Publication: การวิเคราะห์เนื้อหาสมรรถนะพลเมืองประชาธิปไตยผ่านแนวคิด พระธรรมโกศาจารย์ พุทธทาส อินทปัญโญ (พุทธทาสภิกขุ) ที่ปรากฏอยู่ใน สาระพุทธทาสศึกษา จังหวัดสุราษฎร์ธานี
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารบัณฑิตศึกษาปริทรรศน์
JGSR Journal of Graduate Studies Review
JGSR Journal of Graduate Studies Review
Volume
15
Issue
3
Edition
Start Page
27
End Page
41
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การวิเคราะห์เนื้อหาสมรรถนะพลเมืองประชาธิปไตยผ่านแนวคิด พระธรรมโกศาจารย์ พุทธทาส อินทปัญโญ (พุทธทาสภิกขุ) ที่ปรากฏอยู่ใน สาระพุทธทาสศึกษา จังหวัดสุราษฎร์ธานี
Alternative Title(s)
A Content Analysis of Competence for Democratic Citizenship Through the Concept of Phra Thammakosachan Buddhadasa Inthapanyo (Buddhadasa Bhikkhu) That Appeared in Buddhadasa Studies Strand Surat Thani Province
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์เนื้อหาสมรรถนะพลเมืองประชาธิปไตยผ่านแนวคิดพระธรรมโกศาจารย์ พุทธทาส อินทปัญโญ ที่ปรากฏอยู่ในสาระพุทธทาสศึกษา และเพื่อศึกษาความสอดคล้องระหว่างเนื้อหาสมรรถนะพลเมืองประชาธิปไตยกับสาระและมาตรฐาน การเรียนรู้ที่ปรากฏอยู่ในสาระพุทธทาสศึกษา ซึ่งเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบวิเคราะห์เนื้อหาสมรรถนะพลเมืองประชาธิปไตย และแบบวิเคราะห์ความสอดคล้องระหว่างเนื้อหาสมรรถนะพลเมืองประชาธิปไตย ผลการวิจัยพบว่า ๑) เนื้อหาสมรรถนะพลเมืองประชาธิปไตยที่ปรากฏอยู่ใน สาระพุทธทาสศึกษาทั้ง ๕ สาระ โดยสมรรถนะที่พบมากที่สุด ได้แก่ สมรรถนะด้านความรู้และความเข้าใจเชิงวิพากษ์ มีความถี่เท่ากับ ๔๙ ประโยค สมรรถนะที่พบรองลงมา ได้แก่ สมรรถนะด้านทักษะ มีความถี่เท่ากับ ๒๔ ประโยค สมรรถนะที่พบในลำดับที่สาม ได้แก่ สมรรถนะด้านทัศนคติ มีความถี่เท่ากับ ๑๕ ประโยค และสมรรถนะที่พบน้อยที่สุด ได้แก่ สมรรถนะด้านคุณค่า มีความถี่เท่ากับ ๖ ประโยค ๒) ค่าความสอดคล้องระหว่างเนื้อหาสมรรถนะพลเมืองประชาธิปไตยกับสาระและมาตรฐานการเรียนรู้ที่ปรากฏอยู่ในสาระพุทธทาสศึกษา พบว่า สาระและมาตรฐานที่ ๑ ผลรวมสมรรถนะทั้ง ๔ ด้าน มีค่าความถี่เท่ากับ ๒๙ คิดเป็นร้อยละ ๓๐.๘๕ ค่า (IOC) เท่ากับ ๐.๙๙ สาระและมาตรฐานที่ ๒ ผลรวมสมรรถนะทั้ง ๔ ด้าน มีค่าความถี่เท่ากับ ๒๓ คิดเป็นร้อยละ ๒๔.๔๖ ค่า (IOC) เท่ากับ ๑ สาระและมาตรฐานที่ ๓ ผลรวมสมรรถนะทั้ง ๔ ด้าน มีค่าความถี่เท่ากับ ๑๑ คิดเป็นร้อยละ ๑๑.๗๐ ค่า (IOC) เท่ากับ ๐.๙๕ สาระและมาตรฐานที่ ๔ ผลรวมสมรรถนะทั้ง ๔ ด้าน มีค่าความถี่เท่ากับ ๒๐ คิดเป็นร้อยละ ๒๑.๒๗ ค่า (IOC) เท่ากับ ๐.๙๒ สาระและมาตรฐานที่ ๕ ผลรวมสมรรถนะทั้ง ๔ ด้าน มีค่าความถี่เท่ากับ ๑๑ คิดเป็นร้อยละ ๑๑.๗๐ ค่า (IOC) เท่ากับ ๑
The objectives of this research were to analyze contents of competence for democratic citizenship through the concept of Phra Thammakosachan Buddhadasa Inthapanyo (Buddhadasa Bhikkhu) that appears in Buddhadasa studies strand and to study the consistency between the competence for democratic citizenship and academic standards that appears in Buddhadasa studies strand. Research instruments were content analysis form for democratic citizenship competencies and analysis form for the consistency between democratic competency content. The research found that (1) the content of competence for democratic citizenship appeared in all five Buddhadasa studies strands and the most common competency was the competency in knowledge and critical understanding with a frequency of 49 sentences. The next competency was the skill competency with a frequency of 24sentences. The third competency was the attitude competency with a frequency of 15 sentences and the least competency was the value competency with a frequency of 6 sentences. (2) The consistency between the competence for democratic citizenship and strand and academic standards that appears in Buddhadasa studies strand found that the first strand and academic standards had a total of 4 aspects with a frequency of 29, 30.85 percent, value (IOC) equal to 0.99. The second strand and academic standards had a total of 4 aspects with a frequency of 23, 24.46 percent, value (IOC) equal to 1. The third strand and academic standards had a total of 4 aspects with a frequency of 11, 11.70 percent, value (IOC) equal to 0.95. The fourth strand and academic standards had a total of 4 aspects with a frequency of 20, 21.27 percent, value (IOC) equal to 0.92. And the fifth strand and academic standards had a total of 4 aspects with a frequency of 11, 11.70 percent, value (IOC) equal to 1.
The objectives of this research were to analyze contents of competence for democratic citizenship through the concept of Phra Thammakosachan Buddhadasa Inthapanyo (Buddhadasa Bhikkhu) that appears in Buddhadasa studies strand and to study the consistency between the competence for democratic citizenship and academic standards that appears in Buddhadasa studies strand. Research instruments were content analysis form for democratic citizenship competencies and analysis form for the consistency between democratic competency content. The research found that (1) the content of competence for democratic citizenship appeared in all five Buddhadasa studies strands and the most common competency was the competency in knowledge and critical understanding with a frequency of 49 sentences. The next competency was the skill competency with a frequency of 24sentences. The third competency was the attitude competency with a frequency of 15 sentences and the least competency was the value competency with a frequency of 6 sentences. (2) The consistency between the competence for democratic citizenship and strand and academic standards that appears in Buddhadasa studies strand found that the first strand and academic standards had a total of 4 aspects with a frequency of 29, 30.85 percent, value (IOC) equal to 0.99. The second strand and academic standards had a total of 4 aspects with a frequency of 23, 24.46 percent, value (IOC) equal to 1. The third strand and academic standards had a total of 4 aspects with a frequency of 11, 11.70 percent, value (IOC) equal to 0.95. The fourth strand and academic standards had a total of 4 aspects with a frequency of 20, 21.27 percent, value (IOC) equal to 0.92. And the fifth strand and academic standards had a total of 4 aspects with a frequency of 11, 11.70 percent, value (IOC) equal to 1.