Publication: การพัฒนาชุดกิจกรรมที่เน้นกลวิธี SQ4R เพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านภาษาจีน และทักษะการคิดแบบอภิปัญญาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารบัณฑิตศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย
Graduate School Journal Chiang Rai Rajabhat University
Graduate School Journal Chiang Rai Rajabhat University
Volume
13
Issue
3
Edition
Start Page
99
End Page
111
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การพัฒนาชุดกิจกรรมที่เน้นกลวิธี SQ4R เพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านภาษาจีน และทักษะการคิดแบบอภิปัญญาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5
Alternative Title(s)
Developing SQ4R Activity Packages to Promote Chinese Reading and Metacognitive Skills of Mathayomsuksa 5 Students
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ ดังนี้ 1) พัฒนาชุดกิจกรรมที่เน้นกลวิธี SQ4R เพื่อส่งเสริมทักษะ การอ่านภาษาจีนและทักษะการคิดแบบอภิปัญญาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 2) ศึกษาทักษะการอ่านภาษาจีนของนักเรียนที่ได้รับการเรียนรู้โดยใช้ชุดกิจกรรมที่เน้นกลวิธี SQ4R 3) ศึกษา การควบคุมกำกับการรู้คิดในขณะอ่านของนักเรียน และ 4) ศึกษาความสามารถการตั้งคำถามระดับสูง ของนักเรียนโดยใช้ชุดกิจกรรมที่เน้นกลวิธี SQ4R กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ นักเรียนที่เรียนแผนการเรียนศิลป์ภาษาจีน ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนเรยีนาเชลีวิทยาลัย อำเภอเมือง จังหวัดเชียงใหม่ ซึ่งกำลังศึกษาอยู่ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2562 จำนวน 20 คน โดยการเลือกตัวอย่างแบบกลุ่ม (Cluster Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ 1) ชุดกิจกรรมที่เน้นกลวิธี SQ4R เพื่อส่งเสริมทักษะการอ่านภาษาจีน และทักษะการคิดแบบอภิปัญญาของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 2) แบบวัดทักษะการอ่าน ภาษาจีนแบบอัตนัย 3) แบบประเมินพฤติกรรมตนเองสำหรับนักเรียนเกี่ยวกับการแสดงออกถึง การควบคุมกำกับการรู้คิดในขณะอ่านระหว่างปฏิบัติตามขั้นตอนการเรียนรู้จากชุดกิจกรรมที่เน้น กลวิธี SQ4R และ 4) แบบวัดความสามารถของนักเรียนในการตั้งคำถามระดับสูงและตอบคำถาม โดยกำหนดเกณฑ์คุณภาพรูบริคส์ ทำการวิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าเฉลี่ย () ของคะแนนและค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) ทำการทดสอบสมมติฐานโดยใช้สถิติ t-test (Paired Test) ด้วยโปรแกรมคอมพิวเตอร์สำเร็จรูป ผลการวิจัยปรากฏว่า ชุดกิจกรรมมีประสิทธิภาพเท่ากับ 78.03/88.61 สูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้ 75/75 นักเรียนกลุ่มตัวอย่างมีคะแนนเฉลี่ยหลังการเรียนรู้สูงกว่าก่อนการเรียนรู้อย่างมีนัยสำคัญทาง สถิติที่ระดับ .05 ทักษะการคิดแบบอภิปัญญาด้านการควบคุมกำกับการรู้คิด มีคะแนนเฉลี่ยเท่ากับ 33 แปลความหมายว่า นักเรียนกลุ่มตัวอย่างมีการปฏิบัติตามขั้นตอนในชุดกิจกรรมระดับดี และทักษะการคิดแบบอภิปัญญาด้านความสามารถในการตั้งคำถามระดับสูง มีคะแนนเฉลี่ย เท่ากับ 3.00 แปลความหมายว่า นักเรียนกลุ่มตัวอย่างมีความสามารถในการตั้งคำถามระดับสูงอยู่ในระดับ ดีมาก
The purposes of this research were to 1) develop SQ4R activity packages to promote Chinese reading and metacognitive skills of mathayomsuksa 5 students, 2) study the students’ Chinese reading skills after using the SQ4R activity packages, 3) study the students’ self-monitored while reading, and 4) the students’ high ordered questioning ability by using the SQ4R activity packages. The sample group comprised of 20 mathayomsuksa 5 Chinese program students of Regina Coeli College, Muang district, Chiang Mai, who enrolled in the second semester of the 2019 academic year. The sample was selected by cluster sampling. The research instruments were 1) the SQ4R activity packages to promote Chinese reading and metacognitive skills of mathayomsuksa 5 students, 2) the Chinese reading comprehension subjective test, 3) the form for student’s self-assessment on self-monitoring ability during the implementation of the SQ4R activity packages to promote Chinese reading and metacognitive skills of mathayomsuksa 5 students and 4) the test of the students’ ability to make high order question and answering by using the rubric assessment criteria. The data was analyzed using the mean and standard deviation. The dependent t-test was also used in the analysis. The research results revealed that the packages had the effectiveness ratio of 78.3/88.61, which was higher than the pre-determined criterion of 75/75. The students’ Chinese reading scores after the experiment were significantly higher than those before the implementation at the .05 level. When the students were assessed on their self-monitoring ability during the implementation of the SQ4R activity packages, their average score was 33, which was considered good. Moreover, from the test on the students’ ability to make high order question and answering by using the rubric assessment criteria their average score was 3.00, which was considered at the very good level.
The purposes of this research were to 1) develop SQ4R activity packages to promote Chinese reading and metacognitive skills of mathayomsuksa 5 students, 2) study the students’ Chinese reading skills after using the SQ4R activity packages, 3) study the students’ self-monitored while reading, and 4) the students’ high ordered questioning ability by using the SQ4R activity packages. The sample group comprised of 20 mathayomsuksa 5 Chinese program students of Regina Coeli College, Muang district, Chiang Mai, who enrolled in the second semester of the 2019 academic year. The sample was selected by cluster sampling. The research instruments were 1) the SQ4R activity packages to promote Chinese reading and metacognitive skills of mathayomsuksa 5 students, 2) the Chinese reading comprehension subjective test, 3) the form for student’s self-assessment on self-monitoring ability during the implementation of the SQ4R activity packages to promote Chinese reading and metacognitive skills of mathayomsuksa 5 students and 4) the test of the students’ ability to make high order question and answering by using the rubric assessment criteria. The data was analyzed using the mean and standard deviation. The dependent t-test was also used in the analysis. The research results revealed that the packages had the effectiveness ratio of 78.3/88.61, which was higher than the pre-determined criterion of 75/75. The students’ Chinese reading scores after the experiment were significantly higher than those before the implementation at the .05 level. When the students were assessed on their self-monitoring ability during the implementation of the SQ4R activity packages, their average score was 33, which was considered good. Moreover, from the test on the students’ ability to make high order question and answering by using the rubric assessment criteria their average score was 3.00, which was considered at the very good level.