Publication: สหายธรรม ญาติธรรมกับการสร้างการยอมรับพุทธทาสภิกขุในทศวรรษ 2490
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
0125-1902
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารประวัติศาสตร์
Journal of History
Journal of History
Volume
42
Issue
Edition
Start Page
151
End Page
165
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
สหายธรรม ญาติธรรมกับการสร้างการยอมรับพุทธทาสภิกขุในทศวรรษ 2490
Alternative Title(s)
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความชิ้นนี้ศึกษาประวัติศาสตร์พุทธศาสนาโดยมุ่งประเด็นการศึกษาไปที่พุทธทาสภิกขุ เพื่อทำความเข้าใจว่าเหตุใดพระสงฆ์หนุ่มบ้านนอกผู้มีสมณศักดิ์น้อยเช่น พุทธทาสภิกขุถึงเข้ามามีบทบาทในสังคมไทยจนกระทั่งได้รับการยอมรับในฐานะพระสงฆ์ผู้ทรงภูมิ จากบริบทสังคมไทยขณะนั้นก่อให้เกิดการตื่นตัวต่อการศึกษาพุทธศาสนาไทย ปัญญาชนไทยจำนวนหนึ่งหันมาสนใจศึกษาพุทธศาสนาที่มีคำอธิบายสอดคล้องกับหลักเหตุผล พุทธทาสภิกขุคือพระสงฆ์รูปแรกที่สร้างสรรค์ผลงานประพันธ์ทางพุทธศาสนาที่สอดคล้องกับความต้องการของปัญญาชนไทยในทศวรรษที่ 2470 – 2490 จนกระทั่งทำให้พวกเขาสนับสนุนพระสงฆ์หนุ่มผู้มากความสามารถเช่นพุทธทาสภิกขุ แม้ว่าพวกเขาจะมีแนวคิดและบทบาททางการเมืองที่แตกต่างกันก็ดูจะไม่เป็นปัญหาต่อการสนับสนุนพระสงฆ์รูปเดียวกัน พวกเขาสร้างการยอมรับพุทธทาสภิกขุผ่านหน่วยงานและองค์กรที่พวกเขาเข้าไปมีบทบาท จนกระทั่งทำให้ผลงานและชื่อของพุทธทาสภิกขุเป็นที่รู้จักและได้รับการยอมรับในเวลาต่อมา
This paper aimed to study the history of Buddhism focusing on Buddhadasa Bhikkhu’s background in order to understand the reasons why a young rustic monk with low priest of rank has played important roles in Thai society until being revered as a high intellect monk at that period. This leads to increasing awareness of studying Buddhism. A number of Thai intellectuals turned their attention to studying Buddhism whose descriptions are consistent with reasons and logics. Buddhadasa Bhikkhu is the first monk creating Buddhist composing works that met the needs of Thai intellectuals during B.E. 2470 until Buddhadasa Bhikkhu, a highly talent monk was supported by Thai intellectuals. The differences in concepts and political roles of Thai intellectuals did not generate the problems for supporting Buddhadasa Bhikkhu. They made the establishment of acceptance of Buddhadasa Bhikkhu through related agencies and organization until Buddhadasa Bhikkhu’s works and name have become renowned later.
This paper aimed to study the history of Buddhism focusing on Buddhadasa Bhikkhu’s background in order to understand the reasons why a young rustic monk with low priest of rank has played important roles in Thai society until being revered as a high intellect monk at that period. This leads to increasing awareness of studying Buddhism. A number of Thai intellectuals turned their attention to studying Buddhism whose descriptions are consistent with reasons and logics. Buddhadasa Bhikkhu is the first monk creating Buddhist composing works that met the needs of Thai intellectuals during B.E. 2470 until Buddhadasa Bhikkhu, a highly talent monk was supported by Thai intellectuals. The differences in concepts and political roles of Thai intellectuals did not generate the problems for supporting Buddhadasa Bhikkhu. They made the establishment of acceptance of Buddhadasa Bhikkhu through related agencies and organization until Buddhadasa Bhikkhu’s works and name have become renowned later.