Publication: จักรวาลการบริโภคในบ้าน ความเปลี่ยนแปลงของรสนิยม ความงาม และอารมณ์ความรู้สึกของสมาชิกในครอบครัวชนชั้นกลางไทย ทศวรรษ 2520-2540
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2021
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2630-0370
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
มนุษยศาสตร์สาร
Journal of Human Sciences
Journal of Human Sciences
Volume
22
Issue
Edition
Start Page
112
End Page
133
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
จักรวาลการบริโภคในบ้าน ความเปลี่ยนแปลงของรสนิยม ความงาม และอารมณ์ความรู้สึกของสมาชิกในครอบครัวชนชั้นกลางไทย ทศวรรษ 2520-2540
Alternative Title(s)
The Cosmology of Consumption in households: The change of taste and beauty and the emotion of Thai middle class family in 1980s-2000s
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้วัตถุประสงค์เพื่ออธิบายความเปลี่ยนแปลงของลักษณะของครอบครัวชนชั้นกลางที่เปลี่ยนแปลงทั้งในด้านกิจกรรมและความสัมพันธ์ระหว่างสมาชิกในครอบครัวในบ้านและที่พักอาศัย โดยจะเน้นไปที่การบริโภคสินค้าโดยที่มีบ้านเป็นศูนย์กลางในการทำความเข้าใจ ข้อเสนอของบทความนี้ชี้ให้เห็นว่าหลังจากการสิ้นสุดลงของสงครามเย็น รัฐพยายามแยกความเป็นการเมืองออกไปจากสังคม และทำให้บ้านกลายเป็นพื้นที่สำคัญในฐานะหน่วยทางสังคมที่เล็กที่สุดที่รัฐควบคุมได้ ในขณะเดียวกันบ้านก็ยังเป็นพื้นที่ลี้ภัยทางอารมณ์ของคนจำนวนมากจากปัญหาในชีวิตประจำวัน ขณะที่เครื่องจักรทางเศรษฐกิจในทศวรรษ 2520 ได้เดินหน้าขยายตัวอย่างมีประสิทธิภาพไปพร้อมกับการเติบโตของครอบครัวชนชั้นกลาง ที่กลายเป็นกลุ่มเป้าหมายของการตลาดและการโฆษณาสินค้าที่เคลื่อนไปพร้อมกับกระแสการไหลเวียนของข้อมูลข่าวสารอันเชี่ยวกราก รายการโทรทัศน์ หนังสือและสิ่งพิมพ์เป็นสื่อสำคัญที่ให้ข้อมูลข่าวสารไปพร้อมกับการสั่งสมประสบการณ์ความงามผ่านวัฒนธรรมทางสายตาและการบริโภค สินค้าที่พวกเขาซื้อเข้าบ้านมิใช่สินค้าจำเป็นในชีวิตประจำวันอย่างเดียว แต่รวมไปถึงสินค้าฟุ่มเฟือยที่กำหนดรสนิยมและความงามของครอบครัวชนชั้นกลาง สิ่งเหล่านี้ทำให้ความงามแบบชนชั้นกลางถูกเชื่อมร้อยกันแม้ว่าจะอยู่ในต่างพื้นที่ ไม่ว่าจะเป็นกรุงเทพฯ อันเป็นศูนย์กลางการบริโภคและเมืองในต่างจังหวัด
This article aimsat explaining the change in middle-class families about activities and the relationship among family members. This paper focuses on the household consumption and argues that after the Cold War era the Thai government excluded politics from the society and redefined home and family to be the smallest social unitthat the State could control. Home was also the “Emotional Refuge”from everyday life problems for many people. As the economy grew remarkably inthe 1980s, the number of middle-class families grew as well. These people were the targets of the marketing and advertisement business which moved in therapid stream of information. Television program, books,and print media were the significant media that provided information as well as new experience about beauty and aesthetics through visual culture and consumption. The products that they purchased including luxury goods which determined the taste and aesthetics of middle-class families. Under this circumstance, the middle-class aesthetics would create a network of taste regardless of where they are-whether in Bangkok (the capital of consumption), or in the provincial cities.
This article aimsat explaining the change in middle-class families about activities and the relationship among family members. This paper focuses on the household consumption and argues that after the Cold War era the Thai government excluded politics from the society and redefined home and family to be the smallest social unitthat the State could control. Home was also the “Emotional Refuge”from everyday life problems for many people. As the economy grew remarkably inthe 1980s, the number of middle-class families grew as well. These people were the targets of the marketing and advertisement business which moved in therapid stream of information. Television program, books,and print media were the significant media that provided information as well as new experience about beauty and aesthetics through visual culture and consumption. The products that they purchased including luxury goods which determined the taste and aesthetics of middle-class families. Under this circumstance, the middle-class aesthetics would create a network of taste regardless of where they are-whether in Bangkok (the capital of consumption), or in the provincial cities.