Publication: กลวิธีการสื่อสารในการพูดภาษาสเปนของผู้เรียนชาวไทย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
0859-3485
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารมนุษยศาสตร์
Humanities Journal
Humanities Journal
Volume
25
Issue
2
Edition
Start Page
209
End Page
231
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
กลวิธีการสื่อสารในการพูดภาษาสเปนของผู้เรียนชาวไทย
Alternative Title(s)
Strategies in Spanish Oral Communication Used by Thai Learners
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการใช้กลวิธีการสื่อสารภาษาสเปนของผู้เรียนชาวไทย โดยเปรียบเทียบการเลือกใช้กลวิธีการสื่อสารของผู้เรียนในแต่ละระดับภาษา รวมทั้งศึกษาประสิทธิภาพการสื่อสารจากการใช้กลวิธีแต่ละประเภทของผู้เรียนที่มีระดับภาษาและความถี่ในการเลือกใช้กลวิธีการสื่อสารต่างกัน กลุ่มตัวอย่างของงานวิจัยคือนิสิตเอกวิชาภาษาสเปน คณะอักษรศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย จำนวน 8 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ แบบสอบถามความถี่ในการเลือกใช้กลวิธีการสื่อสารจากการประเมินตนเองและการบันทึกเสียงสนทนาระหว่างผู้เรียนกับเจ้าของภาษาประมาณ 10 นาทีต่อกลุ่มตัวอย่าง 1 คนหลังจากนั้น ผู้วิจัยได้ถอดเสียงและวิเคราะห์ข้อมูล
ผลการวิจัยพบว่า ผู้เรียนมีการใช้กลวิธีประเภทการทำให้สัมฤทธิ์ผลในการแก้ไขปัญหาในการพูดมากที่สุด (85.12%) เมื่อพิจารณาแยกตามกลวิธีแล้ว ปรากฏการใช้การพึมพ าเพื่อขอเวลามากที่สุด (57.17%) รองลงมาคือการแก้ไขด้วยตนเอง (9.62%) ผู้วิจัยยังพบว่าผู้เรียนมีระดับภาษาสูงขึ้นจำนวนการเลือกใช้กลวิธีการสื่อสารลดลง นอกจากนี้ผู้เรียนที่มีระดับภาษาสูงกว่ามักมีการเลือกใช้กลวิธีการสื่อสารที่เกี่ยวข้องกับการใช้ภาษาเป้าหมายในทางตรงข้ามผู้เรียนระดับภาษาต่ำกว่า ปรากฏการใช้กลวิธีที่เกี่ยวข้องกับภาษาแม่หรือภาษาที่สองอื่นๆร่วมด้วย และผู้เรียนในระดับภาษาสูงใช้กลวิธีการสื่อสารแล้วส่งผลให้การสื่อสารมีประสิทธิภาพในอัตราที่สูงกว่าผู้เรียนที่มีระดับภาษาต่ำกว่า ซึ่งสอดคล้องกับผลงานวิจัยอื่นๆ เมื่อกล่าวถึงปัจจัยความถี่ในการเลือกใช้กลวิธีการสื่อสาร พบว่าผู้เรียนในระดับภาษาเบื้องต้น A1-A2 และมีความถี่ในการใช้กลวิธีสูงนั้น ประสิทธิภาพการสื่อสารของกลุ่มนี้สูงกว่ากลุ่มผู้เรียนในระดับเดียวกันที่มีความถี่ต่ำซึ่งแปรผกผันกับผู้เรียนในระดับภาษาสูงขึ้นคือ B1-B2 ที่ความถี่ไม่ได้เป็นตัวแปรอันส่งผลต่อประสิทธิภาพการสื่อสาร ส าหรับกลวิธีที่ใช้แล้วก่อให้เกิดประสิทธิภาพการสื่อสารมากที่สุด(100%)คือการแก้ไขด้วยตนเองและกลวิธีการสื่อสารที่ผู้เรียนใช้แล้วก่อให้เกิดประสิทธิภาพน้อยที่สุด (30%) คือการสลับภาษา
The objective of this research is to study strategies used by Thai learners in Spanish oral communication, by comparing the selection of strategies by Thai learners from different Spanish proficiency levels. Moreover, the research also aims to study the effectiveness of each type of Communication Strategies (CS) used by learners from different Spanish proficiency levels and with different frequency of use. The sample group consists of 8 students from Spanish major, Faculty of Arts, Chulalongkorn University. The main instruments of this research are a self-assessment questionnaire concerning the Frequency in Using CS and recorded conversations between each learner of the sample group and a Spanish native speaker with a duration about 10 minutes per learner. After transcribing the conversations, the researcher analyzes the data and summarizes the results. The results reveal that Thai students use Achievement Strategies for solving the speaking problems the most at 85.12%. To specify, the most common strategy used is mumbling at 57.17%, followed by self-repair at 9.62%. The proficiency level shows no effect on the selection of CS. However, the learners with a higher level of Spanish tend to select strategies which involve the use of the target language, and meanwhile lower-level learners often use strategies related to their mother tongue language or another second language. The finding also indicates that higher-level learners have a higher percentage of the effective use of CS, which coincides with results from other investigations. Considering the frequency of use, the results reveal that learners from A1-A2 levels with a high frequency in using CS show higher percentage of effective use of CS than those from the same proficiency level but with a low frequency of use. However, in case of learners from B1-B2 levels the frequency is not a factor which affects the communication effectiveness. The results also point out that self-repair has the highest percentage of effectiveness at 100% and code switching has the lowest percentage at 30%.
The objective of this research is to study strategies used by Thai learners in Spanish oral communication, by comparing the selection of strategies by Thai learners from different Spanish proficiency levels. Moreover, the research also aims to study the effectiveness of each type of Communication Strategies (CS) used by learners from different Spanish proficiency levels and with different frequency of use. The sample group consists of 8 students from Spanish major, Faculty of Arts, Chulalongkorn University. The main instruments of this research are a self-assessment questionnaire concerning the Frequency in Using CS and recorded conversations between each learner of the sample group and a Spanish native speaker with a duration about 10 minutes per learner. After transcribing the conversations, the researcher analyzes the data and summarizes the results. The results reveal that Thai students use Achievement Strategies for solving the speaking problems the most at 85.12%. To specify, the most common strategy used is mumbling at 57.17%, followed by self-repair at 9.62%. The proficiency level shows no effect on the selection of CS. However, the learners with a higher level of Spanish tend to select strategies which involve the use of the target language, and meanwhile lower-level learners often use strategies related to their mother tongue language or another second language. The finding also indicates that higher-level learners have a higher percentage of the effective use of CS, which coincides with results from other investigations. Considering the frequency of use, the results reveal that learners from A1-A2 levels with a high frequency in using CS show higher percentage of effective use of CS than those from the same proficiency level but with a low frequency of use. However, in case of learners from B1-B2 levels the frequency is not a factor which affects the communication effectiveness. The results also point out that self-repair has the highest percentage of effectiveness at 100% and code switching has the lowest percentage at 30%.