Publication: การศึกษาเชิงวิเคราะห์หลักการการหาเหตุผลก่อนการเชื่อของนายคลิฟฟอร์ด
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2014
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารวิจัย มหาวิทยาลัยขอนแก่น (ฉบับบัณฑิตศึกษา) สาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
KKU Research Journal Of Humanities And Social Sciences (Graduate Studies)
KKU Research Journal Of Humanities And Social Sciences (Graduate Studies)
Volume
2
Issue
1
Edition
Start Page
1
End Page
11
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การศึกษาเชิงวิเคราะห์หลักการการหาเหตุผลก่อนการเชื่อของนายคลิฟฟอร์ด
Alternative Title(s)
A Critical Study of Clifford’s Evidentialist Position on The Ethics of Belief
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
ในยุควิกตอเรียที่มีวิกฤตการณ์เกี่ยวกับความเสื่อมศรัทธาของผู้คนที่มีต่อศาสนาคริสต์ คลิฟฟอร์ดได้มีความตั้งใจที่จะดำรงจริยธรรมในสังคมโดยใช้หลักพื้นฐานของวิทยาศาสตร์ที่ทุกคนสามารถเข้าถึงได้มาสร้างข้อประพฤติปฏิบัติทางจริยธรรมในความเชื่อโดยกล่าวไว้ว่า การเชื่อโดยไม่มีหลักฐานเพียงพอนั้นไม่ว่าจะที่ไหนและจะเป็นใครนั้นก็ถือว่าผิด คำกล่าวนี้ถูกถกเถียงอย่างกว้างขวางถึงความเป็นได้ของข้อประพฤติข้อนี้ และในที่นี้เองที่ผู้เขียนจะอธิบายถึงข้อโต้แย้งเหล่านั้นโดยปกป้องความคิดของคลิฟฟอรด์
During W.K. Clifford’s era of the Victorian Crisis of Faith, Clifford noticed a decline in religious ethics and social morality, thus he intended to foster scientifically grounded ethics, which is universally applicable for all humankind. His claiming, “It is wrong always, everywhere, and for anyone to believe anything on insufficient evidence” has challenged other thinkers to argue about this evidentialist theory. Here I will defend Clifford from a pragmatist, moralist and deontologist objections against evidentialist theory and elaborate the possibility of perfectly achieving Clifford’s evidentialist principle.
During W.K. Clifford’s era of the Victorian Crisis of Faith, Clifford noticed a decline in religious ethics and social morality, thus he intended to foster scientifically grounded ethics, which is universally applicable for all humankind. His claiming, “It is wrong always, everywhere, and for anyone to believe anything on insufficient evidence” has challenged other thinkers to argue about this evidentialist theory. Here I will defend Clifford from a pragmatist, moralist and deontologist objections against evidentialist theory and elaborate the possibility of perfectly achieving Clifford’s evidentialist principle.