Publication:
บทบาทของพระวินัยธรในพุทธปรัชญาเถรวาท

dc.contributor.authorพระมหาวันชัย สีลเตโช
dc.contributor.authorPhramaha Wanchai Silatechoen
dc.date.accessioned2023-12-16T06:31:25Z
dc.date.available2023-12-16T06:31:25Z
dc.date.issued2016
dc.date.issuedBE2559
dc.description.abstractบทความวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) เพื่อศึกษาบทบาทของพระวินัยธรในพุทธปรัชญาเถรวาท และ 2) เพื่อวิเคราะห์บทบาทของพระวินัยธรในพุทธปรัชญาเถรวาท วิธีการศึกษาในครั้งนี้ผู้วิจัยได้ทําการศึกษาเชิงคุณภาพ โดยศึกษาข้อมูลจากพระไตรปิฎก และหนังสือที่รวบรวมคําสอนทางพระพุทธศาสนาเถรวาท และงานเขียนต่างๆ เพื่อให้ได้เนื้อหาสอดคล้องตามลําดับของงานวิจัย ผลการวิจัยพบว่า1) พระสงฆ์เป็นหนึ่งในพุทธบริษัท 4 ที่มีบทบาทและหน้าที่สําคัญในยุคปัจจุบันในการที่จะดํารงไว้ซึ่งการสืบต่อพระพุทธศาสนา การศึกษาหลักคําสอนทางพระพุทธศาสนาเน้นหลักการเรียนรู้ 3 ประการ คือ ปฏิบัติ ปริยัติ และปฏิเวธ เป็นหลักการปฏิบัติที่พระสงฆ์พึ่งต้องปฏิบัติ เพื่อให้ชีวิตประสบความสุข ความเจริญก้าวหน้า โดยเฉพาะอย่างยิ่งพระสงฆ์ต้องเดินตามกรอบของพระธรรมวินัย ในพระพุทธศาสนามีพระวินัยธรปรากฏชัดเจนทั้งพระภิกษุและพระภิกษุณี ที่ได้รับการยกย่องจากพระพุทธองค์ในตําแหน่งเอตทัคคะทางพระวินัย คือ พระอุบาลีเถระ และพระปฏาจาราเถรี ท่านมีบทบาทสําคัญในฐานะคณะพระสงฆ์ผู้รักษา พระวินัยจึงถือเป็นเอกลักษณ์สําคัญของคณะสงฆ์เถรวาท เพราะเหตุแห่งการยึดถือและปฏิบัติตามพระวินัยอย่างเคร่งครัดสืบจนถึงปัจจุบันนี้ 2) พระวินัยธร คือ ผู้ทรงวินัย ภิกษุผู้ชํานาญวินัย หมายถึง ภิกษุที่รักษาพระวินัยอย่างเคร่งครัดและศึกษาเล่าเรียนอย่างชํานาญ คล่องแคล่ว เป็นผู้ฉลาด เมื่อเกิดเรื่องหรืออธิกรณ์ในหมู่สงฆ์ พระวินัยธรสามารถตัดสินอธิกรณ์ได้อย่างแจ่มแจ้งไม่เป็นที่เคลือบแคลงสงสัยของภิกษุทั้งหลาย ทั้งยังมีศีลอาจาระ มีคุณธรรม มีความยุติธรรม ไม่มีอคติ และในการระงับอธิกรณ์มีความบริสุทธิ์ยุติธรรมเป็นที่ยอมรับของทุกฝ่าย ส่วน “พระวินยาธิการ”เป็นศัพท์ที่บัญญัติขึ้นใหม่ของคณะสงฆ์ไทย คือ เป็นพระภิกษุที่ได้รับการแต่งตั้งจากเจ้าคณะจังหวัดให้มีหน้าที่คอยตรวจตรา แนะนํา ดูแล ให้พระภิกษุสามเณรประพฤติปฏิบัติตามหลักพระธรรมวินัย
dc.description.abstractThe following objectives of the research article were : 1) to study Phravinayadhara’s role in Theravada Buddhist philosophy and 2) to analyze the latter roles in Theravada Buddhist philosophy. The methodology of the thesis was based on the qualitative research, studying data from such secondary sources as The Tipitaka, texts on Theravada Buddhism and articles so as to gain the theme in accordance with orders of the research. Results of the research reveal the following findings : 1) Buddhist monks are one of 4 assemblies in Buddhism. Their current roles and key duties are to lengthen Buddhism’s existence and study its teachings. To study Buddhism’s teachings, it emphasizes three principal learning principles of studying the scriptures, training in higher mentality and training in higher wisdom. All of which are the mandatory tasks that Buddhist monks must observe in order to lead their happy and prosperous holy lives, especially they must stringently follow their disciplinary codes of conduct. It was evident in Buddhism that there were a number of Phravinayadharas in both male and female Buddhist monks’ groups. Two of them being accredited by the Buddha in the position of excellence in their disciplinary specialists were Phra Upali Thera and Patacara Theri, who played pivotal roles as those strictly following disciplines. As a consequence, they were regarded as the unique identity of Theravada Buddhist clergy because of their demeanor and strict practice following their disciplines to date. 2) Phravinayadhara, literally meaning a Buddhist monk who is well versed in disciplinary codes of conduct, refers to the one specializing in them. He skillfully studies and strictly follows them. Being intelligent, he can settle an offence fairly and clearly beyond monastic order’s doubt whenever it arises. In addition, he himself is fully qualified with morality, ethics and fairness to the great extent that his decisive judgement of the case is absolutely acceptable by both sides. As for the word ‘Phravinayadhikara’ has been coined by Thai monastic clergy. Such a Buddhist monk has been appointed by provincial monastic governor, of which his duties are to keep both monks’ and novices’ disciplinary codes of conduct under surveillance, offer pieces of advice, supervise their unsuitable activities and guide them to correctly follow their disciplinesen
dc.identifier.urihttps://harrt.in.th/handle/123456789/4342
dc.language.isoth
dc.subjectพุทธบริษัท4
dc.subjectพระวินัยธร
dc.subjectพุทธปรัชญาเถรวาท
dc.subjectPhravinayadhara
dc.subjectTheravada Buddhist Philosophy
dc.subject.isced0223 ปรัชญาและจริยธรรม
dc.subject.oecd6.3 ปรัชญา จริยธรรมและศาสนา
dc.titleบทบาทของพระวินัยธรในพุทธปรัชญาเถรวาท
dc.title.alternativeThe Role of Phravinayadhara in Theravada Buddhist Philosophyen
dc.typeบทความวารสาร (Journal Article)
dspace.entity.typePublication
harrt.itemID1336
harrt.researchAreaพุทธศาสนศึกษา
harrt.researchGroupปรัชญา
harrt.researchTheme.1พุทธศาสนศึกษา
mods.location.urlhttps://so03.tci-thaijo.org/index.php/journal-peace/article/view/76707
oaire.citation.endPage183
oaire.citation.issueSp1
oaire.citation.startPage172
oaire.citation.titleวารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร
oaire.citation.titleThe Journal of MCU Peace Studiesen
oaire.citation.volume4
Files