Publication: การใช้คำและการใช้เครื่องหมายในภาษาโฆษณาในหนังสือพิมพ์รายวันไทย ปี พ.ศ. 2519 กับปี 2529 : การศึกษาเปรียบเทียบ
View online Resources
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
1988
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การใช้คำและการใช้เครื่องหมายในภาษาโฆษณาในหนังสือพิมพ์รายวันไทย ปี พ.ศ. 2519 กับปี 2529 : การศึกษาเปรียบเทียบ
Alternative Title(s)
Use of words and symbols in the language of advertisement in Thai Newspapers in the years 1976 and 1986 : a comparative study
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายที่จะศึกษาเปรียบเทียบลักษณะทางการใช้คำและการใช้เครื่องหมายในภาษาที่ใช้ในการโฆษณาในหนังสือพิมพ์รายวันไทยปี พ.ศ. 2519 กับปี พ.ศ. 2529 การวิจัยกล่าวถึง การเปรียบเทียบ ชนิดของคำ การใช้คำที่มีลักษณะไม่เป็นทางการ การใช้คำซ้ำ การใช้คำที่มาจากภาษาต่างประเทศ การใช้คำที่ทำให้เกิดภาพ และการใช้เครื่องหมาย ผลการวิจัยสรุปได้ว่า ลักษณะการใช้คำในภาษาโฆษณาในหนังสือพิมพ์รายวันไทยในระยะเวลา 10 ปีนั้น ลักษณะที่เป็นหลักใหญ่ๆ ไม่แตกต่างกัน ส่วนที่แตกต่างกัน คือรายละเอียดในการใช้คำ และความถี่ของคำที่ใช้ในแต่ละปี ส่วนการใช้เครื่องหมายนั้นมีลักษณะแตกต่างกันทั้งรูปเขียนและวิธีใช้
The main purpose of this study is to make a comparative study of the use of words and symbols in the language of advertisement in the Thai newspapers in the years 1976 and 1986. The study includes comparisons of types of words, informal use of words, word frequency, used of foreign languages, figures of speech and the use of symbols. The result of the study reveals that there is no significant difference except the difference in some word usage and word frequency. As for the symbols there are difference both in the forms of the symbols and their occurrences.
The main purpose of this study is to make a comparative study of the use of words and symbols in the language of advertisement in the Thai newspapers in the years 1976 and 1986. The study includes comparisons of types of words, informal use of words, word frequency, used of foreign languages, figures of speech and the use of symbols. The result of the study reveals that there is no significant difference except the difference in some word usage and word frequency. As for the symbols there are difference both in the forms of the symbols and their occurrences.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะอักษรศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย