Publication: ความสัมพันธ์สามีภรรยาในเรื่องสั้นของฌิงะ นะโอะยะ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2012
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ความสัมพันธ์สามีภรรยาในเรื่องสั้นของฌิงะ นะโอะยะ
Alternative Title(s)
Husband - Wife Relationship in Shiga Naoya's Short Stories
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะและพัฒนาการของความสัมพันธ์ระหว่างสามีภรรยาในเรื่องสั้นของฌิงะ นะโอะยะทั้งสิ้นสิบเรื่องได้แก่ “คะมิโซะริ” “ฮัน โนะ ฮันสะอิ” อันเป็นผลงานช่วงต้น (ค.ศ.1910-1914) “โคจิมบุท์ซุ โนะ ฟูฟุ” “ริวโกกัมโบ” “อะมะงะเอะรุ" “เท็นเซะอิ” “ยะมะฌินะ โนะ คิโอะกุ” “ชิโจ” “บันฌู” และ “คุนิโกะ” อันเป็นผลงานช่วงกลาง (ค.ศ.1917-1938) จากการศึกษาพบว่า ความสัมพันธ์ระหว่างสามีภรรยาในเรื่องสั้นช่วงต้นของฌิงะ นะโอะยะ มีลักษณะที่สามีมีอำนาจเหนือภรรยาโดยสามียึดความคิดเห็นของตนเป็นใหญ่ และในเรื่องสั้นช่วงกลาง ความสัมพันธ์ได้พัฒนาไปสู่การที่ภรรยามีบทบาทในการแสดงความคิดเห็นมากขึ้น สะท้อนให้เห็นสภาพสังคมที่ผู้หญิงมีสถานภาพสูงขึ้น การเรียกร้องสิทธิสตรีในญี่ปุ่นเริ่มต้นขึ้นในปีค.ศ.1877 สังคมเรียกขานกลุ่มสตรีที่ออกมาเรียกร้องสิทธิของตนเองว่า กลุ่ม “ถุงน่องน้ำเงิน” จากการศึกษาพบว่า ลักษณะของตัวละครภรรยาในผลงานช่วงกลางมีความเชื่อมโยงกับลักษณะของสตรีในกลุ่มดังกล่าว กล่าวคือ ทั้งสองฝ่ายต่างเป็นสตรีที่เรียกร้องให้สามีปฏิบัติต่อเธออย่างเท่าเทียมกันในความสัมพันธ์
This thesis is aimed at studying husband-wife relationships in ten of Shiga Naoya’s short stories: Kamisori and Han no Hanzai, which are works from the first period of his career (1910-1914), in comparison with Kōjimbutsu no Fūfu, Ryūkōkambō, Amagaeru, Tensei, Yamashina no Kioku, Chijō, Banshū and Kuniko, all of them middle-period works (1917-1938). The research shows that the husband characters in the first period of Shiga Naoya’s literary career are self-centered individuals who, in addition, possess more power than their wives. However, the husband-wife relationships in Shiga Naoya’s works undergo a development in the middle period, becoming more complex and progressive. The wives in these stories have gained more rights in expressing their thoughts and feelings, which reflects the generally improved status of women in society in this era. The women’s rights movement in Japan began in 1877. Women who campaigned for their rights were called the “Seitō” group (Blue Stockings). The research reveals that Shiga Naoya’s wife characters in the middle-period works display similarities and links to the Seitō group’s ideas and features. The wife characters and the Seitō group are both women who ask their husbands to treat them fairly in the relationship.
This thesis is aimed at studying husband-wife relationships in ten of Shiga Naoya’s short stories: Kamisori and Han no Hanzai, which are works from the first period of his career (1910-1914), in comparison with Kōjimbutsu no Fūfu, Ryūkōkambō, Amagaeru, Tensei, Yamashina no Kioku, Chijō, Banshū and Kuniko, all of them middle-period works (1917-1938). The research shows that the husband characters in the first period of Shiga Naoya’s literary career are self-centered individuals who, in addition, possess more power than their wives. However, the husband-wife relationships in Shiga Naoya’s works undergo a development in the middle period, becoming more complex and progressive. The wives in these stories have gained more rights in expressing their thoughts and feelings, which reflects the generally improved status of women in society in this era. The women’s rights movement in Japan began in 1877. Women who campaigned for their rights were called the “Seitō” group (Blue Stockings). The research reveals that Shiga Naoya’s wife characters in the middle-period works display similarities and links to the Seitō group’s ideas and features. The wife characters and the Seitō group are both women who ask their husbands to treat them fairly in the relationship.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
อักษรศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะอักษรศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย