Publication: การวิเคราะห์หน้าที่ของอาจารย์และศิษย์ในพุทธปรัชญาเถรวาท
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการ มจร บุรีรัมย์
Academic MCU Buriram Journal
Academic MCU Buriram Journal
Volume
6
Issue
2
Edition
Start Page
286
End Page
300
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การวิเคราะห์หน้าที่ของอาจารย์และศิษย์ในพุทธปรัชญาเถรวาท
Alternative Title(s)
An Analysis of the Duty of Teachers and Disciples in Theravada Buddhist Philosophy
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยนี้ มีจุดประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาหน้าที่ของอาจารย์ในพุทธปรัชญาเถรวาท 2) เพื่อศึกษาหน้าที่ของศิษย์ในพุทธปรัชญาเถรวาท และ 3) เพื่อวิเคราะห์หน้าที่ของอาจารย์และศิษย์ในพุทธปรัชญาเถรวาท รูปแบบการวิจัยเป็นการวิจัยเชิงเอกสารและนำเสนอผลการวิจัยด้วยวิธีการพรรณนาเชิงวิเคราะห์ ผลการวิจัยพบว่า หน้าที่ของอาจารย์และศิษย์ในพุทธปรัชญาเถรวาทโดยทั่วไปทั้งในความหมายของพระสงฆ์และฆราวาสนั้น อาจารย์นั้นมีหน้าที่สั่งสอนศิษย์ให้มีความรู้ทั้งทางโลกและทางธรรม มีความเป็นกัลยาณมิตรต่อศิษย์ อบรมสั่งสอนศิษย์ให้มีความรู้ด้านศิลปะวิทยาการต่าง ๆ ตามความรู้ความสามารถของศิษย์ที่จะขวนขวายได้ตามกำลังสติปัญญา ยกย่องเชิดชูศิษย์ และคอยช่วยเหลือเกื้อกูลศิษย์ ส่วนหน้าที่ของศิษย์โดยสรุปคือ ศึกษาด้วยความเคารพ เชื่อฟังอาจารย์ และอุปัฏฐากอาจารย์ ศิษย์ที่ดีในทางพระพุทธศาสนาต้องเป็นผู้ใฝ่รู้ หมั่นพัฒนาความรู้ตามคำสอนของอาจารย์ เคารพเชื่อฟังท่าน และคอยปรนนิบัติรับใช้ท่าน หน้าที่ของอาจารย์และศิษย์ในพุทธปรัชญาเถรวาทนั้นเป็นการกระทำหน้าที่ทั้งต่อตนเองและต่อสังคม หน้าที่ของตนเองคือการปฏิบัติตามกัลยาณมิตร ปรโตโฆสะ โยนิโสมนสิการ ความเอื้อเฟื้อเผื่อแผ่ และกตัญญูกตเวทีอันเป็นหลักจริยศาสตร์แห่งพุทธปรัชญาเถรวาท เมื่อมีความเห็นถูกต้องและดำรงตนดีแล้วจึงจะสามารถปฏิบัติหน้าที่ต่อผู้อื่นที่เกี่ยวข้องคือวางตนได้เหมาะสมตามหลักปฏิสัมพันธ์ระหว่างบุคคลตามแนวทางพุทธปรัชญาเถรวาท ซึ่งให้ความสำคัญต่อการเอาใจใส่ต่อความถูกต้องดีงามอันเป็นค่านิยมของสังคมและศาสนา ความรู้สึกของผู้อื่น ความเอื้อเฟื้อเผื่อแผ่ และตอบแทนความดีของผู้อื่นที่ตนเกี่ยวข้องนั้น
This research article has the objectives: 1) to study the duty of teachers in Theravada Buddhist philosophy, 2) to study the duty of disciples in Theravada Buddhist philosophy and 3) to analyze the duty of teachers and disciples in Theravada Buddhist philosophy. The research model is documented research and presented research results by means of an analytical descriptive method. The research result finds that: The duty of teachers and disciples in Theravada Buddhist philosophy in general whether it is a meaning of monks and lay people, teachers are responsible for teaching disciples to have both worldly and spiritual knowledge, have a being friendly towards disciples, have a training and teaching disciples to have knowledge of various arts and sciences according to the knowledge and ability of the disciples to strive according to their intelligence glorify the disciples and to help and support the disciples. Whereas, the duty of a disciples in summary are study with respect obey the teachers and lay-up teachers. Good disciples in Buddhism must be a knowledgeable person, constantly develops knowledge according to the teachings of teachers, respects and obeys and serves them. The duty of teachers and disciples in Theravada Buddhist philosophy are duties both for themselves and for society. One's duty is to follow the Kalyanamitta, Paratoghosa, Yonisomanasikara, generosity and filial piety which is the ethical principle of Theravada Buddhist philosophy. When one has a correct opinion and maintains oneself well, then he can perform his duties towards others involved, i.e, behave appropriately according to the principles of interpersonal interaction according to Theravada Buddhist philosophy which pays attention to the rightness and goodness which is the value of society and religion feelings of others generosity and reward the goodness of others that they are involved in.
This research article has the objectives: 1) to study the duty of teachers in Theravada Buddhist philosophy, 2) to study the duty of disciples in Theravada Buddhist philosophy and 3) to analyze the duty of teachers and disciples in Theravada Buddhist philosophy. The research model is documented research and presented research results by means of an analytical descriptive method. The research result finds that: The duty of teachers and disciples in Theravada Buddhist philosophy in general whether it is a meaning of monks and lay people, teachers are responsible for teaching disciples to have both worldly and spiritual knowledge, have a being friendly towards disciples, have a training and teaching disciples to have knowledge of various arts and sciences according to the knowledge and ability of the disciples to strive according to their intelligence glorify the disciples and to help and support the disciples. Whereas, the duty of a disciples in summary are study with respect obey the teachers and lay-up teachers. Good disciples in Buddhism must be a knowledgeable person, constantly develops knowledge according to the teachings of teachers, respects and obeys and serves them. The duty of teachers and disciples in Theravada Buddhist philosophy are duties both for themselves and for society. One's duty is to follow the Kalyanamitta, Paratoghosa, Yonisomanasikara, generosity and filial piety which is the ethical principle of Theravada Buddhist philosophy. When one has a correct opinion and maintains oneself well, then he can perform his duties towards others involved, i.e, behave appropriately according to the principles of interpersonal interaction according to Theravada Buddhist philosophy which pays attention to the rightness and goodness which is the value of society and religion feelings of others generosity and reward the goodness of others that they are involved in.