Publication: การพัฒนาทักษะการรู้สารสนเทศของนิสิตคณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสนเทศศาสตร์
Volume
36
Issue
1
Edition
Start Page
127
End Page
145
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การพัฒนาทักษะการรู้สารสนเทศของนิสิตคณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม
Alternative Title(s)
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาสภาพการรู้สารสนเทศของนิสิตคณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม และเพื่อพัฒนาทักษะการรู้สารสนเทศของนิสิตคณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม กลุ่มตัวอย่าง คือ นิสิตระดับปริญญาตรี คณะพยาบาลศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม ชั้นปีที่ 2 ที่ลงทะเบียนเรียนในรายวิชาสารสนเทศทางการพยาบาลประจำปีการศึกษา 1/2560 จำนวน 82 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยคือ 1) แบบสอบถามสภาพการรู้สารสนเทศของนิสิตคณะพยาบาลศาสตร์ 2) กิจกรรมพัฒนาทักษะการรู้สารสนเทศ และ 3) แบบวัดการรู้สารสนเทศของนิสิตคณะพยาบาลศาสตร์
ผลการวิจัยที่เกี่ยวกับสภาพการรู้สารสนเทศของนิสิตพยาบาล พบว่า แหล่งสารสนเทศที่นิสิตพยาบาลใช้เป็นอันดับแรก คือ อินเทอร์เน็ต โดยสืบค้นผ่านโทรศัพท์มือถือส่วนบุคคล และกิจกรรมส่งเสริมการรู้สารสนเทศที่จัดโดยสำนักวิทยบริการที่นิสิตพยาบาลเข้าร่วมมากที่สุด คือ กิจกรรมการสืบค้นสารสนเทศจากฐานข้อมูลออนไลน์ ส่วนระดับการรู้สารสนเทศของนิสิตพยาบาลโดยรวมและรายมาตรฐานอยู่ในระดับมาก แต่รายตัวบ่งชี้พบว่ามีจำนวน 5 ตัวบ่งชี้ที่อยู่ในระดับปานกลาง และกิจกรรมที่ใช้พัฒนาทักษะการรู้สารสนเทศของนิสิตพยาบาลประกอบไปด้วย 4 กิจกรรม ซึ่งภายหลังการจัดกิจกรรมพัฒนาทักษะการรู้สารสนเทศ พบว่านิสิตพยาบาลมีทักษะการรู้สารสนเทศ
สูงขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
The purpose of this study was to examine the information literacy of the nursing students at Mahasarakham University. The study sample included 82 sophomore nursing students who enrolled in the nursing informatics course in the first semester of 2017. The research tools included 1) questionnaire for collecting data on their information literacy, 2) information literacy skills development activities, and 3) assessment forms for measuring their levels of information literacy. The study findings revealed that the first information source used by the nursing students was internet via their smart phones, and most of them participated in the online database searching activity. Their information literacy capabilities were found at the high level, but 5 indicators of the information literacy standards were reportedly at the moderate level. Four information literacy skills development activities were organized. After the activities had been conducted, the nursing students’ literacy skills were as significantly high as .01.
The purpose of this study was to examine the information literacy of the nursing students at Mahasarakham University. The study sample included 82 sophomore nursing students who enrolled in the nursing informatics course in the first semester of 2017. The research tools included 1) questionnaire for collecting data on their information literacy, 2) information literacy skills development activities, and 3) assessment forms for measuring their levels of information literacy. The study findings revealed that the first information source used by the nursing students was internet via their smart phones, and most of them participated in the online database searching activity. Their information literacy capabilities were found at the high level, but 5 indicators of the information literacy standards were reportedly at the moderate level. Four information literacy skills development activities were organized. After the activities had been conducted, the nursing students’ literacy skills were as significantly high as .01.