Publication: อิสรเสรีภาพของสื่อศิลปะการแสดงในการนำเสนอประเด็นทางการเมืองหลังรัฐประหาร 2557 : กรณีศึกษาพระจันทร์เสี้ยวการละครและกลุ่มละคร B-floor
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารศิลป์ปริทัศน์ คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฎสวนสุนันทา
Art Paritas Journal
Art Paritas Journal
Volume
6
Issue
2
Edition
Start Page
16
End Page
25
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
อิสรเสรีภาพของสื่อศิลปะการแสดงในการนำเสนอประเด็นทางการเมืองหลังรัฐประหาร 2557 : กรณีศึกษาพระจันทร์เสี้ยวการละครและกลุ่มละคร B-floor
Alternative Title(s)
Freedom of Performing Arts in Presenting Political Issues after the 2014 Coup
Case Studies from Crescent Moon Theatre and B-floor Theatre.
Case Studies from Crescent Moon Theatre and B-floor Theatre.
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การศึกษา “อิสรเสรีภาพของสื่อศิลปะการแสดงในการนำเสนอประเด็นทางการเมืองหลังรัฐประหาร 2557 : กรณีศึกษาพระจันทร์เสี้ยวการละครและกลุ่มละคร B-floor” มุ่งศึกษาสถานภาพด้านอิสรเสรีภาพของพระจันทร์เสี้ยวการละครและกลุ่มละคร B-Floor หลังรัฐประหาร 2557 และเพื่อวิเคราะห์การนำเสนอการปรับตัว/ต่อรองของกลุ่มละครขนาดเล็กทั้งสองกลุ่มในการยืนยันเรื่องเสรีภาพของตนเอง ในการวิจัยครั้งนี้เลือกใช้กรณีศึกษาจากกลุ่มละครขนาดเล็กในประเทศไทย ได้แก่ กลุ่มพระจันทร์เสี้ยวการละคร และกลุ่ม B-Floor ทั้งนี้ศึกษาผ่านรูปแบบและเนื้อหาของผลงานการแสดงที่นำเสนอประเด็นทางการเมืองในช่วง พ.ศ. 2557 – 2560 จำนวน 5 เรื่องได้แก่ “Between (ระยะใกล้อันเวิ้งว้าง)”, รื้อ (being Paulina Salas and the practice)”, “Something Missing”, เรื่อง Ceci n'est pas la politique “นี่ไม่ใช่การเมือง” และ เรื่อง “Fundamental” การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยแบบ “การวิเคราะห์สาระ” (Content Analysis) ที่มุ่งเน้นการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพ (Analysis of Qualitative Data) ผ่านการตีความ (Interpretative Approach) ผลการวิจัยพบว่า สถานการณ์ทางการเมืองทั้งก่อนและหลังรัฐประหาร 2557 ส่งผลต่ออิสรเสรีภาพของกลุ่มละครขนาดเล็กอย่างชัดเจน แต่พระจันทร์เสี้ยวการละครและกลุ่ม B-floor ยังคงยืนหยัดสร้างสรรค์ผลงานละครเวทีเพื่อสื่อสาร“เสรีภาพทางความคิด”กับผู้ชมตลอดระยะเวลา 4 ปี เพื่อยืนยันว่าพื้นที่ทางศิลปะคือพื้นที่แม่แบบของปฏิบัติการทางประชาธิปไตยอย่างไม่มีพื้นที่ใดเทียบเคียงได้ในทางสังคม ด้วยความเชื่อมั่นว่าศิลปะสามารถใช้เป็นเครื่องมือบันทึกช่วงเวลาของสังคมแต่ละยุคสมัยและเป็นการแสดงออกถึงเสรีภาพในการสะท้อนความจริงผ่านการสร้างสรรค์ผลงานสู่สังคมในด้านการปรับตัว/ต่อรองกับอำนาจนำเพื่อยืนยันเรื่องเสรีภาพของกลุ่มละครขนาดเล็กในช่วงหลังรัฐประหาร 2557 แบ่งเป็น 2 ส่วน ได้แก่ การใช้พื้นที่ทางศิลปะของละครเวทีในการทำสงครามแย่งชิงพื้นที่ทางความคิด (war of position) ผ่านละครเวทีทั้ง 5 เรื่องในการสร้างกระบวนการตั้งคำถามต่อเหตุการณ์/ประเด็นทางสังคมและการเมืองอย่างหลากหลายในการนำเสนอเนื้อหาที่เป็นประเด็นสำคัญร่วมกันนั่นคือ ประเด็นเรื่อง ‘การละเมิดสิทธิมนุษยชน’, ‘การชำระและบันทึกประวัติศาสตร์’ (ประวัติศาสตร์ที่ไม่ถูกเล่าหรือบิดเบือนและทำให้พล่าเลือนไป เช่น เหตุการณ์สำคัญทางการเมือง เช่น 6 ตุลา 2519 ฯลฯ ) ‘ความขัดแย้งทางการเมือง’, ‘ความเหลื่อมล้ำไม่เท่าเทียมกันในสังคม’ และ ‘การล่าแม่มด’(การทำร้าย/การกำจัดคนที่คิดต่างไม่ว่าจะทางตรงหรือทางอ้อม) ในส่วนที่สอง คือ การที่กลุ่มละครขนาดเล็กทั้งสองกลุ่มได้ใช้ผลงานละครเวทีในการเปิดพื้นที่ให้สมาชิกในทุกภาคส่วน (parts) สามารถเข้ามามีส่วนร่วมในการเมืองการปกครองของตนได้อย่างเต็มที่ ด้วยการใช้รูปแบบในการนำเสนอผลงานละครเวทีของพระจันทร์เสี้ยวการละครและกลุ่มB-floor ซึ่งมีลักษณะสำคัญร่วมกันคือ Collaboration การสร้างการมีส่วนร่วมบนพื้นฐานของอิสรเสรีภาพที่ประกอบไปด้วยการสร้างการมีส่วนร่วมในกระบวนการสร้างงานระหว่างผู้กำกับการแสดง นักแสดงและทีมงาน และการมีส่วนร่วมระหว่างนักแสดงกับผู้ชม ซึ่งเป็นเรื่องของสุนทรียะในการถกเถียงมากกว่าสยบยอม เป็นเรื่องของการแสดงออกมากกว่าเก็บกดปิดกั้น เป็นเรื่องของการนำเอาผู้ที่ไม่เคยรับรู้ว่าเกี่ยวข้องมาเกี่ยวข้องกัน และเป็นการให้ที่ยืนในสังคมที่มีการเมืองให้กับผู้ที่ไร้ที่ทางในสังคม
This research on “Freedom of Performing Arts for Presenting Political Issues After the 2014 Coup: Case Studies of the Crescent Moon Theatre and the B-Floor Theatre” aims to study on freedom status of the Crescent Moon Theatre and the B-Floor Theatre after 2014 Coup as well as to analyze on adjustment/ negotiation of both small theatre groups to affirm their freedom. This research was conducted based on case studies of the Crescent Moon Theatre and the B-Floor Theatre by studying through forms and content of 5 performing arts presenting political issues during 2014 – 2017 consisted of “Between”, “Being Paulina Salas and the Practice”, “Something Missing”, “Cecin'est pas la politique”, and “Fundamental”. The research methodology was Content Analysis emphasizing on Analysis of Qualitative Data conducted through Interpretative Approach. The results revealed that political situations, before and after 2014 Coup, explicitly affected to freedom of small theatre groups. However, the Crescent Moon Theatre and the B-Floor Theatre remained insistent on creating more performing arts throughout these 4 years in order to communicate “freedom of thought” to audiences and affirm that art is the incomparable model of democratic action in Thai society. Adjustment/Negotiation of small theatre groups with competent authorities utilized for affirming freedom after 2014 Coup was divided into 2 parts including: Utilization of performing arts as the weapon in the war of position based on 5 performing arts in order to question on various social/political issues/situations leading to essentially common issues, and Utilization of performing arts as the key to open art spaces to all parts to participate in politics and administration fully through the forms of theatre presented by the Crescent Moon Theatre and the B-Floor Theatre under commonly remarkable feature, i.e., Collaboration – building participation in creation process among director, performers, and crews as well as building participation between performers and audiences, that were considered as esthetic of controversy in lieu of acceptance, connection among persons who had never realized that they were related to one another, and political opportunity provided to persons who had social roles.
This research on “Freedom of Performing Arts for Presenting Political Issues After the 2014 Coup: Case Studies of the Crescent Moon Theatre and the B-Floor Theatre” aims to study on freedom status of the Crescent Moon Theatre and the B-Floor Theatre after 2014 Coup as well as to analyze on adjustment/ negotiation of both small theatre groups to affirm their freedom. This research was conducted based on case studies of the Crescent Moon Theatre and the B-Floor Theatre by studying through forms and content of 5 performing arts presenting political issues during 2014 – 2017 consisted of “Between”, “Being Paulina Salas and the Practice”, “Something Missing”, “Cecin'est pas la politique”, and “Fundamental”. The research methodology was Content Analysis emphasizing on Analysis of Qualitative Data conducted through Interpretative Approach. The results revealed that political situations, before and after 2014 Coup, explicitly affected to freedom of small theatre groups. However, the Crescent Moon Theatre and the B-Floor Theatre remained insistent on creating more performing arts throughout these 4 years in order to communicate “freedom of thought” to audiences and affirm that art is the incomparable model of democratic action in Thai society. Adjustment/Negotiation of small theatre groups with competent authorities utilized for affirming freedom after 2014 Coup was divided into 2 parts including: Utilization of performing arts as the weapon in the war of position based on 5 performing arts in order to question on various social/political issues/situations leading to essentially common issues, and Utilization of performing arts as the key to open art spaces to all parts to participate in politics and administration fully through the forms of theatre presented by the Crescent Moon Theatre and the B-Floor Theatre under commonly remarkable feature, i.e., Collaboration – building participation in creation process among director, performers, and crews as well as building participation between performers and audiences, that were considered as esthetic of controversy in lieu of acceptance, connection among persons who had never realized that they were related to one another, and political opportunity provided to persons who had social roles.