Publication: การตั้งกระทงคำถามข้อสอบการอ่าน
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
ภาษาและภาษาศาสตร์
Language and Linguistics
Language and Linguistics
Volume
21
Issue
1
Edition
Start Page
47
End Page
62
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การตั้งกระทงคำถามข้อสอบการอ่าน
Alternative Title(s)
Writing Test Items to Assess Reading Comprehension
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้เสนอหลักและวิธีการเขียนคําถามแบบเลือกตอบเพื่อวัดความสามารถในผู้เขียนอธิบายข้อพึงพิจารณาตามหลักทฤษฎีที่จําแนกการเข้าใจในการอ่านเป็น 5 ด้านคือ การจับใจความหลัก การระบุใจความรอง การเข้าใจใจความย่อย การสรุปความตามเนื้อเรื่อง การเข้าใจความโดยอาศัยความรู้จากภายนอกประกอบ ผู้เขียนแสดงตัวอย่างข้อสอบและคําถามในภาคผนวกเพื่อเสริมคําอธิบายให้ชัดเจนและเป็นรูปธรรมมากขึ้น พร้อมทั้งให้ข้อเสนอแนะที่จะเป็นประโยชน์ต่อการเขียนข้อสอบการอ่าน
This article presents theoretical and practical suggestions for developing multiple-choice test items to measure reading comprehension ability. The writer briefly discusses the theoretical consideration by pointing out the five areas of reading comprehension: getting the main idea, identifying the supporting ideas, understanding details, deriving textually implicit information and understanding scriptually implicit information. The writer uses sample passages and test items, with the answer key, to illustrate each point under discussion. Also offered are practical tips for writing good test items.
This article presents theoretical and practical suggestions for developing multiple-choice test items to measure reading comprehension ability. The writer briefly discusses the theoretical consideration by pointing out the five areas of reading comprehension: getting the main idea, identifying the supporting ideas, understanding details, deriving textually implicit information and understanding scriptually implicit information. The writer uses sample passages and test items, with the answer key, to illustrate each point under discussion. Also offered are practical tips for writing good test items.