Publication: การศึกษาวิเคราะห์ข้อผิดพลาดการใช้โครงสร้างกริยาซ้อน V1着V2 ของนักศึกษา สาขาวิชาภาษาจีน มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
มนุษยศาสตร์สาร
Journal of Human Sciences
Journal of Human Sciences
Volume
21
Issue
1
Edition
Start Page
34
End Page
54
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาวิเคราะห์ข้อผิดพลาดการใช้โครงสร้างกริยาซ้อน V1着V2 ของนักศึกษา สาขาวิชาภาษาจีน มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Alternative Title(s)
The Analysis of Errors in Using V1 zhe V2 Structure of Chinese Language Program Students, Chiang Mai University
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อศึกษาวิเคราะห์ข้อผิดพลาด สาเหตุของข้อผิดพลาดการใช้โครงสร้างกริยาซ้อน V1着V2 ที่แสดงความสัมพันธ์ทางความหมายแบบเกิดควบคู่กันของนักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีน มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ ชั้นปีที่ 1 ในปีการศึกษา 2559 ถึงปีการศึกษา 2561 จากแบบฝึกหัดประเภทต่างๆ ที่อาจารย์ผู้สอนมอบหมายให้ผู้เรียนทำหลังเรียนและมีการให้คะแนน ข้อสอบกลางภาคและข้อสอบปลายภาค จำนวน 262 ประโยค ผลการวิจัยพบว่าผู้เรียนเกิดข้อผิดพลาดการใช้โครงสร้างกริยาซ้อน V1着V2 ที่แสดงความสัมพันธ์ทางความหมายแบบเกิดควบคู่กันเรียงลำดับจากมากไปน้อยมีดังนี้ การใช้คำไม่เหมาะสม (พบร้อยละ 44.23) การลำดับคำผิด (พบร้อยละ 29.17) การตกหล่นคำ (พบร้อยละ 15.54) การผิดพลาดแบบซ้ำซ้อน (พบร้อยละ 9.62) และการใช้คำเกิน (พบร้อยละ 1.44) โดยสาเหตุที่ทำให้เกิดข้อผิดพลาดมี 3 ประเด็น คือ 1. การแทรกแซงของภาษาแม่ 2. ผู้เรียนไม่มีความรู้ในการใช้โครงสร้างกริยาซ้อน V1着V2 3. หนังสือเรียนอธิบายความหมายและวิธีการใช้โครงสร้างกริยาซ้อน V1着V2 ไม่ชัดเจน
This research analyzed errors and the causes of errors in using the ‘V1 zhe V2’ structure of the Chinese-language program students (first year students in 2016 – 2018 academic year), at Chiang Mai University. The research examined 262 sentences from courses exercises, and midterm and final exams, which were marked by lecturers. According to research results, the errors of students in using the ‘V1 zhe V2’ structure, from the most to the least frequency, were as follows: the wrong use of word (44.23%); misordering error (29.17%); omission error (15.54%); making two errors at once (9.62%), and redundancy (1.44%). Moreover, the causes of errors involved the following three issues: 1) mother-tongue interference, 2) learners’ lack of sufficient knowledge in using the ‘V1 zhe V2’ structure, and 3) textbook providing unclear explanation and usage of ‘V1 zhe V2’ structure.
This research analyzed errors and the causes of errors in using the ‘V1 zhe V2’ structure of the Chinese-language program students (first year students in 2016 – 2018 academic year), at Chiang Mai University. The research examined 262 sentences from courses exercises, and midterm and final exams, which were marked by lecturers. According to research results, the errors of students in using the ‘V1 zhe V2’ structure, from the most to the least frequency, were as follows: the wrong use of word (44.23%); misordering error (29.17%); omission error (15.54%); making two errors at once (9.62%), and redundancy (1.44%). Moreover, the causes of errors involved the following three issues: 1) mother-tongue interference, 2) learners’ lack of sufficient knowledge in using the ‘V1 zhe V2’ structure, and 3) textbook providing unclear explanation and usage of ‘V1 zhe V2’ structure.