Publication: ประชาสังคมของกรัมชี่โดยสังเขป
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2016
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสังคมศาสตร์
Journal of Social Sciences
Journal of Social Sciences
Volume
46
Issue
2
Edition
Start Page
33
End Page
50
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ประชาสังคมของกรัมชี่โดยสังเขป
Alternative Title(s)
Gramsci’s Civil Society in a Nutshel
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
ในวงการศึกษาเรื่องประชาสังคม นับได้ว่า อันโตนีโอ กรัมชี่ นักการเมืองและนักทฤษฎีมาร์กซิสต์ชาวอิตาเลียน เป็นนักคิดที่สำคัญคนหนึ่ง ประชาสังคมของกรัมชี่พัฒนารากฐานทางแนวคิดอย่างกลับหัวกลับหางมาจากเรื่องรัฐและสังคมของเฮเกล อันที่จริง แนวคิดเรื่องประชาสังคมนี้เองที่ทำให้กรัมชี่แตกต่างอย่างโดดเด่นจากนักคิดก่อนหน้าอย่างเฮเกลและมาร์กซ์ หาใช่เรื่องรัฐไม่ กรัมชี่จำแนก ‘ประชาสังคม’ ออกจาก ‘สังคมการเมือง’ และปฏิเสธเส้นแบ่งระหว่างรัฐและสังคมซึ่งนำเสนอโดยกลุ่มแนวคิดเสรีนิยมกระแสหลัก ในทางกลับกัน กรัมชี่เสนอว่าประชาสังคมและรัฐคือสิ่งเดียวกันและเหมือนกัน รัฐในที่นี่คือผลรวมของสังคมการเมืองและประชาสังคม รัฐของกรัมชี่จึงมีความหมายครอบคลุมกว้างขวางกว่ารัฐในความหมายทั่วไป ไม่ใช่เพียงแต่รัฐบาล ประชาสังคมของกรัมชี่ยังทำหน้าที่เป็นโล่ป้องกันรัฐอีกด้วย ประชาสังคมจึงเป็นแนวคิดที่สำคัญมากสำหรับกรัมชี่ รัฐที่ปราศจากประชาสังคมคือรัฐที่มีแต่เปลือกนอก งานเขียนของกรัมชี่แสดงให้เห็นถึงความสัมพันธ์อันซับซ้อนที่มีลักษณะวิภาษวิธีระหว่างประชาสังคม รัฐ และอำนาจนำ ภายใต้ความสัมพันธ์นี้ ประชาสังคมมีบทบาทสองประการ กล่าวคือ เป็นตัวแทนของรัฐบาลและเป็นขุมพลังอำนาจนำซึ่งครอบงำรัฐ ในการนี้ จึงเป็นการไม่ผิดนักหากจะกล่าวว่ากรัมชี่สร้างแนวคิดประชาสังคมขึ้นใหม่ที่เป็นมากกว่าการทบทวนหรืออธิบายเพิ่มเติมประชาสังคมของเฮเกลอย่างที่นักคิดสายมาร์กซ์มักนิยมทำ
In civil society studies, Antonio Gramsci, an Italian Marxist theoretician and politician, is regarded as a major thinker, if not, a hero, who reversely developed Hegel’s ideas of the state and society. In particular, it is the notion of civil society which significantly distinguishes Gramsci from Hegel and Marx, not the notion of the state. Gramsci principally differentiated ‘civil society’ form ‘political society’. He seemingly rejected the clear differentiation drawn in mainstream liberal theory between the state and civil society
instead, he said that civil society and state are one and the same. For Gramsci, ‘State’ is a sum of political society and civil society. State for Gramsci is broader than the state in common use. It denotes the political organization of society, the visible political constitution of civil society, not the government. Control of the state is accomplished through hegemony in civil society which is achieved through consent. Contrasted with the liberal concept of civil society favouring the protective role of civil society toward the individual against the giant power of the state, Gramsci’s civil society instead functions as protective filter for the state. Civil society for Gramsci is thus essential
a state without civil society is a transparent one. Arguably, Gramsci’s writing portrays an intricate and dialectic interrelationship between civil society, the state, and hegemony. Within this relationship civil society performs a dual and dialectic role, as an agent of government and the hegemonic forces that dominate the state. It might not be wrong to think that Gramsci did remake civil society into something more than a mere fiction and recapture the idea of Hegel about civil society as an essential mechanism for reaching a more energetic form of social unity.
In civil society studies, Antonio Gramsci, an Italian Marxist theoretician and politician, is regarded as a major thinker, if not, a hero, who reversely developed Hegel’s ideas of the state and society. In particular, it is the notion of civil society which significantly distinguishes Gramsci from Hegel and Marx, not the notion of the state. Gramsci principally differentiated ‘civil society’ form ‘political society’. He seemingly rejected the clear differentiation drawn in mainstream liberal theory between the state and civil society
instead, he said that civil society and state are one and the same. For Gramsci, ‘State’ is a sum of political society and civil society. State for Gramsci is broader than the state in common use. It denotes the political organization of society, the visible political constitution of civil society, not the government. Control of the state is accomplished through hegemony in civil society which is achieved through consent. Contrasted with the liberal concept of civil society favouring the protective role of civil society toward the individual against the giant power of the state, Gramsci’s civil society instead functions as protective filter for the state. Civil society for Gramsci is thus essential
a state without civil society is a transparent one. Arguably, Gramsci’s writing portrays an intricate and dialectic interrelationship between civil society, the state, and hegemony. Within this relationship civil society performs a dual and dialectic role, as an agent of government and the hegemonic forces that dominate the state. It might not be wrong to think that Gramsci did remake civil society into something more than a mere fiction and recapture the idea of Hegel about civil society as an essential mechanism for reaching a more energetic form of social unity.