Publication: การศึกษาเชิงวิเคราะห์วิธีพัฒนานักเรียนด้วยหลักคำสอนเรื่องไตรสิกขาในพุทธปรัชญาเถรวาท
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2016
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิชาการแสงอีสาน
Academic Journal of Mahamakut Buddhist University Isan Campus
Academic Journal of Mahamakut Buddhist University Isan Campus
Volume
13
Issue
1
Edition
Start Page
53
End Page
68
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาเชิงวิเคราะห์วิธีพัฒนานักเรียนด้วยหลักคำสอนเรื่องไตรสิกขาในพุทธปรัชญาเถรวาท
Alternative Title(s)
An Analytical Study of The Ways To Develop Students By Applying The Threefold Training in Theravada Buddhist Philosophy
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
การวิจัยเรื่อง วิธีการพัฒนานักเรียนด้วยหลักคำสอนเรื่องไตรสิกขาในพุทธปรัชญาเถรวาท มีวัตถุประสงค์ ดังนี้1. เพื่อศึกษาแนวคิดและทฤษฎีเกี่ยวกับวิธีพัฒนานักเรียนโดยทั่วไป2. เพื่อศึกษาหลักคำสอนเรื่องไตรสิกขาในพุทธปรัชญาเถรวาท3. เพื่อวิเคราะห์วิธีพัฒนานักเรียนด้วยหลักคำสอนเรื่องไตรสิกขาในพุทธปรัชญาเถรวาทเป็นการวิจัยเอกสาร (Documentary Research) เป็นหลัก โดยการศึกษาค้นคว้า รวบรวมข้อมูลจากเอกสารปฐมภูมิและเอกสารทุติยภูมิ ผลการวิจัยพบว่า 1. แนวคิดและทฤษฎีเกี่ยวกับวิธีพัฒนานักเรียนโดยทั่วไปเป็นการพัฒนาผู้เรียนให้รู้จักคิดวิเคราะห์อย่างมีเหตุมีผลมุ่งให้เด็กได้คิดเป็น ทำเป็น และรู้จักการแก้ปัญหาได้ด้วยตัวเองเปิดโอกาสให้นักเรียนได้แสดงบทบาทได้เรียนรู้สิ่งต่าง ๆ โดยโรงเรียนและผู้ที่มีส่วนเกี่ยวข้องกับการจัดการศึกษาเป็นผู้ให้การส่งเสริมสภาพแวดล้อมในโรงเรียนให้เหมาะสมและเอื้ออำนวยต่อการจัดการเรียนการสอน พร้อมกับส่งเสริมพัฒนาการทางกาย จัดกิจกรรมเพื่อส่งเสริมให้เด็กมีร่างกายแข็งแรง มีสุขภาพอนามัยที่ดี และเจริญเติบโตสมวัย มีการดูแลเอาใจใส่เด็ก ส่งเสริมพัฒนาการทางอารมณ์ให้เด็กมีสุขภาพจิตดีมีอารมณ์สดชื่นแจ่มใสส่งเสริมพัฒนาการทางสังคมให้เด็กสามารถปรับตนเข้ากับครู เพื่อน และสิ่งแวดล้อมในโรงเรียนได้ส่งเสริมพัฒนาการทางสติปัญญา ช่วยให้เด็กได้พัฒนาทางสติปัญญาได้อย่างดีที่สุดให้เด็กได้เกิดการเรียนรู้สะสมประสบการณ์เพื่อนำมาใช้ในชีวิตประจำวัน 2.หลักคำสอนเรื่องไตรสิกขาในพุทธปรัชญาเถรวาทเป็นการปลูกฝังอบรมขัดเกลาในเรื่องของศีล สมาธิ ปัญญาไตรสิกขาเป็นข้อปฏิบัติเพื่อฝึกอบรมกาย วาจา จิตใจและปัญญาปิดกั้นโอกาสในการทำความชั่ว และส่งเสริมโอกาสในการทำความดีเป็นสิ่งที่ใช้จัดวางระเบียบสังคมให้เหมาะสมเกื้อกูลสำหรับการดำรงอยู่ร่วมกันอย่างสงบสุขทำจิตของคนให้สงบ ให้มีจิตยึดมั่นและมั่นคงในคุณธรรม เร้าใจให้ฝักใฝ่ และมีวิริยะอุตสาหะ ในการสร้างความดีงามให้มีความรู้ความชัดเจนในเหตุและผลโดยการใช้ปัญญาในการกำหนดและการแก้ไขปัญหาต่าง ๆ 3.วิธีพัฒนานักเรียนด้วยหลักคำสอนเรื่องไตรสิกขาในพุทธปรัชญาเถรวาทการพัฒนานักเรียนด้วยหลักไตรสิกขา เพื่อช่วยให้นักเรียนได้รับการฝึกฝนอบรมพัฒนาตน จนถึงขั้นปัญญา มุ่งเน้นการพัฒนาสติปัญญาให้รู้จักคิดและวิเคราะห์อย่างมีเหตุผล เป็นการส่งเสริมให้นักเรียนได้ศึกษาหลักธรรมชั้นสูงในพุทธศาสนา เพื่อให้ผู้เรียนพัฒนาด้านร่างกาย จิตใจ สังคมและสติปัญญาให้เป็นคนเก่ง ดี มีสุขตามคุณลักษณะอันพึงประสงค์
The objectives of this thesis entitled “Developing students using the Threefold Training in Theravada Buddhist Philosophy : An Analytical Study” were as follows: 1) to study concept and theory about developing students, 2) to study the Threefold Training in Theravada Buddhist Philosophy, and 3) to analyze developing students using the Threefold Training in Theravada Buddhist Philosophy. This study was a Qualitative Research emphasizing on Documentary Research. The data were collected from primary and secondary sources. The results of the study found that: 1.Concepts and theories about ways to develop students, in general, are to develop the students to know thinking analytically and with be reasonable. Encourage students to be able to think, do, and know how to solve the problems by themselves. It opens the opportunity for students in showing their roles and learns different things. Here, schools and related sectors in education management should support environment in schools to be appropriate and conducive to teaching and learning along with physical development. Schools have to arrange activities for students to have good health and growth as suitable to their age. Children should get emotional development for good mental health, refreshing mood. In social development, children are able to adapt themselves to their teachers, friends, and environment of schools. In additions, intellectual development, children will develop intellectually. Children will learn and gain experiences to be used on a daily basis. 1.The Threefold Training in Theravada Buddhist Philosophy is to cultivate, refine about precepts, meditation, and wisdom. The Threefold Training is the practice to train body, speech, mind, and wisdom and refraining chances in doing bad deeds and promote the opportunities in doing good deeds. It helps in placement of orders in society and support for living together peacefully. It helps to have calm mind, adherence to virtue and with Viriya and Utasaha in creating goodness. It gives a clear knowledge about cause and consequence by applying intelligence to determine and solve different problems. 2.The ways to develop students using the Threefold Training in Theravada Buddhist Philosophy were as follows: it helps students to practice self-development training including wisdom. It emphasizes intellectual development with rational thinking. It encourage students to study advance principle of Buddhism to develop physical, mental, intellectual, social, as well as the desired characteristics.
The objectives of this thesis entitled “Developing students using the Threefold Training in Theravada Buddhist Philosophy : An Analytical Study” were as follows: 1) to study concept and theory about developing students, 2) to study the Threefold Training in Theravada Buddhist Philosophy, and 3) to analyze developing students using the Threefold Training in Theravada Buddhist Philosophy. This study was a Qualitative Research emphasizing on Documentary Research. The data were collected from primary and secondary sources. The results of the study found that: 1.Concepts and theories about ways to develop students, in general, are to develop the students to know thinking analytically and with be reasonable. Encourage students to be able to think, do, and know how to solve the problems by themselves. It opens the opportunity for students in showing their roles and learns different things. Here, schools and related sectors in education management should support environment in schools to be appropriate and conducive to teaching and learning along with physical development. Schools have to arrange activities for students to have good health and growth as suitable to their age. Children should get emotional development for good mental health, refreshing mood. In social development, children are able to adapt themselves to their teachers, friends, and environment of schools. In additions, intellectual development, children will develop intellectually. Children will learn and gain experiences to be used on a daily basis. 1.The Threefold Training in Theravada Buddhist Philosophy is to cultivate, refine about precepts, meditation, and wisdom. The Threefold Training is the practice to train body, speech, mind, and wisdom and refraining chances in doing bad deeds and promote the opportunities in doing good deeds. It helps in placement of orders in society and support for living together peacefully. It helps to have calm mind, adherence to virtue and with Viriya and Utasaha in creating goodness. It gives a clear knowledge about cause and consequence by applying intelligence to determine and solve different problems. 2.The ways to develop students using the Threefold Training in Theravada Buddhist Philosophy were as follows: it helps students to practice self-development training including wisdom. It emphasizes intellectual development with rational thinking. It encourage students to study advance principle of Buddhism to develop physical, mental, intellectual, social, as well as the desired characteristics.