Publication: การปฏิบัติศีลทำให้เกิดโภคทรัพย์ได้อย่างไร : การศึกษาเชิงวิเคราะห์เศรษฐศาสตร์เชิงจริยศาสตร์ของพระพุทธศาสนาเถรวาท
View online Resources
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การปฏิบัติศีลทำให้เกิดโภคทรัพย์ได้อย่างไร : การศึกษาเชิงวิเคราะห์เศรษฐศาสตร์เชิงจริยศาสตร์ของพระพุทธศาสนาเถรวาท
Alternative Title(s)
How the practice of sila brings us a wealth : an analytical stuydy in the Theravada Buddhist Ethiconomics
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาศีล 5 ในจริยศาสตร์ของพระพุทธศาสนา เถรวาท 2) เพื่อศึกษาเศรษฐศาสตร์เชิงจริยศาสตร์ของพระพุทธศาสนาเถรวาท 3) เพื่อศึกษาการ ปฏิบัติศีลทาให้เกิดโภคทรัพย์ได้อย่างไรในทัศนะของพระพุทธศาสนาเถรวาท การวิจัยครั้งนี้เป็น การวิจัยคุณภาพเชิงเอกสาร โดยค้นคว้าข้อมูลจากคัมภีร์พระไตรปิฎกและเอกสารทางด้าน เศรษฐศาสตร์ทั้งที่เป็นข้อมูลปฐมภูมิและข้อมูลชั้นทุติยภูมิ จากนั้นนาข้อมูลมาจัดระบบด้วยการ วิเคราะห์และการสังเคราะห์ ผลการวิจัยพบว่า ศีล คือข้อปฏิบัติที่ดีทางกายวาจา เป็นเจตนางดเว้นจากการกระทำที่มี รากเหง้าจากอกุศล พุทธศาสนาเถรวาทมีศีลอยู่หลายระดับ แต่สาหรับฆราวาสแล้วต้องมีศีล 5 เป็น อย่างน้อย คือ เว้นจากการฆ่าสัตว์ เว้นจากการลักทรัพย์ เว้นจากการผิดในกาม เว้นจากการกล่าวเท็จ และเว้นจากการเสพของมึนเมา เพื่อให้เกิดประโยชน์แก่ชีวิตจริง ผู้มีศีล 5 ต้องมีเบญจธรรม 5 คือ เมตตากรุณา สัมมาอาชีวะ สารวมกาม สัจจะ และสติปชัญญะควบคู่ไปด้วย ส่วนเศรษฐศาสตร์เชิง จริยศาสตร์ของพระพุทธศาสนาเถรวาทหมายถึงการผลิต การบริโภค และการกระจายผลผลิตที่ ขับเคลื่อนด้วยธรรมฉันทะไม่ใช่ด้วยแรงขับตัณหา เป็นเศรษฐศาสตร์แบบสายกลางที่ให้ความสำคัญ กับจริยธรรมหรือศีลที่มีสัมมาวาจา สัมมากัมมันตะและสัมมาอาชีวะในองค์มรรคเป็นแกนของชีวิต ทางเศรษฐกิจ เพื่อก้าวไปสู่สมาธิและปัญญาในลำดับต่อไป การมีศีลไม่ทำให้เกิดโภคทรัพย์ได้ โดยตรง แต่ทาให้รักษาโภคทรัพย์ไว้ได้ เพราะความไม่ประมาทเป็นเหตุ สาเหตุทาให้เกิดโภคทรัพย์ คือเบญจธรรม 5 ประการที่ผู้มีศีลประพฤติควบคู่ไปด้วยกัน
There are three purposes of this research study : 1) To study the Five Precepts in the Theravāda Buddhist Ethics, 2) To study the Theravāda Buddhist Ethiconomics, 3) To study how the practice of Five Precepts brings us a wealth in view of the Theravāda Buddhism. This is the documentary qualitative research. The data collected were from both primary and secondary sources including the Tipitaka scripture and economic papers. These sources were systematically analyzed and synthesized for the purposes of this study. The study revealed that precepts are physical and verbal practices that are intended to refrain from acts that are rooted in evil. There are many precepts in Theravāda Buddhism but for the lay Buddhists they have to follow at least the Five Precepts, namely, to abstain from killing, to abstain from stealing, to abstain from sexual misconduct, to abstain from lie and to abstain from alcohol drink. To be useful to real life, the Five Precepts, according to Theravāda Buddhism, must be practiced along with the Five Virtues, namely, benevolence, right livelihood, sexual restraint, truthfulness and mindfulness. With regard to the Theravāda Buddhist Ethiconomics ,economic principles like production, consumption and distribution must be driven by the power of the right will, not of the passion. It is the economics of the middle way that values ethics, namely, Right Speech, Right Action and Right Livelihood in the Noble Eightfold Path as the core of economic life in order to step into meditation and the next wisdom. The practice of the Five Precepts doesn’t cause of direct wealth but because of not being negligent in life it helps maintain the wealth. The causes of the direct wealth are the Five Virtues that the one practices along with the Five Precepts.
There are three purposes of this research study : 1) To study the Five Precepts in the Theravāda Buddhist Ethics, 2) To study the Theravāda Buddhist Ethiconomics, 3) To study how the practice of Five Precepts brings us a wealth in view of the Theravāda Buddhism. This is the documentary qualitative research. The data collected were from both primary and secondary sources including the Tipitaka scripture and economic papers. These sources were systematically analyzed and synthesized for the purposes of this study. The study revealed that precepts are physical and verbal practices that are intended to refrain from acts that are rooted in evil. There are many precepts in Theravāda Buddhism but for the lay Buddhists they have to follow at least the Five Precepts, namely, to abstain from killing, to abstain from stealing, to abstain from sexual misconduct, to abstain from lie and to abstain from alcohol drink. To be useful to real life, the Five Precepts, according to Theravāda Buddhism, must be practiced along with the Five Virtues, namely, benevolence, right livelihood, sexual restraint, truthfulness and mindfulness. With regard to the Theravāda Buddhist Ethiconomics ,economic principles like production, consumption and distribution must be driven by the power of the right will, not of the passion. It is the economics of the middle way that values ethics, namely, Right Speech, Right Action and Right Livelihood in the Noble Eightfold Path as the core of economic life in order to step into meditation and the next wisdom. The practice of the Five Precepts doesn’t cause of direct wealth but because of not being negligent in life it helps maintain the wealth. The causes of the direct wealth are the Five Virtues that the one practices along with the Five Precepts.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะศิลปศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์