Publication: กลวิธีการจดจำคำศัพท์ภาษาจีนของนักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีนชั้นปีที่ 3 คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
ช่อพะยอม
Chophayom
Chophayom
Volume
33
Issue
2
Edition
Start Page
164
End Page
186
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
กลวิธีการจดจำคำศัพท์ภาษาจีนของนักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีนชั้นปีที่ 3 คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม
Alternative Title(s)
Chinese Vocabulary Memorizing Strategies of Third Year Students, Majoring in Chinese Program, Faculty of Humanities and Social Sciences, Rajabhat Maha Sarakham University
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้เป็นการวิจัยแบบผสมผสานระหว่างการวิจัยเชิงคุณภาพและเชิงปริมาณ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษากลวิธีการจดจำคำศัพท์ภาษาจีนของนักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีนชั้นปีที่ 3 คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม ประชากรได้แก่นักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีนชั้นปีที่ 3 คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม จำนวน 72 คน กลุ่มตัวอย่างคือนักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีนชั้นปีที่ 3 แขนงวิชาภาษาจีนเพื่องานอาชีพ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม ที่ลงทะเบียนเรียนในภาคเรียนที่ 1/2565 จำนวน 37 คน โดยวิธีเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยและเก็บรวบรวมข้อมูลได้แก่ แบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์เรื่องกลวิธีการจดจำคำศัพท์ภาษาจีนของนักศึกษาชั้นปีที่ 3 สาขาวิชาภาษาจีน คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม สถิติที่ใช้ในงานวิจัย ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ผลการวิจัยพบว่า 1) นักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีนมีการใช้กลวิธีการจดจำคำศัพท์ภาษาจีนแบบประยุกต์ใช้มีค่าเฉลี่ยมากที่สุด (gif.latex?\bar{X}=4.51) 2) กลวิธีการจดจำคำศัพท์ภาษาจีนแบบประยุกต์มีนักศึกษาใช้มากที่สุด จำนวน 26 คน คิดเป็นร้อยละ 70.2 3) การสัมภาษณ์นักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีนแขนงภาษาจีน เพื่องานอาชีพ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม จำนวน 37 คน สรุปได้ว่านักศึกษาจะค้นพบวิธีการจดจำคำศัพท์ที่เหมาะสมกับตนเองมากที่สุด โดยนักศึกษามีกลวิธีการจดจำคำศัพท์ภาษาจีนแบบประยุกต์ใช้
This Research was mixed method research between quantitative and qualitative research, and the objectivity of this research was to study Chinese vocabulary memorizing strategies of the third-year students, majoring in Chinese Program, Faculty of Humanities and Social Sciences, Rajabhat Maha Sarakham University. The population was 72 third-year students, majoring in Chinese Program, Faculty of Humanities and Social Sciences, Rajabhat Maha Sarakham University, and the purposive sample was 37 third-year students, majoring in Chinese Program(Chinese for Profession) enrolled in semester 1/2022. The tools used for research and data collection were: Questionnaire and interview form about Chinese vocabulary memorization strategies of third-year students in Chinese Program, Faculty of Humanities and Social Sciences ,Rajabhat Maha Sarakham University. The research finding showed that 1)Applied Vocabulary Memorizing Strategy had the highest mean (gif.latex?\bar{X}=4.51) ,which used by students, majoring in Chinese Program, from the 2nd form; 2) the 26 students who used Applied Vocabulary Memorizing Strategy were the most, accounted for 70.2%from the 3th form; 3) Interviewing with 37 students majoring in Chinese Program, Faculty of Humanities and Social Sciences, Rajabhat Maha Sarakham University concluded that students would find a way to memorize words that was Applied Vocabulary Memorizing Strategy and was the most suitable for themselves from 5th from.
This Research was mixed method research between quantitative and qualitative research, and the objectivity of this research was to study Chinese vocabulary memorizing strategies of the third-year students, majoring in Chinese Program, Faculty of Humanities and Social Sciences, Rajabhat Maha Sarakham University. The population was 72 third-year students, majoring in Chinese Program, Faculty of Humanities and Social Sciences, Rajabhat Maha Sarakham University, and the purposive sample was 37 third-year students, majoring in Chinese Program(Chinese for Profession) enrolled in semester 1/2022. The tools used for research and data collection were: Questionnaire and interview form about Chinese vocabulary memorization strategies of third-year students in Chinese Program, Faculty of Humanities and Social Sciences ,Rajabhat Maha Sarakham University. The research finding showed that 1)Applied Vocabulary Memorizing Strategy had the highest mean (gif.latex?\bar{X}=4.51) ,which used by students, majoring in Chinese Program, from the 2nd form; 2) the 26 students who used Applied Vocabulary Memorizing Strategy were the most, accounted for 70.2%from the 3th form; 3) Interviewing with 37 students majoring in Chinese Program, Faculty of Humanities and Social Sciences, Rajabhat Maha Sarakham University concluded that students would find a way to memorize words that was Applied Vocabulary Memorizing Strategy and was the most suitable for themselves from 5th from.