Publication: การเตรียมตัวตายตามแนวพระพุทธศาสนา
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการโรงเรียนนายเรือ ด้านสังคมศาสตร์ มนุษยศาสตร์และศึกษาศาสตร์
RTNA Journal of Social Sciences, Humanities and Education
RTNA Journal of Social Sciences, Humanities and Education
Volume
8
Issue
1
Edition
Start Page
55
End Page
66
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การเตรียมตัวตายตามแนวพระพุทธศาสนา
Alternative Title(s)
Death preparation based on Buddhist concepts
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การศึกษาเรื่องความตายมีข้อจํากัดและยังคงเป็นเรื่องลึกลับสําหรับมนุษย์ โดยหลักพระพุทธศาสนาเห็นว่า การตายเป็นสภาวะธรรมดาที่อยู่คู่กับการเกิดโดยมีอาการ 3ประการเกี่ยวเนื่องสัมพันธ์กันอยู่ในระหว่างชีวิตและความตาย ได้แก่อนิจจตา ทุกขตา และอนัตตตา ที่ส่งผลต่อความสุขและความทุกข์ของสรรพสัตว์ การตายในทางพระพุทธศาสนาจึงมี 2ลักษณะคือ การตายแล้วเกิด กับการตายแล้วดับสูญ กล่าวคือ การตายของปุถุชนคนมีกิเลส เมื่อตายไปจะยังคงต้องกลับเกิดใหม่อีกในภพภูมิต่าง ๆ ตามวิบากกรรมแต่การตายของพระอรหันต์ผู้หมดกิเลสแล้วย่อมดับสูญไม่กลับมาเกิดอีก แนวคิดทางพระพุทธศาสนาจึงมีวิธีปฏิบัติต่อความตายโดยมีเป้าหมายสูงสุดคือการไม่กลับมาเกิดอีกจึงจะถือได้ว่าเป็นความตายที่สมบูรณ์แท้จริง โดยต้องเรียนรู้ฝึกฝนอบรมกายและจิตเพื่อนําไปสู่การเปลี่ยนแปลงตนเองจากระดับโลกิยะไปสู่โลกุตร โดยมีมรรควิธีคือ ศีล สมาธิ และปัญญาเป็นแกนหลัก ส่วนท่าทีต่อความตายและวิธีปฏิบัติต่อความตายนั้น เห็นว่า ยิ่งพิจารณาเห็นความตายให้เป็นความธรรมดาได้มากเท่าไหร่ก็จะลดความทุกข์ที่เกิดจากความตายได้มากเท่านั้น การทําความคุ้นเคยกับความตายเพื่อเผชิญกับความตายอย่างมีสติจึงจะเป็นการตายดีที่มีคุณภาพตามแนวพระพุทธศาสนา
The study of death is limited and remains a mystery to humans. According to the Buddhist principles, death is a common condition associated with birth, regarding with three interrelated symptoms between life and death. These are Aniccata (impermanence), Dukkhata (the state of being subject to suffering) and Anattata (soullessness) that affect the happiness and suffering of all beings. There are two aspects of death in Buddhism: death and birth, and death and cessation. The first death is the death of the mortal people, upon death, it still has to be reborn in various realms according to karmic fruits, but the second death, death and cessation, is the death of Arahant, who has none of all desires and will not be born again. The concept of Buddhism therefore is the way of treating death with the ultimate goal of never being born again, so it can be regarded as true death. The Buddhists have to learn, practice, and train their body and mind in order to lead to the transformation of themselves from the mundane level to the supramandane level, with the main methods which are the Sila (precepts), Samadhi (meditation) and Panna (wisdom). As for the attitude towards death and the way of dealing with it, the more people consider death to be normal, it will only greatly reduce the suffering caused by death. Acquaintance with death to face it consciously is a good quality death according to Buddhism.
The study of death is limited and remains a mystery to humans. According to the Buddhist principles, death is a common condition associated with birth, regarding with three interrelated symptoms between life and death. These are Aniccata (impermanence), Dukkhata (the state of being subject to suffering) and Anattata (soullessness) that affect the happiness and suffering of all beings. There are two aspects of death in Buddhism: death and birth, and death and cessation. The first death is the death of the mortal people, upon death, it still has to be reborn in various realms according to karmic fruits, but the second death, death and cessation, is the death of Arahant, who has none of all desires and will not be born again. The concept of Buddhism therefore is the way of treating death with the ultimate goal of never being born again, so it can be regarded as true death. The Buddhists have to learn, practice, and train their body and mind in order to lead to the transformation of themselves from the mundane level to the supramandane level, with the main methods which are the Sila (precepts), Samadhi (meditation) and Panna (wisdom). As for the attitude towards death and the way of dealing with it, the more people consider death to be normal, it will only greatly reduce the suffering caused by death. Acquaintance with death to face it consciously is a good quality death according to Buddhism.