Publication: การศึกษาเชิงวิเคราะห์เกี่ยวกับสุนทรียศาสตร์ของคานท์และพุทธปฏิมาสมัยสุโขทัย
View online Resources
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2016
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาเชิงวิเคราะห์เกี่ยวกับสุนทรียศาสตร์ของคานท์และพุทธปฏิมาสมัยสุโขทัย
Alternative Title(s)
An analytical study on Kant's aesthetics and the Sukhothai Buddha image
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์นี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1. แนวคิดสุนทรียศาสตร์ของคานท์ 2. ศึกษาพุทธปฏิมาสมัยสุโขทัย 3. วิเคราะห์ความงามของพุทธปฏิมาสมัยสุโขทัยโดยอาศัยทฤษฏีสุนทรียศาสตร์ของคานท์ การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงเอกสารโดยศึกษาเอกสารระดับปฐมภูมิและทุติยภูมิทั้งของคานท์และที่เกี่ยวข้องกับพุทธปฏิมาสมัยสุโขทัย ผลการศึกษาพบว่า ตามทฤษฎีสุนทรียศาสตร์ของคานท์ ความงาม คือ ความพึงพอใจอย่าง หนึ่งที่มนุษย์รู้สึกจากการได้รับรู้สิ่งต่างๆ ที่มีรูปแบบของความงาม ความงามแบ่งออกเป็นความงามอิสระและความงามยึดติด การตัดสินความงามที่ถูกต้องไม่เกี่ยวข้องกับมโนทัศน์ แนวคิดของคานท์อธิบายความงามของพุทธปฏิมาสมัยสุโขทัยว่าสามารถถ่ายทอดความงามได้ทั้งความงามอิสระและความงามยึดติด ความงามที่รับรู้จะเป็นความงามชนิดใดขึ้นอยู่กับประสบการณ์ทางสุนทรียะว่าเป็นอิสระจากมโนทัศน์หรือไม่ หากการรับรู้ความงามของพุทธปฏิมาสมัยสุโขทัยไม่มีมโนทัศน์เข้ามาเกี่ยวข้องความงามที่รับรู้คือความงามอิสระ แต่ถ้าการรับรู้ความงามมีเรื่องมโนทัศน์เกี่ยวกับพุทธปฏิมาเข้ามาเกี่ยวข้องความงามที่รับรู้คือความงามยึดติด ความงามของพุทธปฏิมาเป็นได้ทั้งความงามอิสระหรือความงามยึดติด ขึ้นอยู่กับผู้รับรู้ว่ามีประสบการณ์ทางสุนทรียะในรูปแบบใด การตัดสินความงามของพุทธปฏิมาความงามที่มีคุณค่าที่สุด คือ ความงามอิสระ เพราะเป็นความงามที่แท้จริงเป็นอิสระจากมโนทัศน์ นอกจากนี้ ความเลอเลิศแสดงถึงสมบูรณ์แบบของพุทธปฏิมาสมัยสุโขทัยที่สูงส่งเหนือกว่าประติมากรรมอื่น
This thesis purposes to study 1. The concept of Kant's Aesthetics, 2. The Sukhothai Buddha Image and 3. The analysis of the beauty of the Sukhothai Buddha Image with aesthetic theory of Kant. This is a documentary research in which the data employed were from both primary and secondary sources relatedto Kant’s aesthetics and the Sukhothai Buddha image. The results of this study were found that according to Kant's theory of aesthetics, beauty is a form of human sense of satisfaction after his/her experience of beautiful objects. Beauty is divided into two kinds: Beauty without concept called free beauty, and beauty with concept called adherent beauty. A beauty without concept is a criteria to judge real beauty. The beauty of the Sukhothai Buddha image affirms Kant’s two ideas of beauty, namely, our experience of the beauty of the Sukhothai Buddha image with concept is adherent beauty, and on the contrary, it is free because of our experience without concept. So, the Sukhothai Buddha image’s beauty is either adherent or free beauty, depending on our experience of aesthetics objects. A criteria to judge the beauty of the Sukhothai Buddha image should be free beauty because it is without concept. Moreover, the sublime gesture of the Sukhothai Buddha image represents its superiority of art work to other sculptures.
This thesis purposes to study 1. The concept of Kant's Aesthetics, 2. The Sukhothai Buddha Image and 3. The analysis of the beauty of the Sukhothai Buddha Image with aesthetic theory of Kant. This is a documentary research in which the data employed were from both primary and secondary sources relatedto Kant’s aesthetics and the Sukhothai Buddha image. The results of this study were found that according to Kant's theory of aesthetics, beauty is a form of human sense of satisfaction after his/her experience of beautiful objects. Beauty is divided into two kinds: Beauty without concept called free beauty, and beauty with concept called adherent beauty. A beauty without concept is a criteria to judge real beauty. The beauty of the Sukhothai Buddha image affirms Kant’s two ideas of beauty, namely, our experience of the beauty of the Sukhothai Buddha image with concept is adherent beauty, and on the contrary, it is free because of our experience without concept. So, the Sukhothai Buddha image’s beauty is either adherent or free beauty, depending on our experience of aesthetics objects. A criteria to judge the beauty of the Sukhothai Buddha image should be free beauty because it is without concept. Moreover, the sublime gesture of the Sukhothai Buddha image represents its superiority of art work to other sculptures.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาโท
Degree Department
คณะศิลปศาสตร์
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์