวัติศาสตร์ทางสังคม จารีต ประเพณีในแต่ละท้องถิ่นที่มีความแตกต่างกัน พระองค์ทรงมีหลักการสอน เช่น แยกแยะกลุ่มเป้าหมาย มีลีลาการสอน เทคนิคการสอน กลวิธีและกุศโลบายประกอบการสอนต่างๆ ได้อย่างยอดเยี่ยมจนได้รับการยกย่องว่าเป็นนักสอนที่ยิ่งใหญ่ที่สุดและเป็นแบบอย่างให้พระสงฆ์ได้ใช้ถ่ายทอดหลักธรรมคำสอนของพระพุทธศาสนา การวิเคราะห์วิธีการสอนพุทธธรรมของเชอเกียม ตรุงปะ พบว่า ท่านเป็นวัชราจารย์สมัยใหม่ ที่สามารถนำความรู้ในพระพุทธศาสนาแบบวัชรายานไปเผยแผ่ในดินแดนตะวันตก ดังจะเห็นได้ว่าวิธีการสอนพุทธธรรมและการตีความพุทธธรรมของท่านจึงดูค่อนข้างที่จะแปลกและแหวกแนวไปจากจารีตเดิมมาก โดยทั้งนี้อาจเป็นเพราะท่านได้รับการศึกษาแบบตะวันตกในครั้งที่เคยศึกษาที่ มหาวิทยาลัยอ๊อกฟอร์ด ประเทศอังกฤษ ท่านจึงมีแนวคิดว่าการที่ท่านทิ้งรูปแบบภายนอกที่เป็นสัญญลักษณ์ทางศาสนาออกไป แต่ในขณะเดียวกันสิ่งที่ท่านไม่เคยละทิ้งเลยนั้นก็คือ สัจธรรม ด้วยวิธีการสอนพุทธธรรมที่เน้นประสบการณ์โดยตรงและเทคนิคการสอนพุทธธรรมที่ร่วมสมัยอย่าง เช่น แนวคิดเรื่องการปรับตัวให้เข้ากับยุคสมัย สมาธิภาวนา วิสัยทัศน์ทางสังคม การสอนพุทธธรรมในรูปแบบของศิลปิน เป็นต้น เชอเกียม ตรุงปะยังเป็นผู้ที่ประยุกต์พุทธศาสนาให้เข้ากับสังคมตะวันตก จึงก่อให้เกิดวิถีการดำรงชีวิตแบบใหม่ขึ้นในโลกตะวันตก จะเห็นได้ว่า เชอเกียม ตรุงปะ ใช้หลักวิธีการสอนที่คล้ายกับพระพุทธเจ้า เช่น การใช้อุปกรณ์การสอน การทำเป็นตัวอย่างหรือสาธิตให้ดู การใช้ภาษา และใช้คำในความหมายใหม่ การรู้จักจังหวะและโอกาส ความยืดหยุ่นในการใช้วิธีการสอน เป็นต้น ซึ่งเป็นรูปแบบและแนวทางที่ใช้จนกลายเป็นเอกลักษณ์ของท่าน จึงเป็นการเผยแผ่พุทธธรรมที่สอดคล้องกับพุทธวิธีในการสอนอย่างแท้จริง อย่างไรก็ตาม วิธีการสอนของท่านได้มีการวิพากษ์วิจารณ์ทั้งในขณะที่ท่านดำรงชีพอยู่และหลังยุคของท่านอย่างน่าสนใจทีเดียว
The thesis entitled “A Study of Buddha-dhamma Teaching Methods in Vajrayāna of Chögyam Trungpa Rinpoche” consists of 2 objectives as 1) to study the teaching methods of the Buddha and 2) to analyze the Buddha-dhamma Teaching Methods of Chögyam Trungpa Rinpoche. From the study, it can be found that: In the Buddha’s lifetime, the Buddha used various methods of spreading the Buddha-dhamma applied to the geographical environment, social history and different traditions of each region. His teaching styles are such the discrimination of target groups, the teaching manner, teaching techniques, tactics and strategies for better teaching. He has been hailed as the greatest teacher and as a role model for Buddhist monks in spreading the Buddha-dhamma as well. In the Buddha-dhamma teaching of Chögyam Trungpa Rinpoche, it can be analyzed that he was a modern Buddhist meditation master of Vajrayāna Buddhism, who was a major figure in the dissemination of Vajrayāna Buddhism to the West. His instruction and interpretation of Buddha-dhamma contrasts with original tradition. This is probably because he was educated in the West, that is, he once studied at the University of Oxford, England. He has sometimes abandoned the concept of external forms as religious symbols, but at the same time he never abandoned the truth. His Buddha-dhamma teaching focuses on the direct experience and teaching techniques by contemporary such as adaptation to the modern era, meditation, social vision, teaching in the form of artists and so on. He has applied Buddhism to the West, thus causing a new way of living in the Western world. It can be said that Chögyam Trungpa Rinpoche used various teaching methods similar to the Buddha's teaching, which are the teaching materials, Idealization and demonstrations, language usage, taking on a new meaning, knowing the timing and opportunity, the flexibility in the use of teaching methods and so on. This is a style and guideline that becomes his identity. His propagation of Buddha-dhamma is consistent with that of the Buddha positively. However, some of his teaching methods and actions were the topic of controversy during his lifetime and afterwards.
The thesis entitled “A Study of Buddha-dhamma Teaching Methods in Vajrayāna of Chögyam Trungpa Rinpoche” consists of 2 objectives as 1) to study the teaching methods of the Buddha and 2) to analyze the Buddha-dhamma Teaching Methods of Chögyam Trungpa Rinpoche. From the study, it can be found that: In the Buddha’s lifetime, the Buddha used various methods of spreading the Buddha-dhamma applied to the geographical environment, social history and different traditions of each region. His teaching styles are such the discrimination of target groups, the teaching manner, teaching techniques, tactics and strategies for better teaching. He has been hailed as the greatest teacher and as a role model for Buddhist monks in spreading the Buddha-dhamma as well. In the Buddha-dhamma teaching of Chögyam Trungpa Rinpoche, it can be analyzed that he was a modern Buddhist meditation master of Vajrayāna Buddhism, who was a major figure in the dissemination of Vajrayāna Buddhism to the West. His instruction and interpretation of Buddha-dhamma contrasts with original tradition. This is probably because he was educated in the West, that is, he once studied at the University of Oxford, England. He has sometimes abandoned the concept of external forms as religious symbols, but at the same time he never abandoned the truth. His Buddha-dhamma teaching focuses on the direct experience and teaching techniques by contemporary such as adaptation to the modern era, meditation, social vision, teaching in the form of artists and so on. He has applied Buddhism to the West, thus causing a new way of living in the Western world. It can be said that Chögyam Trungpa Rinpoche used various teaching methods similar to the Buddha's teaching, which are the teaching materials, Idealization and demonstrations, language usage, taking on a new meaning, knowing the timing and opportunity, the flexibility in the use of teaching methods and so on. This is a style and guideline that becomes his identity. His propagation of Buddha-dhamma is consistent with that of the Buddha positively. However, some of his teaching methods and actions were the topic of controversy during his lifetime and afterwards.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
พุทธศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย