Publication: การประยุกต์ใช้เทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม (Augmented Reality : AR) กับการเรียนภาษาจีน : กรณีศึกษานักศึกษาชั้นปีที่ 3 สาขาภาษาต่างประเทศ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตสุราษฎร์ธานี
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2019
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารจีนศึกษา
中國學研究期刊
Chinese Studies Journal
中國學研究期刊
Chinese Studies Journal
Volume
12
Issue
1
Edition
Start Page
113
End Page
139
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
การประยุกต์ใช้เทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม (Augmented Reality : AR) กับการเรียนภาษาจีน : กรณีศึกษานักศึกษาชั้นปีที่ 3 สาขาภาษาต่างประเทศ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตสุราษฎร์ธานี
Alternative Title(s)
汉语教学与增强现实技术(Augmented Reality,简称“AR”)的结合应用——以宋卡王子大学素叻他尼校区外语系三年级学生为例
The Application of Augmented Reality Technology in Chinese Language Learning: A Case Study of the Third Year Foreign Languages Department Students Prince of Songkla University Surat Thani Campus
The Application of Augmented Reality Technology in Chinese Language Learning: A Case Study of the Third Year Foreign Languages Department Students Prince of Songkla University Surat Thani Campus
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
ความท้าทายของการจัดการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 คือการจัดการเรียนรู้แบบผสมผสานและการเรียนรู้ควบคู่กับการใช้เทคโนโลยีบนฐานข้อมูลที่ผู้เรียนสามารถสืบค้นได้ไม่มีที่สิ้นสุดการเรียนวิชาภาษาจีนเป็นรายวิชาหนึ่งที่ผู้เรียนมักมีทัศนคติเชิงลบ ด้วยความยากของเนื้อหาหรือระบบการเขียนอักษรจีน ทำให้ผู้เรียนขาดความสนใจในการเรียนวิชาภาษาจีน บทความวิจัยเรื่องนี้ มีวัตถุประสงค์ (1) เพื่อศึกษาการประยุกต์ใช้เทคโนโลยีความเป็นจริงเสริม (Augmented Reality : AR) กับการเรียนการสอนวิชาภาษาจีน (2) เพื่อเป็นแนวทางในการจัดการเรียนการสอนวิชาภาษาจีนรูปแบบใหม่ และ (3) เพื่อศึกษาทัศนคติของนักศึกษาต่อการเรียนภาษาจีนรูปแบบใหม่ ผู้วิจัยเก็บข้อมูลจากแบบสอบถามนักศึกษาชั้นปีที่ 3 สาขาภาษาต่างประเทศ หลักสูตรภาษา การสื่อสารและธุรกิจ คณะศิลปศาสตร์และวิทยาการจัดการ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตสุราษฎร์ธานี ในรายวิชาการสื่อสารภาษาจีน ทางธุรกิจ (Chinese for Business Communication) จำนวน 103 คน และคัดเลือกนักศึกษาจำนวน 30 คน แบบไม่เจาะจงเฉพาะเพื่อสัมภาษณ์เชิงลึก ผลการวิจัยพบว่า จากสถิติแบบสอบถามคิดเป็นร้อยละ 98.1 และผลสรุปสถิติ การสัมภาษณ์เชิงลึกคิดเป็นร้อยละ 100 นักศึกษาเห็นว่าเทคโนโลยีความเป็นจริงเสริมมีประโยชน์และมีส่วนช่วยในการเรียนรู้ภาษาจีนในมิติต่างๆ เป็นอย่างมากเหมาะสมต่อ การนำมาประยุกต์ใช้ในการเรียนการสอนวิชาภาษาจีน และเหมาะสมที่จะต้องส่งเสริมให้เป็นหนึ่งในแนวทางในการจัดการเรียนการสอนวิชาภาษาจีนรูปแบบใหม่ ซึ่งสามารถจัดทำได้ในรายวิชาภาษาจีนเฉพาะทางและในการประยุกต์ใช้ในเนื้อหาต่างๆ ของรายวิชาภาษาจีนพื้นฐาน เช่น สัทอักษรจีน (พินอิน) คำศัพท์ บทสนทนา เป็นต้น นอกจากนี้นักศึกษาส่วนใหญ่มีทัศนคติที่ดีกับการเรียนภาษาจีนมากยิ่งขึ้น
21世纪教育组织面临的最大挑战是学习方法呈现为混合型,新技术的出现和发展使学习者能够在最短的时间内搜索大量信息。汉语内容难度大、汉字书写规律复杂,这导致许多学习者对汉语学习的态度并不乐观。本研究目的:一、研究汉语教学与增强现实技术(Augmented Reality,简称“AR”)的结合应用;二、为设计新的汉语教学法铺路;三、了解汉语学习者对新汉语教学法的看法。本研究通过宋卡王子大学素叻他尼校区外语系三年级学生的《商务汉语交际》课程(Chinese for Business Communication)有效收集了 103 份调查问卷,并从中随机选出 30 名学生作为调查访谈对象。 调查问卷中 98.1% 以及调查访谈对象 100% 的数据显示,学习者认为增强现实技术有利于汉语教学,可增强学习者对汉语的学习兴趣和乐趣,支持把增强现实技术应用于汉语课堂。增强现实技术除了可以结合应用于专业型的汉语课程之外,还适用于基础汉语课程,尤其是基础课程中汉语拼音、 生词、对话等内容的学习。
Challenges of learning management in the 21st century are the blended learning management as well as the learning by using technology in which learners are able to access unlimited resources. Chinese language is one of the subjects that most of the learners have negative attitudes towards learning. Due to the content difficulty or Chinese letter writing system, most of them lack of interest in learning. The objectives of this research were threefold: 1) to study the application of Augmented Reality Technology in Chinese language Learning 2) to create the teaching guidelines for a new model of Chinese language learning, and 3) to study the students’ attitudes towards the new model of Chinese language learning. The questionnaire was used to collect the data from the research samples; 103 third-year students majoring in Languages, Communication and Business in the Faculty of Liberal Arts and Management Sciences, Prince of Songkla University, Surat Thani Campus who enrolled in Chinese for Business Communication course. Additionally, the in-depth interviews were also employed with 30 non-purposive samples in order to gain more data. The research revealed that 98.1% of students who answered the questionnaire agreed that Augmented Reality Technology was fully useful and suitable for the Chinese language learning and help them in learning various dimensions of Chinese language. Most of them also agreed that this method should be employed in the new model of Chinese language learning classroom, especially for the Chinese specific courses such as Chinese phonetics (Pinyin), vocabulary, and conversation etc. Moreover, most of the students have more positive attitudes towards Chinese language learning.
21世纪教育组织面临的最大挑战是学习方法呈现为混合型,新技术的出现和发展使学习者能够在最短的时间内搜索大量信息。汉语内容难度大、汉字书写规律复杂,这导致许多学习者对汉语学习的态度并不乐观。本研究目的:一、研究汉语教学与增强现实技术(Augmented Reality,简称“AR”)的结合应用;二、为设计新的汉语教学法铺路;三、了解汉语学习者对新汉语教学法的看法。本研究通过宋卡王子大学素叻他尼校区外语系三年级学生的《商务汉语交际》课程(Chinese for Business Communication)有效收集了 103 份调查问卷,并从中随机选出 30 名学生作为调查访谈对象。 调查问卷中 98.1% 以及调查访谈对象 100% 的数据显示,学习者认为增强现实技术有利于汉语教学,可增强学习者对汉语的学习兴趣和乐趣,支持把增强现实技术应用于汉语课堂。增强现实技术除了可以结合应用于专业型的汉语课程之外,还适用于基础汉语课程,尤其是基础课程中汉语拼音、 生词、对话等内容的学习。
Challenges of learning management in the 21st century are the blended learning management as well as the learning by using technology in which learners are able to access unlimited resources. Chinese language is one of the subjects that most of the learners have negative attitudes towards learning. Due to the content difficulty or Chinese letter writing system, most of them lack of interest in learning. The objectives of this research were threefold: 1) to study the application of Augmented Reality Technology in Chinese language Learning 2) to create the teaching guidelines for a new model of Chinese language learning, and 3) to study the students’ attitudes towards the new model of Chinese language learning. The questionnaire was used to collect the data from the research samples; 103 third-year students majoring in Languages, Communication and Business in the Faculty of Liberal Arts and Management Sciences, Prince of Songkla University, Surat Thani Campus who enrolled in Chinese for Business Communication course. Additionally, the in-depth interviews were also employed with 30 non-purposive samples in order to gain more data. The research revealed that 98.1% of students who answered the questionnaire agreed that Augmented Reality Technology was fully useful and suitable for the Chinese language learning and help them in learning various dimensions of Chinese language. Most of them also agreed that this method should be employed in the new model of Chinese language learning classroom, especially for the Chinese specific courses such as Chinese phonetics (Pinyin), vocabulary, and conversation etc. Moreover, most of the students have more positive attitudes towards Chinese language learning.