Publication: ภาพแทน “ความเป็นอื่น” ของผู้หญิง: สำนึกสตรีกับความป่วยไข้ในวรรณกรรมจีนสมัยใหม่
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารจีนศึกษา
中國學研究期刊
Chinese Studies Journal
中國學研究期刊
Chinese Studies Journal
Volume
13
Issue
1
Edition
Start Page
1
End Page
37
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ภาพแทน “ความเป็นอื่น” ของผู้หญิง: สำนึกสตรีกับความป่วยไข้ในวรรณกรรมจีนสมัยใหม่
Alternative Title(s)
女性“他者”的表象:中国现代文学中的 女性意识与疾病
The Representation of Women’s “Otherness” : The Female Consciousness and Sickness in Modern Chinese Literature
The Representation of Women’s “Otherness” : The Female Consciousness and Sickness in Modern Chinese Literature
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยชิ้นนี้ ผู้วิจัยเลือกวิเคราะห์ตัวบทวรรณกรรมจีนสมัยใหม่ 2 เรื่อง ได้แก่ เรื่องสั้นขนาดยาวเรื่อง บันทึกประจำวันของนางสาวโซเฟีย ของ ติงหลิง และบทละครเรื่อง พายุฝน ของ เฉาอวี๋ โดยศูนย์กลางของการวิเคราะห์ในบทความนี้คือตัวละคร “หญิงป่วย” และ “หญิงบ้า” ที่ปรากฏในตัวบท ทั้งนี้ก็เพื่อแสดงให้เห็นกระบวนการสร้างภาพแทนในงานวรรณกรรม ที่นำภาพลักษณ์ของผู้หญิงที่มีความรู้สึกนึกคิดหรือความปรารถนาไม่สอดคล้องกับค่านิยมของสังคมไปยึดโยงกับ “ความป่วยไข้” นอกจากนี้ เรายังสามารถเห็นภาพอุปลักษณ์ “ผีผู้หญิง” ที่สวมทับอยู่บนตัวละครหญิงในตัวบททั้ง 2 เรื่องที่นำมาศึกษาได้อีกด้วย สิ่งนี้ยิ่งเป็นการขับเน้นภาพ “ความเป็นอื่น” ของตัวละครหญิงกลุ่มนี้ให้เด่นชัดยิ่งขึ้น
本文主要解读分析2部中国现代文学,即:丁玲中篇小说《莎菲女士的日记》与曹禺话剧《雷雨》,并以“女病人”及“女疯子”等人物为研究对象,旨在为了揭露文学文本中对女性表象的建构过程。文本中,作者将与大众有着不同思想和欲望的女性形象与“病人”联系起来。此外,还引用“女鬼”来隐喻文本中的女性形象。这便更强化了她们身上的“他者”身份。
This research paper aims to study two modern Chinese literatures, which are Ding Ling’s Miss Sophia’s Diary and Cao Yu’s Thunderstorm, and takes “sick women” and “mad women” characters as the research objects, in order to reveal a construction of the representation of women in the literary texts. In the texts, the female characters who have different thoughts and desires are always portrayed as “sick people”. Moreover, their images are also linked up with the metaphor of “female ghost”, which intensifies their “otherness” identity.
本文主要解读分析2部中国现代文学,即:丁玲中篇小说《莎菲女士的日记》与曹禺话剧《雷雨》,并以“女病人”及“女疯子”等人物为研究对象,旨在为了揭露文学文本中对女性表象的建构过程。文本中,作者将与大众有着不同思想和欲望的女性形象与“病人”联系起来。此外,还引用“女鬼”来隐喻文本中的女性形象。这便更强化了她们身上的“他者”身份。
This research paper aims to study two modern Chinese literatures, which are Ding Ling’s Miss Sophia’s Diary and Cao Yu’s Thunderstorm, and takes “sick women” and “mad women” characters as the research objects, in order to reveal a construction of the representation of women in the literary texts. In the texts, the female characters who have different thoughts and desires are always portrayed as “sick people”. Moreover, their images are also linked up with the metaphor of “female ghost”, which intensifies their “otherness” identity.