Publication: การศึกษาวิเคราะห์ภยเภรวสูตร
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2730-339X
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสาร มจร พุทธศาสตร์ปริทรรศน์
Volume
3
Issue
1
Edition
Start Page
79
End Page
86
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาวิเคราะห์ภยเภรวสูตร
Alternative Title(s)
An Analytical Study of the Bhayabherava Sutta
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้เป็นส่วนหนึ่งของวิทยานิพนธ์เรื่อง ศึกษาวิเคราะห์ภยเภรวสูตรมีวัตถุประสงค์ คือเพื่อศึกษาโครงสร้าง เนื้อหาของภยเภรวสูตรเพื่อศึกษาค าสอนเรื่องความกลัวในพระไตรปิฎก เพื่อศึกษาวิเคราะห์ค าสอนเรื่องความกลัวในภยเภรวสูตรโดยมีระเบียบวิธีวิจัยเป็นแบบการวิจัยเชิงเอกสาร(Documentary Research) โดยใช้วิธีการวิเคราะห์เชิงพรรณนา(Descriptive Analysis) ผลการวิจัยพบว่าภยเภรวสูตรเป็นพระสูตรที่มีขนาดเล็กที่กล่าวถึงเรื่องของการถามปัญหาของชาณุสโสณิพราหมณ์กับพระพุทธองค์โดยพระพุทธองค์ได้ทรงอธิบายเหตุที่เป็นบ่อเกิดของความกลัว และวิธีการที่จะก าจัดความกลัว คือ สาเหตุที่ก่อให้เกิดความกลัวเมื่อสมณพราหมณ์หรือนักบวชผู้ยังไม่หมดกิเลสเข้าไปสู่ป่ามีอยู่ ๑๖ ประการ มีความมีกาย วาจา และใจไม่บริสุทธิ์ เป็นต้น และทรงแสดงเหตุที่พระสาวกของพระองค์ไม่กลัว เพราะเหตุ ๑๖ ประการตรงข้ามนั้น นอกจากนั้นทรงแสดงเหตุที่จะลดความกลัวก็คือ (๑) ต้องรู้ธรรมชาติของความกลัวว่าความกลัวคือกิเลส (๒) เมื่อขณะปฏิบัติธรรมแล้วเกิดความกลัวให้พิจารณาตามอาการที่เกิดในอิริยาบถต่างๆ (๓) หมั่นปฏิบัติธรรมเพื่อละนิวรณ์และบรรลุฌาน ๔ และพัฒนาไปสู่การบรรลุวิชชา ๓ ก็จะสามารถตัดกิเลสและความกลัวลงไปได้อย่างสิ้นเชิง
This article is significant part of thesis entitled ‘Bhayabherava Sutta’ The thesis has three objectives, namely (1) to study the structure and content of Bhayabherava Sutta and (2) to study the principle of fear in Bhayabherava Sutta (3) to analytical study of the principle of fear in Bhayabherava Sutta. Research methodology adapted on this thesis is of documentary research by using descriptive analysis.The results of the study were as follows: This Sutta is related to the asking questions of fear and intrigue, ways to eliminate fear in Buddhism between Chanussoni Brahmin and The Load Buddha. The Buddha described the cause of fear and how to get rid of fear that is sixteen the cause of fear when the monk or Brahmin whom not yet attained went to inside the forest such as: physical, verbal, and impure minds and so on, and then he explain about the cause of his Fearlessness that opposites from the 16 cause of Fear. In addition, he also explain how to reduce fear such as: (1) to know the nature of fear that fear is the passion. (2) When meditating, fear is considered by the symptoms in the various movements. (3) To practice meditation to stop the five hindrances (Nãvaraõa) and to attain four absorption (Jhàna) and to develop to attain the Threefold Knowledge, it can cut off passion and fear altogether.
This article is significant part of thesis entitled ‘Bhayabherava Sutta’ The thesis has three objectives, namely (1) to study the structure and content of Bhayabherava Sutta and (2) to study the principle of fear in Bhayabherava Sutta (3) to analytical study of the principle of fear in Bhayabherava Sutta. Research methodology adapted on this thesis is of documentary research by using descriptive analysis.The results of the study were as follows: This Sutta is related to the asking questions of fear and intrigue, ways to eliminate fear in Buddhism between Chanussoni Brahmin and The Load Buddha. The Buddha described the cause of fear and how to get rid of fear that is sixteen the cause of fear when the monk or Brahmin whom not yet attained went to inside the forest such as: physical, verbal, and impure minds and so on, and then he explain about the cause of his Fearlessness that opposites from the 16 cause of Fear. In addition, he also explain how to reduce fear such as: (1) to know the nature of fear that fear is the passion. (2) When meditating, fear is considered by the symptoms in the various movements. (3) To practice meditation to stop the five hindrances (Nãvaraõa) and to attain four absorption (Jhàna) and to develop to attain the Threefold Knowledge, it can cut off passion and fear altogether.