Publication: เวลา พื้นที่ การดำรงอยู่อย่างหลากหลายในโครงสร้างของหลุยส์ อัลธูแซร์
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหามกุฎราชวิทยาลัย
Journal of Social Sciences Mahamakut Buddhist University
Journal of Social Sciences Mahamakut Buddhist University
Volume
1
Issue
2
Edition
Start Page
103
End Page
119
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
เวลา พื้นที่ การดำรงอยู่อย่างหลากหลายในโครงสร้างของหลุยส์ อัลธูแซร์
Alternative Title(s)
Space, Time and The Coexistence of Multiplicities in Louise Althusser's Structure
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความเรื่อง เวลา พื้นที่ และการดำรงอยู่อย่างหลากหลายในโครงสร้างของหลุยส์ อัลธูแซร์ เขียนขึ้นโดยมีจุดประสงค์เพื่อสร้างบทสนทนาร่วมกับบทความเรื่อง วิกฤตการณ์ทางสังคมศาสตร์และการเติบโตของประวัติศาสตร์แบบมาร์กซิสม์ในทศวรรษ 1970 เขียนโดยสมเกียรติ วันทะนะ ตีพิมพ์ในหนังสือสังคมศาสตร์วิภาษวิธีปี 2524 ซึ่งได้วิพากษ์วิจารณ์กรอบคิดและมุมมองการวิเคราะห์สังคมเชิงโครงสร้างด้วยการหยิบยกความคิดของหลุยส์ อัลธูแซร์ (Louise Althusser) ผ่านการตีความของอีพี ทอมป์สัน (E.P. Thompson) ขึ้นมาอภิปรายจุดอ่อนของกรอบคิดเรื่องโครงสร้างว่าขาดการพิจารณาในมิติของประวัติศาสตร์และเป็นหน่วยการวิเคราะห์ที่ไม่ยึดโยงกับความเป็นจริง ทั้งนี้ผู้เขียนจึงได้นำเสนอมุมมองการวิเคราะห์สังคมด้วยกรอบคิดเรื่องโครงสร้างในลักษณะที่แตกต่างออกไปด้วยการกลับมาพิจารณาประเด็นเรื่องเวลาและพื้นที่ของกรอบคิดเรื่องโครงสร้างโดยได้หยิบยกการตีความอัลธูแซร์ของฌีลส์ เดอเลิซ (Gilles Deleuze) มาประกอบในบางส่วนเพื่อแสดงให้เห็นว่ากรอบคิดเรื่องโครงสร้างไม่ได้ละเลยการพิจารณามิติทางประวัติศาสตร์ในการวิเคราะห์ หากแต่เล็งเห็นถึงการดำรงอยู่ของความแตกต่างหลากหลายที่มีเวลาเฉพาะในตัวเองซึ่งไม่สามารถใช้มาตรวัดเวลาใดเวลาหนึ่งมาพิจารณาอย่างลดทอนต่อการเปลี่ยนแปลงไปของหน่วยที่แตกต่างหลากหลายได้ นอกจากโครงสร้างไม่ได้มีลักษณะของตัวแบบที่แน่นิ่งตายตัวหากแต่เป็นพื้นที่ยึดโยงมิติของความเป็นจริงและจินตภาพเอาไว้อย่างแยกขาดจากกันไม่ได้ โดยภายในพื้นที่ของโครงสร้างไม่ได้มีลักษณะเป็นระบบปิดแต่เป็นพื้นที่เปิดที่บรรจุบทบาทและความสัมพันธ์ของความแตกต่างหลากหลายอันมหาศาลทั้งสิ่งที่ยังไม่ปรากฏและสิ่งที่ปรากฏซึ่งล้วนมีศักยภาพในการมีปฏิสัมพันธ์กันอยู่และเปลี่ยนแปลงโครงข่ายของบทบาทความสัมพันธ์ได้ตลอดเวลาผ่านการมีพื้นที่ว่างที่อยู่ภายในโครงสร้างเสมอ
This paper is a response to Somkiat Wantana’s 1981 article “The Crisis of Social Science and the Growth of Marxist History in the 1970s”, which criticized the Althuserrian concept of ‘structure’ and approach to studying society as interpreted by E.P.Thomson. While Wantana (1981) problematized the analytical purchase of ‘structure’ due to its perceived lack of historical dimension and its failure to address how society exists in reality, this paper proposes an alternative interpretation of the concept of ‘structure’ through the work of Giles Deleuze and Louise Althusser by reconsidering the concept’s spatial and temporal dimensions. In line with Althusser’s rejection of the idea of homogeneous continuity of time – he believes each element has its own particular time which cannot be reduced to the periodization of the coexistence of multiplicity – I further argue that ‘structure’ cannot be viewed as a mechanical and static model and instead highlight its role in inseparable intertwining reality and the imaginary. This assertation echoes Deleuze’s framing of the intersection between reality and imagery as one of the properties of structures as ‘the third space’. This space is an open system that contains the multiplicity of roles and relations both virtually and actually having the potentiality to assemblage with other elements and create the dynamic of structure that is open to new possibilities for the empty space.
This paper is a response to Somkiat Wantana’s 1981 article “The Crisis of Social Science and the Growth of Marxist History in the 1970s”, which criticized the Althuserrian concept of ‘structure’ and approach to studying society as interpreted by E.P.Thomson. While Wantana (1981) problematized the analytical purchase of ‘structure’ due to its perceived lack of historical dimension and its failure to address how society exists in reality, this paper proposes an alternative interpretation of the concept of ‘structure’ through the work of Giles Deleuze and Louise Althusser by reconsidering the concept’s spatial and temporal dimensions. In line with Althusser’s rejection of the idea of homogeneous continuity of time – he believes each element has its own particular time which cannot be reduced to the periodization of the coexistence of multiplicity – I further argue that ‘structure’ cannot be viewed as a mechanical and static model and instead highlight its role in inseparable intertwining reality and the imaginary. This assertation echoes Deleuze’s framing of the intersection between reality and imagery as one of the properties of structures as ‘the third space’. This space is an open system that contains the multiplicity of roles and relations both virtually and actually having the potentiality to assemblage with other elements and create the dynamic of structure that is open to new possibilities for the empty space.