Publication: ความสอดคล้องของหลักการทางวิทยาศาสตร์กับธรรมนิยาม
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเอเชียอาคเนย์
SAU Journal of Social Science & Humanities
SAU Journal of Social Science & Humanities
Volume
5
Issue
2
Edition
Start Page
303
End Page
314
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ความสอดคล้องของหลักการทางวิทยาศาสตร์กับธรรมนิยาม
Alternative Title(s)
Consistency of Scientific principles with Dharmaniyãma
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิชาการนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาความสอดคล้องของวิทยาศาสตร์กับพระพุทธศาสนา เน้นเฉพาะการเข้าถึงความจริงตามหลักธรรมนิยาม โดยศึกษาข้อมูลจากพระไตรปิฎก หนังสือและงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง จากการศึกษาพบว่า หลักการค้นหาความจริงระหว่างวิทยาศาสตร์กับธรรมนิยามนั้นมีความสอดคล้องกันอยู่บางประเด็น คืออุตุนิยามพีชนิยามและจิตตนิยาม แต่ให้ความสําคัญต่างกันอุตุนิยาม คือกฎธรรมชาติที่เกี่ยวกับวัตถุที่ไม่มีชีวิต เช่น อุณหภูมิ ดินฟ้าอากาศ สิ่งแวดล้อม ความสม่ําเสมอของฤดูกาล ความสม่ําเสมอที่พบในชีวิตประจําวัน เช่น เมื่อเอาไม้มาเสียดสีกันจะเกิดความร้อนและเกิดไฟขึ้น เป็นต้น พีชนิยาม คือกฎธรรมชาติที่เกี่ยวกับพันธุกรรม กระบวนการถ่ายทอดข้อมูลของสิ่งมีชีวิตทั้งพืช สัตว์ ผ่านการสืบพันธุ์เช่น เมื่อเราเอาเมล็ดข้าวเปลือกไปเพาะ สิ่งที่งอกออกมาจะเป็นต้นข้าวเสมอ จิตนิยาม คือกฎธรรมชาติเกี่ยวกับกลไกการทํางานของจิต พุทธศาสนาเชื่อว่ามนุษย์รวมทั้งสิ่งมีชีวิตอื่นที่เทียบได้กับมนุษย์ มีองค์ประกอบที่สําคัญคือจิต จิตเป็นสิ่งที่ควบคุมสั่งการร่างกาย ถึงแม้ว่า มนุษย์จะมีร่างกายที่คล้ายกัน แต่มีจิตใจที่แตกต่างกัน ยกตัวอย่างเช่น นายขาวกับนายดําเป็นพี่น้องกัน นายขาวเป็นคนเอื้อเฟื้อเผื่อแผ่ นายดําเป็นคนตระหนี่ถี่เหนียว พฤติกรรมที่แตกต่างกันนี้อธิบายไม่ได้ด้วยกฎทางอุตุนิยามหรือพีชนิยาม แต่อธิบายได้ด้วยจิตตนิยามกล่าวคือ พระพุทธศาสนาเน้นในส่วนที่เป็นนามธรรมที่เกี่ยวกับจิตตนิยาม ให้ความสําคัญเรื่องอุตุนิยามและพีชนิยามเพียงเล็กน้อย ส่วนนักวิทยาศาสตร์เน้นในส่วนเหตุผลทางรูปธรรมที่เกี่ยวกับอุตุนิยามและพีชนิยาม แต่สนใจในจิตตนิยามเพียงเล็กน้อย
This academic article aims to study the congruence of science with Buddhism, focusing only on accessing the truth according to the Dharmaniyama. The study of the data from the Tripitaka taxes and related research from the study revealed that the principles of truth searching between science and Dharmaniyama are consistent in some respects. There are Utuniyama, Peachanimayaand Chitaniyama. But they give different importance points. Utuniyama is the law of nature concerning inanimate objects such as temperature, weather, environment. regularity of the season, regularity found in daily life, when the wood is satirized will be heat and fire, etc. Peachanimaya is a natural law related to heredity, the process of transmitting information of living things, both plants and animals, through reproduction, for example, when we plant the paddy seeds what sprouts will always be a rice plant. Chitaniyama is a natural law about the mechanisms of the mind. Buddhism believes that humans and other beings are comparable to humans. There is an important component of the mind, the mind is what controls the body. Although humans have similar bodies but differentmind. For example, Mr. White and Mr. Black are brothers. Mr. White is a generous person. Mr. Black was a stingy man. These different behaviors cannot be explained by Utuniyama or Peachanimaya, but by Chitaniyama.According to that is Buddhism emphasizes on the abstract part coherent with mental definitions and Chitaniyama. Scientists focus on concrete reasons related to Utuniyama and Peachniyama. but a little interested in the definition of the Chitaniyama.
This academic article aims to study the congruence of science with Buddhism, focusing only on accessing the truth according to the Dharmaniyama. The study of the data from the Tripitaka taxes and related research from the study revealed that the principles of truth searching between science and Dharmaniyama are consistent in some respects. There are Utuniyama, Peachanimayaand Chitaniyama. But they give different importance points. Utuniyama is the law of nature concerning inanimate objects such as temperature, weather, environment. regularity of the season, regularity found in daily life, when the wood is satirized will be heat and fire, etc. Peachanimaya is a natural law related to heredity, the process of transmitting information of living things, both plants and animals, through reproduction, for example, when we plant the paddy seeds what sprouts will always be a rice plant. Chitaniyama is a natural law about the mechanisms of the mind. Buddhism believes that humans and other beings are comparable to humans. There is an important component of the mind, the mind is what controls the body. Although humans have similar bodies but differentmind. For example, Mr. White and Mr. Black are brothers. Mr. White is a generous person. Mr. Black was a stingy man. These different behaviors cannot be explained by Utuniyama or Peachanimaya, but by Chitaniyama.According to that is Buddhism emphasizes on the abstract part coherent with mental definitions and Chitaniyama. Scientists focus on concrete reasons related to Utuniyama and Peachniyama. but a little interested in the definition of the Chitaniyama.