Publication: การปรับใช้หลักพุทธจริยธรรมเพื่อพัฒนาผู้บริหารสถานศึกษา ขนาดเล็กให้การทำงานมีประสิทธิภาพ
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์มหาวิทยาลัยราชภัฏอุบลราชธานี
Humanities and Social Sciences Journal Ubon Ratchathani Rajabhat University
Humanities and Social Sciences Journal Ubon Ratchathani Rajabhat University
Volume
8
Issue
2
Edition
Start Page
148
End Page
159
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การปรับใช้หลักพุทธจริยธรรมเพื่อพัฒนาผู้บริหารสถานศึกษา ขนาดเล็กให้การทำงานมีประสิทธิภาพ
Alternative Title(s)
The Implication of the Buddhist Ethic The Implication of the Buddhist Ethic in the Small-sized Schools
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การศึกษาวิจัยครั้งนี้ เพื่อเสนอแนวทางการปรับใช้หลักพุทธจริยธรรมเพื่อพัฒนาผู้บริหารสถานศึกษาขนาดเล็กให้การทำงานมีประสิทธิภาพ เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ โดยการวิจัยเอกสาร และ สัมภาษณ์กลุ่มเป้าหมายมีการจัดสนทนากลุ่มแล้วนำมาวิเคราะห์ด้วยวิธีการเชิงพรรณนา ตามหลักอุปนัยวิธี ผลการวิจัยพบว่า หลักพุทธจริยธรรมในคัมภีร์พระพุทธศาสนาแบ่งเป็น 3 ขั้น ขั้นต้น คือ ศีล ขั้นกลางคือ อกุศลกรรมบถ 10 และขั้นสูงคือ มรรค 8 หลักพุทธจริยธรรมเพื่อพัฒนาผู้บริหารสถานศึกษาให้การทำงานมีประสิทธิภาพนั้น ประกอบด้วย หลักสุจริต 3 พรหมวิหาร 4 สังคหะวัตถุ 4 อิทธิบาท 4 สารานียธรรม 6 และสัปปุริสธรรม 7 ส่วนแนวทางการปรับใช้หลักพุทธจริยธรรมเพื่อพัฒนาผู้บริหารสถานศึกษาขนาดเล็กให้การทำงานมีประสิทธิภาพนั้น คือแนวทางการพัฒนาตามหลักไตรสิกขา และแนวทางการพัฒนาตามหลักภาวนา 4
The objectives of this desertion was to present the method of the implication of the Buddhist ethic for advanced progress of school administrators in the small-sized school. This research was conducted based on Qualitative Research Methodology, acquiring the data from documentary resources, including active questionnaire and concluded with analysis approaches. The result of the study found that:The Buddhist ethic, according to the Buddhist literature, could be categorized into 3 levels: basic level: Sila (morality)
middle level: 10 Kusalakammapada (10 meritorious actions)
and advanced level: Attha-magga (the Noble Eightfold PathsThe Buddhist ethic principles for the advanced progress of the school administrators were Sucarita (Good conduct), Brahmavihara (holy abidings), Sangahavatthu (bases of sympathy), Iddhipada (path of accomplishment), Saraniyadhamma(states of conciliation) and Sappurisa-dhamma (qualities of a good man). However, the study summarized the methods of the implication of the Buddhist ethic for advanced progress of school administrators in the small-sized school as followings.The method of development according to the principle of Tri-Sikkha(Threefold training) and The method of development according to the principle of Bhavana(cultivation).
The objectives of this desertion was to present the method of the implication of the Buddhist ethic for advanced progress of school administrators in the small-sized school. This research was conducted based on Qualitative Research Methodology, acquiring the data from documentary resources, including active questionnaire and concluded with analysis approaches. The result of the study found that:The Buddhist ethic, according to the Buddhist literature, could be categorized into 3 levels: basic level: Sila (morality)
middle level: 10 Kusalakammapada (10 meritorious actions)
and advanced level: Attha-magga (the Noble Eightfold PathsThe Buddhist ethic principles for the advanced progress of the school administrators were Sucarita (Good conduct), Brahmavihara (holy abidings), Sangahavatthu (bases of sympathy), Iddhipada (path of accomplishment), Saraniyadhamma(states of conciliation) and Sappurisa-dhamma (qualities of a good man). However, the study summarized the methods of the implication of the Buddhist ethic for advanced progress of school administrators in the small-sized school as followings.The method of development according to the principle of Tri-Sikkha(Threefold training) and The method of development according to the principle of Bhavana(cultivation).