Publication: มโนทัศน์เรื่องความพอเพียงในเศรษฐกิจพอเพียง
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2015
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
Volume
Issue
Edition
Start Page
End Page
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
มโนทัศน์เรื่องความพอเพียงในเศรษฐกิจพอเพียง
Alternative Title(s)
The Concept of Sufficiency in Sufficiency Economy
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีวัตถุประสงค์ ๓ ประเด็น คือ ๑) เพื่อวิเคราะห์พัฒนาการของมโนทัศน์ความพอเพียงในความเข้าใจของนักวิชาการ และปฎิทรรศน์ของเศรษฐกิจพอเพียง ๒) เพื่อวิเคราะห์มโนภาพความพอเพียงจากปรัชญาและศาสนา และ ๓) เพื่อตีความเชิงวิเคราะห์ในความหมายของมโนทัศน์ความพอเพียงจากเงื่อนไขที่จำเป็นและเพียงพอเพื่อยืนยันความมีอยู่ในเชิงสาเหตุและผล และในความจริงเชิงปรมัตถ์ ผลของการวิจัยพบว่าพัฒนาการมโนทัศน์ความพอเพียงในเศรษฐกิจพอเพียงนั้น มีมาตั้งแต่ยุคโบราณแล้ว ต่อมาความซับซ้อนของสังคมมนุษย์เพิ่มมากขึ้น ก่อเกิดการเอาเปรียบกันในสังคม ในประเทศไทยพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัวภูมิพลอดุลยเดช ทรงพระราชทานแนวทางแก้ปัญหาพื้นฐานด้วยมโนทัศน์ความพอเพียง แต่การรับรู้ของมนุษย์มีความแตกต่างกันทำให้เศรษฐกิจพอเพียงสามารถเป็นสิ่งที่มีคุณค่าภายนอก เป็นเครื่องมือไปสู่สิ่งที่มีคุณค่าอื่น ๆ เป็นอัตวิสัย และสามารถเป็นสิ่งที่มีคุณค่าภายใน ที่มีเป้าหมายในตัวเอง และเป็นภววิสัย ในขณะเดียวกันก็สามารถมองเศรษฐกิจพอเพียงได้ทั้งสองแบบพร้อม ๆ กัน และอาจเป็นแนวทางที่เหมาะสมที่สุดเพื่อป้องกันการเกิดปฎิทรรศน์ของเศรษฐกิจพอเพียง สำหรับการวิเคราะห์มโนภาพความพอเพียงจากปรัชญาและศาสนา พบว่ามโนภาพความพอเพียงจากปรัชญามีแนวโน้มเป็นมโนภาพที่มีคุณค่าภายนอก สามารถเป็นเครื่องมือไปสู่สิ่งที่มีคุณค่าอื่น ๆ และเป็นอัตวิสัยของแต่ละบุคคล ในขณะที่มโนภาพความพอเพียงจากศาสนามีลักษณะเป็นสิ่งที่มีคุณค่าภายใน ที่มีเป้าหมายในตัวเอง และเป็นภววิสัย การวิจัยยังพบอีกว่า ทั้งมโนภาพของความพอเพียงที่เป็นคุณค่าภายนอกและภายในเป็นปฎิทรรศน์ของเศรษฐกิจพอเพียง จากการพิสูจน์การมีอยู่เชิงความสัมพันธ์ของมโนทัศน์ความพอเพียงด้วยตรรกวิทยาสัญลักษณ์พบว่ามโนทัศน์ความพอเพียงมีอยู่ในรูปแบบของเงื่อนไขที่จำเป็นในรูปแบบสัมพันธ์กันเชิงสาเหตุและผล ในขณะที่มโนทัศน์ความพอเพียงที่มีอยู่ในรูปแบบของเงื่อนไขที่พอเพียงจะมีความสัมพันธ์ในเชิงตรรกะหรือเชิงปรมัตถ์
This dissertation has three major purposes: (1) to analyze the evolution of the concept of sufficiency in Sufficiency Economy via academic’s understanding and paradoxes, (2) to analyze the sufficiency image in philosophy, religions, and paradoxes, (3) to proceed analytical interpretation on the meaning of concept sufficiency from the necessary and sufficient conditions to confirm the actual existence in causal and logical ways. The research results found that the conceptual evolution of economic sufficiency has existed since ancient times when society has no sophistication. Later, the complexity of human society was increased and brought the downtrodden in society. In Thailand, His Majesty King Bhumibol Adulyadej, the greatest present king of Thailand, has proposed solution based on the economic, social and environmental factors with sufficiency concept. However, the recognition of human was different
the concept of sufficiency, could be an extrinsic value, conveying to other values, and be subjective. Meanwhile, it could be discovered that the cognition intrinsic value, which had its own goal, and be objectivity. Moreover, it was Sufficiency Economy that could be the most appropriated approach to prevention paradox. The analysis of sufficiency conception in philosophy and religions was demonstrated that the propensity of conceptual sufficiency in philosophy was extrinsic valued ideas, which could be conveyed for other values, and be individual subjectivity. Whilst, the analysis of sufficiency conception in religion had propensity to intrinsic value which had its own goal, and be objective. Furthermore, it was found that both extrinsic and intrinsic values of sufficiency image is paradoxical. From verifying the existence relationship between the concept. Sufficiency and related symbolic logic, it was found that the concept of sufficiency was existed in the form of necessary condition tied together with causality. While the concept of sufficiency in the form of sufficiency in logical condition. It was drawn to the conclusion that the concept of sufficiency was a logical truth.
This dissertation has three major purposes: (1) to analyze the evolution of the concept of sufficiency in Sufficiency Economy via academic’s understanding and paradoxes, (2) to analyze the sufficiency image in philosophy, religions, and paradoxes, (3) to proceed analytical interpretation on the meaning of concept sufficiency from the necessary and sufficient conditions to confirm the actual existence in causal and logical ways. The research results found that the conceptual evolution of economic sufficiency has existed since ancient times when society has no sophistication. Later, the complexity of human society was increased and brought the downtrodden in society. In Thailand, His Majesty King Bhumibol Adulyadej, the greatest present king of Thailand, has proposed solution based on the economic, social and environmental factors with sufficiency concept. However, the recognition of human was different
the concept of sufficiency, could be an extrinsic value, conveying to other values, and be subjective. Meanwhile, it could be discovered that the cognition intrinsic value, which had its own goal, and be objectivity. Moreover, it was Sufficiency Economy that could be the most appropriated approach to prevention paradox. The analysis of sufficiency conception in philosophy and religions was demonstrated that the propensity of conceptual sufficiency in philosophy was extrinsic valued ideas, which could be conveyed for other values, and be individual subjectivity. Whilst, the analysis of sufficiency conception in religion had propensity to intrinsic value which had its own goal, and be objective. Furthermore, it was found that both extrinsic and intrinsic values of sufficiency image is paradoxical. From verifying the existence relationship between the concept. Sufficiency and related symbolic logic, it was found that the concept of sufficiency was existed in the form of necessary condition tied together with causality. While the concept of sufficiency in the form of sufficiency in logical condition. It was drawn to the conclusion that the concept of sufficiency was a logical truth.
Table of contents
Description
Sponsorship
Degree Name
พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต
Degree Level
ปริญญาเอก
Degree Department
บัณฑิตวิทยาลัย
Degree Discipline
Degree Grantor(s)
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย