Publication: อัญมณีวิทยาในวรรณคดีสันสกฤตและวรรณคดีไทย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2013
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2673-0505
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารมนุษยศาสตร์วิชาการ
Volume
20
Issue
พิเศษ
Edition
Start Page
1
End Page
26
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
อัญมณีวิทยาในวรรณคดีสันสกฤตและวรรณคดีไทย
Alternative Title(s)
Gemology in Sanskrit and Thai Literature
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยนี้มุ่งศึกษาตำราอัญมณีของอินเดียโบราณที่เป็นภาษาสันสกฤตกับตำรานพรัจน์ของไทย เพื่อวิเคราะห์ความสัมพันธ์เรื่องอัญมณีวิทยาในวรรณคดีทั้งสอง ผลการศึกษาสะท้อนให้เห็นธรรมเนียมปฏิบัติและความเชื่อในเรื่องอัญมณีที่มีร่วมกันในสังคมอินเดียและสังคมไทย "รัตนปรึกษา" คือศาสตร์ว่าด้วยการพิจารณาและตรวจสอบอัญมณี ได้รับการบันทึกในช่วงสมัยพระเวทจนถึงหลังสมัยพระเวท (ราว 1,500 ปีก่อนคริสต์ศักราชจนถึงคริสต์ศตวรรษที่ 14) ต้นฉบับมีทั้งที่เป็นคัมภีร์โดยตรงและเป็นเรื่องแทรกในวรรณคดีอื่น เนื้อหามีลักษณะเป็นวิทยาศาสตร์ผสมสานกับความเชื่อเกี่ยวกับเทพเจ้าตามหลักศาสนาพราหมณ์ฮินดู ประกอบด้วยเรื่องต้นกำเนิดของอัญมณีประเภทต่างๆ แหล่งที่พบอัญมณี ลักษณะคุณและโทษของอัญมณีต่อผู้ครอบครอง ฯลฯ ส่วนตำราพนรัตน์ซึ่งเรียบเรียงในรัชสมัยพระบาทสมเด็นพระพุทธเลิศหล้านภาลัยนั้น แม้จะมีรายละเอียดแตกต่างกันไปบ้าง แต่หัวข้อและคำอธิบายเรื่องอัญมณีวิทยาสอดคล้องและคล้ายคลึงกับในตำรารัตนปรึกษา นอกจากนี้ยังมีการอ้างถึงตัวละครในตำนานรวมทั้งชื่อสถานที่ที่ปรากฎในคัมภีร์อินเดียโบราณ จึงอาจสรุปได้ว่า ตำรารัตนปรึกษาเป็นที่มาของความรู้และความเชื่อในตำรานพรัตน์ของไทย
This study examines the tradition and science of gems as recorded in Sanskrit and Thai literature, particularly the Ratnaparīkṣāand the Tamra Nopparat, to establish their textual relationships. The data were collected from existing Sanskrit manuscripts composed between Vedic and post-Vedic periods (circa 1500 BC -14thcentury), and from Thai treatises on nine gems during the reign of King Rama II. As a representative sample, the meaning–based translation of Ratnaparīkṣā(testing on gems) from an interpolation Garuḍa Purāṇa’s and a compendium Buddhabhaṭṭa’sare investigated, and the textual comparison are subsequently established. It is found that the Indian gemological treatise consists of origin and mines, classification, merits and demerits based on physical properties, spiritual power of gems, etc. Its scientific description is based on the Brahmanism and Hinduism. Likewise,Tamra Nopparathas similar contents and descriptions with specific reference to divine characters and places recorded in the ancient Vedic scriptures. Only minor differences can be found. It can be concluded that the Ratnaparīkṣāmight be the source of knowledge and beliefs recorded in the Thai gemological literature, Tamra Nopparat.
This study examines the tradition and science of gems as recorded in Sanskrit and Thai literature, particularly the Ratnaparīkṣāand the Tamra Nopparat, to establish their textual relationships. The data were collected from existing Sanskrit manuscripts composed between Vedic and post-Vedic periods (circa 1500 BC -14thcentury), and from Thai treatises on nine gems during the reign of King Rama II. As a representative sample, the meaning–based translation of Ratnaparīkṣā(testing on gems) from an interpolation Garuḍa Purāṇa’s and a compendium Buddhabhaṭṭa’sare investigated, and the textual comparison are subsequently established. It is found that the Indian gemological treatise consists of origin and mines, classification, merits and demerits based on physical properties, spiritual power of gems, etc. Its scientific description is based on the Brahmanism and Hinduism. Likewise,Tamra Nopparathas similar contents and descriptions with specific reference to divine characters and places recorded in the ancient Vedic scriptures. Only minor differences can be found. It can be concluded that the Ratnaparīkṣāmight be the source of knowledge and beliefs recorded in the Thai gemological literature, Tamra Nopparat.