Publication: การศึกษาปัญหาการออกเสียงภาษาจีนของนักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีนธุรกิจวิทยาลัยนานาชาติ มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารบัณฑิตวิจัย
Journal of Graduate Research
Journal of Graduate Research
Volume
8
Issue
1
Edition
Start Page
115
End Page
124
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาปัญหาการออกเสียงภาษาจีนของนักศึกษาสาขาวิชาภาษาจีนธุรกิจวิทยาลัยนานาชาติ มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่
Alternative Title(s)
ERROR ANALYSIS IN CHINESE PRONUNCIATION OF BUSINESS CHINESE STUDENTS, INTERNATIONAL COLLEGE, CHIANG MAI RAJABHAT UNIVERSITY
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
งานวิจัยฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาปัญหาการออกเสียงพยัญชนะและสระในระบบสัทศาสตร์จีนหรือพินอินของผู้เรียนหลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาภาษาจีนธุรกิจ วิทยาลัยนานาชาติ มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่ โดยใช้แบบทดสอบการออกเสียงที่ประกอบด้วยพยัญชนะและสระที่ได้มาตรฐานตามหลักสัทศาสตร์ (พินอิน) ภาษาจีน การวิจัยครั้งนี้ดำเนินการทดสอบด้วยการแบ่งกลุ่มประชากรเป้าหมายตามความสามารถทางภาษาโดยแบ่งออกเป็นสามระดับได้แก่ระดับต้น ระดับกลางและระดับสูง ในการทดสอบผู้เรียนแต่ละระดับนั้นได้ใช้แบบสอบถามเดียวกันทั้งหมด การวิเคราะห์ข้อมูลการวิจัยครั้งนี้ใช้วิธีวิเคราะห์โดยการหาค่าร้อยละ (percentage) ทฤษฎีที่ใช้ในงานวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ ทฤษฎี Interlanguage Theory ของ L.Selinker และทฤษฎี Error analysis ของ S.P.Corder มาใช้ในการวิเคราะห์ปัจจัยที่ส่งผลให้เกิดปัญหาการออกเสียงภาษาจีนของผู้เรียน จากการวิจัยในครั้งนี้พบว่าผู้เรียนทั้งสามระดับมีปัญหาการออกเสียงที่คล้ายคลึงกันโดยปัญหาการออกเสียงพยัญชนะภาษาจีนของผู้เรียนทั้งสามระดับได้แก่เสียง x, zh, ch, sh, r, z, c, s ซึ่งเสียงพยัญชนะ ch และ sh เป็นเสียงที่ผู้เรียนทั้งสามระดับต่างมีสถิติการออกเสียงผิดอยู่ในระดับสูงสุดของจำนวนพยัญชนะที่ผู้เรียนออกเสียงผิดทั้งหมด ด้านปัญหาการออกเสียงสระของผู้เรียนทั้งสามระดับ มีผลเช่นเดียวกับปัญหาของพยัญชนะ คือ ทุกระดับมีผลการผิดพลาดที่คล้ายคลึงกัน ซึ่งเสียงสระที่ผู้เรียนออกเสียงผิดได้แก่เสียง üe, üɑn, ün และ er โดยเสียง üe, üɑn และ er เป็นเสียงสระที่ผู้เรียนทั้งสามระดับมีสถิติการออกเสียงผิดพลาดสูงที่สุด ทั้งนี้ จากผลการวิจัยได้พบอีกว่าเกิดปรากฏการณ์ฟอสซิลของการออกเสียงในผู้เรียนระดับสูง ดังจะเห็นได้จากปัญหาการออกเสียงที่ผู้เรียนระดับต้นและระดับสูงเกิดปัญหาในพยัญชนะและสระตัวเดียวกัน
This research aimed to study about the problem of consonants and vowels pronunciation in Chinese phonetics system or Pinyin of Business Chinese Students, International College, Chiang Mai Rajabhat University. The research was done by using a standard pronunciation test which was consisted of consonant and vowel sounds according to the Chinese phonetics system or Pinyin. The population were divided into three groups by their language competency; beginner, intermediate and advance levels. They were tested by using the same test. Percentage was used to analyze the data and the interlanguage theory of L.Selinker and Error analysis of S.P. Corder were applied in this research. It was found that all levels were having almost the same pronunciation problems. For consonant sounds, they found difficulties in pronouncing x, zh, ch, sh, r, z, c, s. ch and sh were the most difficult. For vowels, it was difficult for them to pronounce üe, üɑn, ün and er. They were üe, üɑn and er sounds that were the hardest. Besides, fossilization was found in advance students as it can be seen from both beginner and intermediate students. They snared the same pronunciation problems in the same consonants and vowels.
This research aimed to study about the problem of consonants and vowels pronunciation in Chinese phonetics system or Pinyin of Business Chinese Students, International College, Chiang Mai Rajabhat University. The research was done by using a standard pronunciation test which was consisted of consonant and vowel sounds according to the Chinese phonetics system or Pinyin. The population were divided into three groups by their language competency; beginner, intermediate and advance levels. They were tested by using the same test. Percentage was used to analyze the data and the interlanguage theory of L.Selinker and Error analysis of S.P. Corder were applied in this research. It was found that all levels were having almost the same pronunciation problems. For consonant sounds, they found difficulties in pronouncing x, zh, ch, sh, r, z, c, s. ch and sh were the most difficult. For vowels, it was difficult for them to pronounce üe, üɑn, ün and er. They were üe, üɑn and er sounds that were the hardest. Besides, fossilization was found in advance students as it can be seen from both beginner and intermediate students. They snared the same pronunciation problems in the same consonants and vowels.