Publication: สังคมการเมืองไทยกับกระบวนการสร้างสรรค์จิตรกรรมฝาผนังสมัยต้นรัตนโกสินทร์ (พ.ศ. 2325-2394)
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2015
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
สังคมการเมืองไทยกับกระบวนการสร้างสรรค์จิตรกรรมฝาผนังสมัยต้นรัตนโกสินทร์ (พ.ศ. 2325-2394)
Alternative Title(s)
Thai political society in the early bangkok period and its mural painting creation (1782-1851 AD)
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างสังคมการเมือง แนคิดทางการปกครองและ ปัจจัยต่าง ๆ ทางสังคมของไทยในสมัยโบราณที่มีต่อกระบวนการสร้างจิตรกรรมฝาผนัง ในสมัยต้นรัตนโกสินทร์ โดยศึกษาจากเอกสารและการสำรวจแหล่งที่มี จิตรกรรมฝาผนังที่มีหลักฐานหรือมีการประเมินทางประวัติสาสตร์ศิลปะว่าได้สร้างขึ้นในช่วงต้นรัตนโกสินทร์
ผลการศึกษาพบว่า การวาดจิตรกรรมฝาผนังเกิดขึ้นภายใด้แนวคิดหรืออุดมคติเดียวกับการเมืองการปกครอง โดยนำแนวคิดทางศาสนาพุทธเป็นแนวทาง ได้แก่ คติศูนย์กลางจักรวาล คติพุทธราชา คติการสั่งสมบุญบารมี โดยแนวคิดหลักทั้งสามนี้เป็นที่มาของเนื้อหาในจิตรกรรมฝาผนังตามวัดวาอารามต่าง ๆ อีกทั้งการสนับสนุนการสร้างสรรค์ศิลปะจากรัฐ เนื่องจากเป็นงานที่ใช้ทรัพยากรมาก ส่งผลให้เกิดจิตรกรรมฝาผนังเป็นจำนวนมากในช่วงเวลาที่ศึกษา โดยจิตรกรรมฝาผนังมีหน้าที่เผขแพร่ความรู้ทางศาสนา ถ่ายทอดอุดมคติทางสังคม ให้จริยธรรม
และบันทึกเหตุการณ์ จวบจนสังคมมีความเปลี่ยนแปลงด้วยปัจจัยต่าง ๆ อีกทั้งชาติตะวันตกเริ่มแผ่ขยายอิทธิพลเข้ามาในเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ตั้งแต่สมัยพระบาทสมเด็จพระนั่งเกล้าเจ้าอยู่หัวเป็นต้นมา ส่งผลให้สังคมไทยต้องเริ่มปรับเปลี่ยนอุดมคติทางสังคมการเมืองและวัฒนธรรมไปจากแนวทางเดิมที่เคขยึดถือ และกระทบต่อการสร้างงานช่าง ซึ่งต้องใช้ทรัพยากรมาก โดยเฉพาะจิตรกรรมฝาผนัง ซึ่งลดการสร้างลงในช่วงสมัยต่อมา กระบวนการสร้างสรรค์จิตรกรรมฝาผนังในสมัยต้นรัตนโกสินทร์จึงมีความสัมพันธ์กับปัจจัชต่าง ๆ ทางสังคมการเมืองอย่างชัดเจน.
The aim of the study is to find the relationship between the political society, its ruling concepts, and other social factors in the Thai society, which impacted on the creation of mural paintings in the early Bangkok period. The research methodology was conducted through documentary research and surveys of sites where possessed the mural paintings proven or assessed on the basis of art history as created in the early Bangkok period. It found that the mural paintings were created under the same ideologies of political administration influenced by Buddhist concepts-the centre of the universe, the Buddhist king, and merit gathering. These three religious concepts were the source of content in the mural paintings in various temples. This artistic creation was also supported by the state because of a lot of resources were utilized. Therefore, a lot of the mural paintings were created during the studied period. These mural paintings conveyed the knowledge about religious beliefs, social ideologies, ethics, and historical records to the public until the society changed due to several factors and the western countries} expansion of colonialism into the Southeast Asia since the reign of King Rama III. These influences led to the change of the Thai society}s social, political, and cultural ideologies in comparison with traditional ones once the society had stuck to and had an effect on art and craft creation-particularly the mural paintings-which required a lot of utilized resources. Consequently, the mural paintings were decreasingly created in later periods. Therefore, the creation of the mural paintings in the early Bangkok period had the obvious relationship with the social and political factors.
The aim of the study is to find the relationship between the political society, its ruling concepts, and other social factors in the Thai society, which impacted on the creation of mural paintings in the early Bangkok period. The research methodology was conducted through documentary research and surveys of sites where possessed the mural paintings proven or assessed on the basis of art history as created in the early Bangkok period. It found that the mural paintings were created under the same ideologies of political administration influenced by Buddhist concepts-the centre of the universe, the Buddhist king, and merit gathering. These three religious concepts were the source of content in the mural paintings in various temples. This artistic creation was also supported by the state because of a lot of resources were utilized. Therefore, a lot of the mural paintings were created during the studied period. These mural paintings conveyed the knowledge about religious beliefs, social ideologies, ethics, and historical records to the public until the society changed due to several factors and the western countries} expansion of colonialism into the Southeast Asia since the reign of King Rama III. These influences led to the change of the Thai society}s social, political, and cultural ideologies in comparison with traditional ones once the society had stuck to and had an effect on art and craft creation-particularly the mural paintings-which required a lot of utilized resources. Consequently, the mural paintings were decreasingly created in later periods. Therefore, the creation of the mural paintings in the early Bangkok period had the obvious relationship with the social and political factors.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาเอก
Degree Department
คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยบูรพา