Publication: 泰国中学汉语教学人体态势语运用探析
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
cn
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
中國學研究期刊
Chinese Studies Journal
วารสารจีนศึกษา
Chinese Studies Journal
วารสารจีนศึกษา
Volume
12
Issue
2
Edition
Start Page
240
End Page
258
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
泰国中学汉语教学人体态势语运用探析
Alternative Title(s)
The Analysis of Posture Language of Chinese Teachers in Thai Middle School Classrooms
การศึกษาวิเคราะห์ภาษาท่าทางในการสอนภาษาจีนสำหรับนักเรียนชาวไทยระดับมัธยมศึกษา
การศึกษาวิเคราะห์ภาษาท่าทางในการสอนภาษาจีนสำหรับนักเรียนชาวไทยระดับมัธยมศึกษา
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
态势语是教师在课堂教学中的重要手段之一。尤其在对外汉语课堂教学中,恰当地使用态势语,能辅助有声语言更准确、更形象、更直观地表达教师的意图和情感,对提高教育教学效果具有重要作用。对提高对外汉语课堂教学效果,帮助学生理解教学内容,均有很好的辅助作用。本文以教学原理为框架,统观教学过程中的教师态势语运用,以期对教师态势语研究和讨论态势语的重要性,分析泰国中学课堂中的汉语教师在教学中的态势语言特征和语言运用,简单分析了恰当运用态势语,调动学生积极性在对外汉语课堂教学中进行辅助教学的必要性。
Posture language is one of the important means for teachers in classroom teaching. Especially in the teaching of Chinese as a foreign language, the proper use of posture language can assist the acoustic language to express the teacher's intention and emotion more accurately, more image, and more intuitively, and plays an important role in improving the educational and teaching effect. It has a good supporting effect on improving the effect of teaching Chinese as a foreign language and helping students to understand the content of teaching. Based on the teaching principle as the framework, this paper takes the application of teacher posture language in the teaching process, with a view to discussing the importance of posture language in the study of teacher sedate language, analyzing the posture language characteristics and language application of Chinese teachers in Thai middle school classrooms, and simply analyzing the proper use of situational language. It is necessary to mobilize students' enthusiasm to teach auxiliary in the teaching of Chinese as a foreign language.
ภาษาท่าท่างเป็นหนึ่งในขั้นตอนสำคัญในการสอนในชั้นเรียนของครู โดยเฉพาะอย่างย่างในการสอนภาษาจีนในฐานะภาษาต่างประเทส การใช้ภาษาท่าทางที่เหมาะสม จะเป็นตัวช่วยที่ทำให้ยิ่งชัดเจน ยิ่งเห็นภาพในการแสดงความคิดและอารมณ์ในการสอนภาษาผ่านการพูด ซึ่งนั่นจะทำให้การเรียนการสอนมีประสิทธิภาพมากขึ้นอย่างเป็นรูปธรรม มีบทบาทสำคัญทั้งนาการเพิ่มประสิทธิผลทางการเรียนรู้ของเด็ก และเพื่อระดับความเข้าใจของผู้เรียนได้เป็นอย่างดี บทความฉบับนี้มีเนื้อหาตามกรอบของหลักการเรียนการสอน เป็นการสำรวจการใช้ภาษาท่าทางจริงของครูผู้สอน โดยศึกษาระบบภาษาท่าท่างและความสำคัญของภาษาท่าท่าง วิเคราะห์ลักษณะเด่นและความสำคัญของการใช้ภาษาท่าทางในการเรียนการสอนภาษาจีนระดับมัธยมศึกา และวิเคราะห์ถึงความเหมาะสมของการใช้ และการปรับใช้ให้เหมาะสมกับการเรียนการสอนภาษาจีนในฐานะภาษาต่างประเทศของผู้เรียนชาวไทย
Posture language is one of the important means for teachers in classroom teaching. Especially in the teaching of Chinese as a foreign language, the proper use of posture language can assist the acoustic language to express the teacher's intention and emotion more accurately, more image, and more intuitively, and plays an important role in improving the educational and teaching effect. It has a good supporting effect on improving the effect of teaching Chinese as a foreign language and helping students to understand the content of teaching. Based on the teaching principle as the framework, this paper takes the application of teacher posture language in the teaching process, with a view to discussing the importance of posture language in the study of teacher sedate language, analyzing the posture language characteristics and language application of Chinese teachers in Thai middle school classrooms, and simply analyzing the proper use of situational language. It is necessary to mobilize students' enthusiasm to teach auxiliary in the teaching of Chinese as a foreign language.
ภาษาท่าท่างเป็นหนึ่งในขั้นตอนสำคัญในการสอนในชั้นเรียนของครู โดยเฉพาะอย่างย่างในการสอนภาษาจีนในฐานะภาษาต่างประเทส การใช้ภาษาท่าทางที่เหมาะสม จะเป็นตัวช่วยที่ทำให้ยิ่งชัดเจน ยิ่งเห็นภาพในการแสดงความคิดและอารมณ์ในการสอนภาษาผ่านการพูด ซึ่งนั่นจะทำให้การเรียนการสอนมีประสิทธิภาพมากขึ้นอย่างเป็นรูปธรรม มีบทบาทสำคัญทั้งนาการเพิ่มประสิทธิผลทางการเรียนรู้ของเด็ก และเพื่อระดับความเข้าใจของผู้เรียนได้เป็นอย่างดี บทความฉบับนี้มีเนื้อหาตามกรอบของหลักการเรียนการสอน เป็นการสำรวจการใช้ภาษาท่าทางจริงของครูผู้สอน โดยศึกษาระบบภาษาท่าท่างและความสำคัญของภาษาท่าท่าง วิเคราะห์ลักษณะเด่นและความสำคัญของการใช้ภาษาท่าทางในการเรียนการสอนภาษาจีนระดับมัธยมศึกา และวิเคราะห์ถึงความเหมาะสมของการใช้ และการปรับใช้ให้เหมาะสมกับการเรียนการสอนภาษาจีนในฐานะภาษาต่างประเทศของผู้เรียนชาวไทย