Publication: สัมปรายิกัตถะ : พุทธธรรมเพื่อการดำเนินชีวิตที่ดีตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิจัยและพัฒนา วไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์
๋Journal of Humanities and Social Sciences Valaya Alongkorn
๋Journal of Humanities and Social Sciences Valaya Alongkorn
Volume
12
Issue
1
Edition
Start Page
191
End Page
203
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
สัมปรายิกัตถะ : พุทธธรรมเพื่อการดำเนินชีวิตที่ดีตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง
Alternative Title(s)
Samparayikattha :Buddhadhamma For Living A Good Life In Sufficiency Economy Philosophy
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิชาการนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับหลักธรรมสัมปรายิกัตถะ 4และการประยุกต์สัมปรายิกัตถะ 4 เพื่อการด าเนินชีวิตที่ดีตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง โดยมีขอบเขตในการศึกษาด้วยเอกสารปฐมภูมิจากพระไตรปิฎก และข้อมูลทุติยภูมิจากเอกสารอื่นๆ วิเคราะห์ข้อมูลเชิงเนื้อหาในสัมปรายิกัตถะ 4หลักธรรมที่เป็นไปเพื่อประโยชน์เบื้องหน้า ประกอบด้วย สัทธาสัมปทา สีลสัมปทา จาคสัมปทา และปัญญาสัมปทา ที่ส่งผลให้มีการด าเนินชีวิตที่ดี เป็นหลักธรรมที่ควรศึกษาและปฏิบัติตนเพื่อพัฒนากาย วาจา จิตใจ และสติปัญญาให้สูงขึ้น เป็นระบบการด าเนินชีวิตที่ท าให้บุคคลมีการพัฒนาอย่างบูรณาการ ยั่งยืน และท าให้มนุษย์เป็นองค์รวมของการพัฒนาอย่างมีคุณภาพการด าเนินชีวิตตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงเป็นการรับรู้และเรียนรู้เพื่อพัฒนาตนอย่างรอบด้าน เป็นทางสายกลางที่ถูกต้องเหมาะสมตามวิถีชีวิตของคนไทย ซึ่งประกอบไปด้วยความเข้าใจในความพอประมาณ ความมีเหตุผล การสร้างภูมิคุ้มกันที่ดี บนพื้นฐานของความรู้และคุณธรรม อันเป็นการน าไปใช้ด้วยความดีงามตามหลักสัมมาอาชีวะในพระพุทธศาสนา ที่ส่งผลให้สังคมมีเสถียรภาพ มีความเป็นระเบียบเรียบร้อย และก่อให้เกิดผลในทางธรรมนั่นคือท าให้การด าเนินชีวิตมีความสงบสุขและมั่นคงการประยุกต์สัมปรายิกัตถะ 4 เพื่อการด าเนินชีวิตที่ดีตามหลักปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงนั้นเป็นการด าเนินชีวิตที่ดีงามและเกิดความเจริญงอกงาม อันเป็นหนทางที่จะน าบุคคลเหล่านั้นเข้าสู่ถึงอิสรภาพทางจิตและเกิดสันติสุขอย่างแท้จริง ทั้งนี้เป็นเพราะศรัทธาเมื่อบังเกิดขึ้นแล้วย่อมจะท าหน้าที่ขจัดความไม่เชื่อ ความสงสัย และความโลภให้เบาบางลง ศีลจะท าหน้าที่ขจัดความชั่วตามสมควรแก่ข้อนั้นๆ ซึ่งล้วนแต่เป็นอาการของความโลภ ความโกรธ และความหลง จาคะจะท าหน้าที่ขจัดความตระหนี่ ของความโลภ ความโกรธ ความหลงหรือความเสียดายให้เบาบางลง ส่วนปัญญาจึงเสมือนกับแสงสว่าง เพราะเมื่อเกิดขึ้นแล้วจะท าหน้าที่ขจัดความสงสัยความหลงให้หมดไปจากจิตใจตามล าดับ
The objectives of this article were to study the principles of Samparayikattha and to apply it for living a good life according the Sufficiency Economy Philosophy. The data were collected from the Tipitaka and the concerned documents. Samparayikattha consisting of faith, morality, charity and wisdom is the principle for physical, verbal and mental improving, the holistic development in human life and qualified development.Living a life in accordance with Sufficiency Economy Philosophy is to learn and to develop one’s self holistically. It is the middle way practice suitable to the ways of life of Thai people. It is composed of understanding, reasoning, and building a good immune based on knowledge and morality according to the Right Livelihood in Buddhism. That can result to a peaceful society and a happy and sustainable life.The application of Samparayikattha principles in living a life by Sufficiency Economy Philosophy is to proceed to prosperity and goodness in life and is to lead those people to mental liberation and real blissfulness. The reason is that the faith can eradicate doubts and suspects and reduce greed
morality is to control and eradicate the badness caused by greed, anger and delusion, charity is help to reduce and eradicate stingy, and wisdom helps to eradicate delusion.
The objectives of this article were to study the principles of Samparayikattha and to apply it for living a good life according the Sufficiency Economy Philosophy. The data were collected from the Tipitaka and the concerned documents. Samparayikattha consisting of faith, morality, charity and wisdom is the principle for physical, verbal and mental improving, the holistic development in human life and qualified development.Living a life in accordance with Sufficiency Economy Philosophy is to learn and to develop one’s self holistically. It is the middle way practice suitable to the ways of life of Thai people. It is composed of understanding, reasoning, and building a good immune based on knowledge and morality according to the Right Livelihood in Buddhism. That can result to a peaceful society and a happy and sustainable life.The application of Samparayikattha principles in living a life by Sufficiency Economy Philosophy is to proceed to prosperity and goodness in life and is to lead those people to mental liberation and real blissfulness. The reason is that the faith can eradicate doubts and suspects and reduce greed
morality is to control and eradicate the badness caused by greed, anger and delusion, charity is help to reduce and eradicate stingy, and wisdom helps to eradicate delusion.