Publication: การพัฒนาทักษะการอ่านภาษาอังกฤษด้วยกระบวนการคิดวิเคราะห์อย่างมีวิจารณญาณส าหรับนักศึกษาชั้นปีที่1 สาขาวิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์คณะเทคโนโลยีสารสนเทศมหาวิทยาลัยราชภัฏเทพสตรี
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2697-5211
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Lawarath Social e-Journal
Volume
3
Issue
2
Edition
Start Page
79
End Page
94
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การพัฒนาทักษะการอ่านภาษาอังกฤษด้วยกระบวนการคิดวิเคราะห์อย่างมีวิจารณญาณส าหรับนักศึกษาชั้นปีที่1 สาขาวิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์คณะเทคโนโลยีสารสนเทศมหาวิทยาลัยราชภัฏเทพสตรี
Alternative Title(s)
The Development of English Reading Skill by Using the Critical Thinking Process of First Year Students Majoring in Computer Science, Faculty of Information Technology, Thepsatri Rajabhat University
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์1) เพื่อพัฒนาทักษะการอ่านภาษาอังกฤษของนักศึกษาชั้นปีที่ 1 สาขาวิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ ด้วยกระบวนการคิดวิเคราะห์อย่างมีวิจารณญาณ 2) เพื่อประเมินผลความพึงพอใจของนักศึกษาชั้นปีที่ 1 สาขาวิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ที่มีต่อการเรียนรู้การอ่านภาษาอังกฤษด้วยกระบวนการคิดวิเคราะห์อย่างมีวิจารณญาณ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยคือ นักศึกษาชั้นปีที่ 1 สาขาวิชาวิทยาการคอมพิวเตอร์ คณะเทคโนโลยีสารสนเทศ มหาวิทยาลัยราชภัฏเทพสตรี จ านวน 13 คน โดยเลือกแบบเจาะจง การด าเนินการวิจัยเป็น 2 ขั้นตอน ได้แก่ 1) วางแผน ก าหนดแผนงานและเครื่องมือวิจัย 2) สังเคราะห์และก าหนดรูปแบบกิจกรรม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนเรียน–หลังเรียน แบบฝึกทักษะการอ่านภาษาอังกฤษ แบบประเมินคุณภาพแบบฝึกทักษะการอ่าน แบบประเมินความพึงพอใจกิจกรรมกระบวนการคิดวิเคราะห์อย่างมีวิจารณญาณ ผลการวิจัยพบว่า ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน หลังเรียน มีค่าสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยส าคัญทางสถิติระดับ .05 และผู้เรียนที่ได้ร่วมกิจกรรมการเรียนการสอน เพื่อพัฒนาทักษะการอ่านภาษาอังกฤษมีความพึงพอใจในภาพรวมอยู่ในระดับมาก โดยมีค่าเฉลี่ย 4.50 (SD = .55)
The study aims to: 1) develop English reading skill of first year students majoring in Computer Science by using the critical thinking process and 2) survey the satisfaction of first year Computer Science students toward the English reading learning using the critical thinking process. The samples were 13 Information Technology students majoring in Computer Science from Thepsatri Rajabhat University. The samples were selected by the purposive sampling. To conduct the research, there were two steps: 1) planning the research methodology and designing the research instrument and 2) synthesizing and designing the model of learning activity. The research instruments were the learning achievement pre-test and post-tests, the English reading skill exercises, the English reading quality assessment form and the satisfaction toward the critical thinking process activity survey form. The findings revealed that the participating students who studied by using the critical thinking process in English reading activities scored higher than their pre-test significantly at .05. The participants’ satisfaction involved of learning activities which on development of English reading skill at the high level ( = 4.50, SD = .55)
The study aims to: 1) develop English reading skill of first year students majoring in Computer Science by using the critical thinking process and 2) survey the satisfaction of first year Computer Science students toward the English reading learning using the critical thinking process. The samples were 13 Information Technology students majoring in Computer Science from Thepsatri Rajabhat University. The samples were selected by the purposive sampling. To conduct the research, there were two steps: 1) planning the research methodology and designing the research instrument and 2) synthesizing and designing the model of learning activity. The research instruments were the learning achievement pre-test and post-tests, the English reading skill exercises, the English reading quality assessment form and the satisfaction toward the critical thinking process activity survey form. The findings revealed that the participating students who studied by using the critical thinking process in English reading activities scored higher than their pre-test significantly at .05. The participants’ satisfaction involved of learning activities which on development of English reading skill at the high level ( = 4.50, SD = .55)