Publication: การก่อการร้ายในโลกร่วมสมัย: การศึกษาเกี่ยวกับรากเหง้าในเชิงอัตถิภาวะของ การก่อการร้าย
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารปณิธาน
Panidhana Journal
Panidhana Journal
Volume
18
Issue
2
Edition
Start Page
262
End Page
288
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การก่อการร้ายในโลกร่วมสมัย: การศึกษาเกี่ยวกับรากเหง้าในเชิงอัตถิภาวะของ การก่อการร้าย
Alternative Title(s)
Terrorism in Contemporary World: A Study on Existential Roots of Terrorism
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยชิ้นนี้คือความพยายามที่จะตอบปัญหาในเชิงปรัชญาและเชิงอัตถิภาวะเกี่ยวกับคําถามดังต่อไปนี้ 1) การที่ปัจเจกบุคคลนั้นตกอยู่ภายใต้ความหวาดกลัวและหันไปใช้การก่อการร้ายในการเอาชนะความหวาดกลัวนั้นมันมีความหมายว่าอย่างไร 2) อะไรคือแหล่งหรือต้นตอของสิ่งเหล่านั้นและ 3) อะไรคือเงื่อนไขที่ทําให้การก่อการร้ายนั้นมีสถานะทั้งมีความเป็นร่วมสมัยและเกิดขึ้นอย่างต่อเนื่องซึ่งในการตอบคําถามเหล่านี้งานวิจัยนี้ได้ทําการศึกษาโดยทําการสํารวจไปยังการสร้างมโนทัศน์ (Conception) เกี่ยวกับอัตบุคคล(Subject) ในบริบทของปรัชญาตะวันตกด้วยความเชื่อลึกๆที่ว่า อันดับแรก วิธีการซึ่งเหมาะสมและให้ผลที่ดีในการเข้าถึงและทําความเข้าใจอัตบุคคลหรือภาวะความเป็นอัตบุคล (Subjectivity) ในลักษณะร่วมสมัยคือการศึกษาในสถาณการณ์ร่วมสมัยซึ่งสิ่งนี้เป็นผลพวงมาจากการเกิดขึ้นของความเคลื่อนไหวในทางความคิดและปรัชญาซึ่งเราเรียกว่า “ยุคแห่งการตื่นรู้ทางปัญญา” (The Enlightenment) และในลําดับต่อมา มโนทัศน์ (หรือมโนทัศน์ต่างๆ) เกี่ยวกับอัตบุคคลนั้นถูกประกอบสร้างขึ้นโดยการเมืองซึ่งผันแปรไปตามประวัติศาสตร์และเจือปนไปด้วยอุดมการณ์ ดังนั้นเมื่อนํามาประกอบกับข้อแรก อัตบุคคลสมัยใหม่ (Modern Subject) สามารถถูกอธิบายและเข้าใจได้ภายในขอบเขตของยุคสมัยใหม่เองแทนที่จะถูกอธิบายโดยลักษณะที่บ่งบอกถึงความเป็นนิรันดร์ซึ่งดื้อดึงและต้านทานต่อเวลา ความเปลี่ยนแปลงและประวัติศาสตร์ งานวิจัยชิ้นนี้ค้นพบว่าโดยการสํารวจไปยังการสร้างมโนทัศน์ของปรัชญาสมัยใหม่เกี่ยวกับอัตบุคคล การบวนการในการสร้างความเป็นปัจเจก (Individualization) ของอัตบุคคลสมัยใหม่นั้นคือการบวนการของการสร้างคู่ขัดแย้ง (Opposition) ดังนั้นในกระบวนการนี้อัตบุคคลตระหนักรู้ถึงตัวตนของตัวเองโดยผ่านคู่ขัดแย้ง เมื่อเป็นเช่นนั้นแล้วผู้วิจัยมีข้อคิดเห็นว่ากระบวนการเช่นนี้ก่อให้เกิดความรุ่นแรงซึ่งแอบแฝงอยู่ในอัตบุคคลสมัยใหม่และการสร้างมโนท้ศน์อัตบุคคลสมัยใหม่นั้นเกิดขึ้นจากการปราบปราม (Suppression) คู่ตรงข้าม และโดยผ่านความพยายามที่จะทําการศึกษาในเชิงอัตถิภาวะไปยังรากเหง้าของความรุนแรงของอัตบุคลสมัยใหม่นี้เอง งานวิจัยนี้ค้นพบว่าความรุ่นแรงที่แอบแฝงอยู่ในอัตบุคคลสมัยใหม่นั้นเป็นปฏิกิริยาตอบสนองในเชิงตรรกะและโดยธรรมชาติต่อ “ความหวาดกลัว” (Terror) ซึ่งเป็นการตอบสนองทางอารมณ์ต่อใจกลาง (Core) ของเงื่อนไขของความเป็นมนุษย์ ซึ่งนั่นก็คือ “ความว่างเปล่า” (Nothingness) ในใจกลางของความเป็นมนุษย์
This research was an attempt to philosophically –and, existentially, -answer the questions as follows: (1) what does it means for an individual to be (in this case became) terrified and resort to terrorism to overcome this terror?, (2) what are the sources of it?, and (3) what are the conditions that make terrorism both contemporary and constant in our existence?. In doing so, the research set out the study by investigating the conception of subject in the modern philosophical context, with the beliefs in the hindsight that
firstly, the appropriate and fruitful way of gaining insight into and making sense of the subject or subjectivity in the contemporary setting is to do it in the modern philosophical scenario, which, in itself, is the result of the advent of the intellectual and philosophical movement called “the enlightenment,” and ,secondly, the concept (or concepts) of “subject” is politically constructed, historical variable, and ideological infused, therefore, together with the first belief, the modern subject is best understood within the span of modern period rather than trying to come up with the eternal aspect of subject that is persistent and resistant to time, change, and history. It is found that by exploring into the modern philosophical conceptions of subject, the process of individualization of the modern subject is the process of opposition, therefore, the subject realizes itself through the opposite. In this way, I argue that there are degrees of violence inherent in the modern subject and the conception of the subject because it is based upon the suppression of the opposite, and, through the attempt at doing an existential study into the root cause of violence in the modern subject, it is found that the inherent violence is a logical and, even, natural reaction to “terror,” which is an emotional response to the core of the human condition -“nothingness” at the core of being.
This research was an attempt to philosophically –and, existentially, -answer the questions as follows: (1) what does it means for an individual to be (in this case became) terrified and resort to terrorism to overcome this terror?, (2) what are the sources of it?, and (3) what are the conditions that make terrorism both contemporary and constant in our existence?. In doing so, the research set out the study by investigating the conception of subject in the modern philosophical context, with the beliefs in the hindsight that
firstly, the appropriate and fruitful way of gaining insight into and making sense of the subject or subjectivity in the contemporary setting is to do it in the modern philosophical scenario, which, in itself, is the result of the advent of the intellectual and philosophical movement called “the enlightenment,” and ,secondly, the concept (or concepts) of “subject” is politically constructed, historical variable, and ideological infused, therefore, together with the first belief, the modern subject is best understood within the span of modern period rather than trying to come up with the eternal aspect of subject that is persistent and resistant to time, change, and history. It is found that by exploring into the modern philosophical conceptions of subject, the process of individualization of the modern subject is the process of opposition, therefore, the subject realizes itself through the opposite. In this way, I argue that there are degrees of violence inherent in the modern subject and the conception of the subject because it is based upon the suppression of the opposite, and, through the attempt at doing an existential study into the root cause of violence in the modern subject, it is found that the inherent violence is a logical and, even, natural reaction to “terror,” which is an emotional response to the core of the human condition -“nothingness” at the core of being.