Publication: แบบของ “คนดี” ในหนังสือเรียนภาษาไทยระดับชั้นประถมศึกษา
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารปณิธาน
Panidhana Journal
Panidhana Journal
Volume
15
Issue
2
Edition
Start Page
363
End Page
390
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
แบบของ “คนดี” ในหนังสือเรียนภาษาไทยระดับชั้นประถมศึกษา
Alternative Title(s)
The Form of “Good Man”in Elementary Thai Language Textbooks
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้วิเคราะห์หนังสือเรียนภาษาไทยระดับประถมศึกษา ซึ่งเป็น แบบเรียนแรกที่พลเมืองไทยต้องศึกษาเพื่อค้นหาแบบของคนดีผ่านแนวคิดเรื่อง แบบของเพลโต ในเรื่องราวประกอบการอ่านเพื่อเรียนภาษา เนื่องจากแบบเรียนเป็นเครื่องมือสำคัญที่รัฐใช้ในการปลูกฝังอุดมการณ์ โดยเฉพาะอย่างยิ่งอุดมการณ์ของความเป็นคนดี จากการศึกษาพบว่า คนดีในอุดมคติถูกก่อร่างสร้าง รูปขึ้นมาด้วยคุณสมบัติของผู้มีความสามารถในการคิดอย่างมีเหตุผลในการดำเนินชีวิต ผ่านตัวละครที่เป็นตัวแทนเยาวชนในสถานการณ์ต่าง ๆ เพื่อให้ผู้เรียนภาษาไทยนำไปเป็นแบบอย่างในการคิดของตนเอง และสามารถดำเนินชีวิตต่อ ไปภายใต้แบบอย่างอันพึงประสงค์ของรัฐ
This article analyzed the elementary Thai language textbooks, which are the very first texts for any Thai citizens to learn. In order to seek for the form of idealized good man, the study looked through Plato’s theory of forms in selected stories in these language learning texts. As this set of textbooks is an important tool for the state to instill ideology to its citizens, especially the good man ideolo-gy, the study found that the ideal good man was formed as the person with the ability to think rationally, represented by a number of children characters in various situations as the models for the Thai language learners to follow, in order to live accordingly to the ideal form designated by Thai education system.
This article analyzed the elementary Thai language textbooks, which are the very first texts for any Thai citizens to learn. In order to seek for the form of idealized good man, the study looked through Plato’s theory of forms in selected stories in these language learning texts. As this set of textbooks is an important tool for the state to instill ideology to its citizens, especially the good man ideolo-gy, the study found that the ideal good man was formed as the person with the ability to think rationally, represented by a number of children characters in various situations as the models for the Thai language learners to follow, in order to live accordingly to the ideal form designated by Thai education system.