Publication: การสถาปนาอุดมการณ์ “การกลับมาพัฒนาชาติ” ในโครงการ พสวท.
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2017
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2821-9384
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสหวิทยาการ
Journal of Integrated Sciences
Journal of Integrated Sciences
Volume
14
Issue
2
Edition
Start Page
70
End Page
90
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การสถาปนาอุดมการณ์ “การกลับมาพัฒนาชาติ” ในโครงการ พสวท.
Alternative Title(s)
The Construction of “Coming back to develop country” Ideology in DPST program
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีจุดประสงค์เพื่อต้องการอภิปรายถึงการสถาปนาอุดมการณ์ “การกลับมาพัฒนาชาติ” ในโครงการพัฒนาและส่งเสริมผู้มีความสามารถพิเศษทางวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี (พสวท.) ซึ่งดำเนินการโดยสถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี (สสวท.) โดยอาศัยวิธีการทางประวัติศาสตร์ และได้ผลการศึกษาว่าอุดมการณ์ “การกลับมาพัฒนาชาติ” ได้รับการสถาปนาขึ้นเพื่อควบคุมความรู้สึกนึกคิดของนักเรียนทุนเพื่อให้โครงการได้บรรลุจุดประสงค์ของการก่อตั้งโครงการ พสวท. กล่าวคือ ผลิตนักวิทยาศาสตร์เพื่อรองรับการขยายตัว
ของภาคอุตสาหกรรมและการปรับเปลี่ยนโครงสร้างทางเศรษฐกิจในช่วงทศวรรษ 2520 แต่การผลิตซ้ำอุดมการณ์อย่างต่อเนื่องมาจนถึงปัจจุบันกลับทำให้บุคคลที่เกี่ยวข้องกับโครงการไม่สามารถมองเห็นปัญหาเชิงโครงสร้างของการบริหารจัดทุนการศึกษาทางวิทยาศาสตร์อย่างละเอียดลึกซึ้งแต่กลับมองเป็นเพียงความผิดพลาดของปัจเจกอย่างเดียว
This article aims to debate on the construction of “Coming back to develop country” Ideology in Development and Promotion of Science and Technology Talents (DPST) program, organized by The Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology (IPST). By using historical methods, the study resulted that “Coming back to develop country” Ideology had been inculcated to shape scholars’ consciousness. The Ideology was (and is) emphasized in order to achieve DPST’s purpose, which is to generate a number of scientists to serve an expanding industrial sector and economic structural adjustment between 1977-1986. However, the stakeholders of DPST program consider the problem as only individual mistakes while structural conflict in the management of science scholarships has been distorted by the consecutive ideological reproduction.
This article aims to debate on the construction of “Coming back to develop country” Ideology in Development and Promotion of Science and Technology Talents (DPST) program, organized by The Institute for the Promotion of Teaching Science and Technology (IPST). By using historical methods, the study resulted that “Coming back to develop country” Ideology had been inculcated to shape scholars’ consciousness. The Ideology was (and is) emphasized in order to achieve DPST’s purpose, which is to generate a number of scientists to serve an expanding industrial sector and economic structural adjustment between 1977-1986. However, the stakeholders of DPST program consider the problem as only individual mistakes while structural conflict in the management of science scholarships has been distorted by the consecutive ideological reproduction.