Publication: ปรัชญาของขงจื่อกับการจัดระเบียบทางสังคม: การศึกษาวิเคราะห์คัมภีร์หลุนอี่ว์
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารภาษา ศาสนา และวัฒนธรรม
Journal of Language, Religion and Culture
Journal of Language, Religion and Culture
Volume
8
Issue
2
Edition
Start Page
126
End Page
164
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ปรัชญาของขงจื่อกับการจัดระเบียบทางสังคม: การศึกษาวิเคราะห์คัมภีร์หลุนอี่ว์
Alternative Title(s)
Philosophy of Confucius and Social Organization: The Study of the Confucian Analects
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยชิ้นนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแนวคิดการจัดระเบียบทางสังคมของขงจื่อที่ปรากฎในคัมภีร์หลุนอี่ว์ โดยใช้แหล่งข้อมูลปฐมภูมิ คือ คัมภีร์หลุนอี่ว์ฉบับถอดความภาษาจีนปัจจุบันของหยางป๋อจวิ้น ผู้วิจัยได้นำคัมภีร์มาศึกษา แปลเป็นภาษาไทย พร้อมทั้งจัดประเภทตัวบทตามกรอบทฤษฎีโครงสร้างหน้าที่ของทัลคอตต์ พาร์สัน แล้วจึงทำการวิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีวิเคราะห์ความเชื่อมโยงของเนื้อหา (content analysis) ผลการศึกษาพบว่า ขงจื่อเสนอแนวคิดการจัดระเบียบทางสังคมโดยเริ่มจากการปฏิรูปสังคมตั้งแต่ฐานรากโดยการกำหนดแบบแผนทางพฤติกรรมของสมาชิกของสังคมในอุดมคติ คือ วิญญูชนขึ้น แล้วเสนอให้ใช้การศึกษา คือ การเรียนรู้อบรมตามจารีตหรือหลี่ รวมไปถึงการรู้จักเลือกปฏิบัติตามแบบอย่างที่ดี เป็นกระบวนการในการขัดเกลาทางสังคมทั้งทางตรงและทางอ้อมเพื่อให้สมาชิกเกิดการควบคุมจากภายนอกสู่ภายใน จนบรรทัดฐานทางสังคม คุณธรรมและคุณค่าเข้าไปเป็นส่วนหนึ่งในโครงสร้างทางบุคลิกภาพของตน ขงจื่อมองว่า ผู้ที่ผ่านการขัดเกลาทางสังคมตามหลี่มาดีแล้วคือสมาชิกผู้มีคุณภาพที่สามารถปฏิบัติตามบรรทัดฐานทางสังคมได้อย่างเหมาะสมตามสถานภาพ บทบาทและช่วงชั้นทางสังคมที่ตนดำรงอยู่ โดยมีบรรทัดฐานเชิงภววิทยาคือ “มนุษยธรรม” หรือ “เหริน” (仁) เป็นเป้าหมายเชิงคุณค่าสูงสุด คือ การเดินไปสู่ความปรองดองและการมีสัมพันธภาพที่ดีงามระหว่างสมาชิกจนเกิดเป็นสังคมในอุดมคติที่เรียกว่า “ชุมชนมีมนุษยธรรม”
This article aims to investigate Confucius’ social organization concepts within the analects of Confucius by using the modern Chinese interpretative version of the analects by Yang Bojun as a primary data source. The research data were investigated, translated into Thai, and categorized under the conceptual framework of social organization, and then the content analysis was finally conducted. The findings have shown that Confucius has presented his social organization concepts initiated from the social reform from its roots (social member) by establishing the ideal role model called “junzi” (gentleman). The process of socialization through education by learning the rule of propriety or “Li”, including learning from the exemplar are presented in order to build up the sense of external and internal control for social members. According to Confucius, a social member who passes the socialization through the practice of Li is regarded as a qualified member who could properly conduct his own life according to his own status and role, and is able to actualize a harmonious society under the value of “benevolence” or “ren”(仁).
This article aims to investigate Confucius’ social organization concepts within the analects of Confucius by using the modern Chinese interpretative version of the analects by Yang Bojun as a primary data source. The research data were investigated, translated into Thai, and categorized under the conceptual framework of social organization, and then the content analysis was finally conducted. The findings have shown that Confucius has presented his social organization concepts initiated from the social reform from its roots (social member) by establishing the ideal role model called “junzi” (gentleman). The process of socialization through education by learning the rule of propriety or “Li”, including learning from the exemplar are presented in order to build up the sense of external and internal control for social members. According to Confucius, a social member who passes the socialization through the practice of Li is regarded as a qualified member who could properly conduct his own life according to his own status and role, and is able to actualize a harmonious society under the value of “benevolence” or “ren”(仁).