Publication: พัฒนาการของอากาศยานโดยสารกับการแข่งขันในการบินพาณิชย์ในคริสต์ศตวรรษที่ 20
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2016
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
2672-9709
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารอักษรศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร
Journal of the Faculty of Arts, Silpakorn University
Journal of the Faculty of Arts, Silpakorn University
Volume
38
Issue
2
Edition
Start Page
193
End Page
217
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
พัฒนาการของอากาศยานโดยสารกับการแข่งขันในการบินพาณิชย์ในคริสต์ศตวรรษที่ 20
Alternative Title(s)
The Development of Passenger Airliners and the Competition in Commercial Aviation in the Twentieth Century
Author(s)
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
แม้ว่าพัฒนาการของเครื่องบินจะเริ่มขึ้นในคริสต์ศตวรรษที่ 20 ภายหลังจากความสำเร็จของพี่น้องตระกูลไรท์ใน ค.ศ. 1903 แต่กว่าที่การบินพาณิชย์จะถือกำเนิดขึ้นก็เมื่อหลังสงครามโลกครั้งที่ 1 สิ้นสุดลง อังกฤษเป็นชาติแรกที่ประสบความสำเร็จในการบุกเบิกการบินโดยสารใน ค.ศ. 1919 ก่อนที่ชาติอื่นๆ จะเร่งพัฒนาธุรกิจการบินพาณิชย์ในประเทศตาม ในขณะเดียวกันการบินพาณิชย์ในสหรัฐฯ ซึ่งแม้จะมีจุดเริ่มต้นช้ากว่าอังกฤษหลายปี แต่พัฒนาการของเครื่องบินพาณิชย์ในสหรัฐฯ กลับเติบโตอย่างรวดเร็วโดยเฉพาะในช่วงทศวรรษ 1930 และต่อมาสหรัฐฯ ได้ก้าวขึ้นเป็นผู้นำด้านการบินพาณิชย์ในช่วงหลังสงครามโลกครั้งที่ 2 บทความชิ้นนี้เลือกศึกษาพัฒนาการของเครื่องบินโดยสารตั้งแต่ช่วงสงครามโลกครั้งที่ 1 เป็นต้นมา โดยเน้นศึกษาอากาศยานในสหรัฐฯ และยุโรปโดยเฉพาะที่อังกฤษเป็นหลัก จุดประสงค์ของงานศึกษาชิ้นนี้คือการเน้นความสัมพันธ์ของสงครามโลกทั้งสองครั้งกับพัฒนาการของอากาศยานและการบินพาณิชย์ รวมถึงการแข่งขันในด้านธุรกิจการบินพาณิชย์ระหว่างสหรัฐฯ กับประเทศต่างๆ ในยุโรป ซึ่งนำไปสู่การร่วมกันก่อตั้งบริษัทผลิตเครื่องบินของชาติยุโรปเพื่อก่อตั้งบริษัทผลิตเครื่องบินเพื่อแข่งขันกับสหรัฐฯ
Although the development of flying airplanes began in the early twentieth century after the Wright Brothers' first flight in 1903, it was not until after the end of the First World War that commercial planes were in service. In 1919, Britain became the first nation to operate passenger airplanes. After that other nations, including the US, followed suit. Though American commercial aviation began quite late when compared with that of Britain, progressive development of passenger airplanes was witnessed, in the US especially in the 1930's. This paved the way for the US to become the leading nation in aviation since the end of the Second World War. This article studied the development of passenger airlines from the First World War, focusing on commercial aviation in the US and Europe - especially in Britain. It also emphasizes the relationship between the two World Wars and passenger airlines and commercial aviation, including the competition in the aviation market between American and European manufacturers and how this resulted in the formation of an airplane manufacturer in Europe to compete with the US.
Although the development of flying airplanes began in the early twentieth century after the Wright Brothers' first flight in 1903, it was not until after the end of the First World War that commercial planes were in service. In 1919, Britain became the first nation to operate passenger airplanes. After that other nations, including the US, followed suit. Though American commercial aviation began quite late when compared with that of Britain, progressive development of passenger airplanes was witnessed, in the US especially in the 1930's. This paved the way for the US to become the leading nation in aviation since the end of the Second World War. This article studied the development of passenger airlines from the First World War, focusing on commercial aviation in the US and Europe - especially in Britain. It also emphasizes the relationship between the two World Wars and passenger airlines and commercial aviation, including the competition in the aviation market between American and European manufacturers and how this resulted in the formation of an airplane manufacturer in Europe to compete with the US.