Publication: สภาพการเรียนการสอนภาษาฝรั่งเศสของโรงเรียนธรรมศาสตร์คลองหลวงวิทยาคมโรงเรียนโครงการนำร่องการบริการวิชาการแก่ชุมชน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2016
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
1513-9131
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Journal of Liberal Arts Thammasat University
Journal of Liberal Arts Thammasat University
Volume
16
Issue
1
Edition
Start Page
90
End Page
103
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
สภาพการเรียนการสอนภาษาฝรั่งเศสของโรงเรียนธรรมศาสตร์คลองหลวงวิทยาคมโรงเรียนโครงการนำร่องการบริการวิชาการแก่ชุมชน
Alternative Title(s)
The Current State of French Language Instruction atThammasat Klong Lueng Wittayakom School: A Pilot School for Academic Service Project
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้เป็นโครงการวิจัยร่วมระหว่างภาควิชาภาษาฝรั่งเศส คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์และโรงเรียนธรรมศาสตร์คลองหลวงวิทยาคม จังหวัดปทุมธานี เพื่อศึกษาสภาพการเรียนการสอนภาษาฝรั่งเศสของโรงเรียนฯ ซึ่งเป็นโรงเรียนในบริเวณชุมชนใกล้เคียงที่ภาควิชาภาษาฝรั่งเศสจัดบริการวิชาการด้านการเรียนการสอนภาษาฝรั่งเศสอย่างต่อเนื่องผลจากการเก็บรวบรวมข้อมูลจากนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ปีที่ 5 และปีที่ 6 สายศิลป์ฝรั่งเศสทำให้ทราบความต้องการและความสนใจในการฝึกฝนทักษะภาษาฝรั่งเศสและกิจกรรมเสริมการเรียนรู้ ซึ่งจะเป็นประโยชน์ต่อการปรับปรุงและพัฒนาโครงการบริการวิชาการแก่ชุมชนของภาควิชาฯ ในระยะต่อไป ครูผู้สอนเองก็ได้สะท้อนปัญหาและอุปสรรคสำคัญของการจัดการเรียนการสอนภาษาฝรั่งเศสของโรงเรียน รวมทั้งข้อคิดเห็นต่อการพัฒนาหลักสูตรภาษาฝรั่งเศสในมหาวิทยาลัย เพื่อให้สามารถตอบสนองความต้องการของผู้เรียนจากระดับมัธยมศึกษาได้
This study reports on a collaboration between the French department, Faculty of LiberalArts, Thammasat Univeristy and Thammasat Klong Luang Wittayakom high school, Pathum Thani. It explores the current state of French language instruction at Thammasat Klong Luang Wittayakom, apilot school for the academic service project. Data were collected from upper secondary school students (Mathayom 4-6) enrolled in the Language Arts (French) program. Findings revealed that the students were determined to improve their French language skills and ready to participate in extracurricular activities. Such findings are useful for the Department to plan for subsequent academic service projects. Teachers also expressed their concerns about major problems and difficulties in French language instruction as well as their opinions about the implementation of French language curriculum at the tertiary level.
This study reports on a collaboration between the French department, Faculty of LiberalArts, Thammasat Univeristy and Thammasat Klong Luang Wittayakom high school, Pathum Thani. It explores the current state of French language instruction at Thammasat Klong Luang Wittayakom, apilot school for the academic service project. Data were collected from upper secondary school students (Mathayom 4-6) enrolled in the Language Arts (French) program. Findings revealed that the students were determined to improve their French language skills and ready to participate in extracurricular activities. Such findings are useful for the Department to plan for subsequent academic service projects. Teachers also expressed their concerns about major problems and difficulties in French language instruction as well as their opinions about the implementation of French language curriculum at the tertiary level.
Table of contents
Description
บทความวิชาการ/บทความวิจัย