Publication: ศึกษากระบวนการฝึกอบรมพระนวกะตามหลักวัตร 14 ของคณะสงฆ์ จังหวัดปทุมธานี
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2020
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสาร มมร วิชาการล้านนา
Academic Journal of MBU
Academic Journal of MBU
Volume
9
Issue
2
Edition
Start Page
8
End Page
14
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
ศึกษากระบวนการฝึกอบรมพระนวกะตามหลักวัตร 14 ของคณะสงฆ์ จังหวัดปทุมธานี
Alternative Title(s)
A Study of the Training Process of New Buddhist Monks Based on Vatra 14 of Pathum Thani Province Sangha
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อศึกษากระบวนการฝึกอบรมพระนวกะตามหลักวัตร 14 ของคณะสงฆ์ จังหวัดปทุมธานี 2) เพื่อนําเสนอกระบวนการฝึกอบรมพระนวกะตามหลักวัตร 14 ของคณะสงฆ์ จังหวัดปทุมธานี ดําเนินการตามกระบวนการวิจัยเชิงพรรณนา เก็บรวบรวมข้อมูลทั้งวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Research) และวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative research) ซึ่งเครื่องมือวิจัยที่ใช้ คือ แบบสอบถาม และแบบสัมภาษณ์ ได้กลุ่มตัวอย่าง 162 รูป และสัมภาษณ์พระอาจารย์ผู้ฝึกอบรม 7 รูป สถิติที่ใช้ สถิติเชิงพรรณนา ค่าความถี่ (Frequency) ค่าร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย (Mean) และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (Standard Deviation) วิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณนําเสนอในรูปแบบตารางบรรยาย และวิเคราะห์เนื้อหาจากการสัมภาษณ์ (Content Analysis) ผลการวิจัยพบว่า 1. กระบวนการฝึกอบรมพระนวกะตามหลักวัตร 14 ของคณะสงฆ์ จังหวัดปทุมธานี ในภาพรวมทั้ง 4 ด้าน พบว่า มีความคิดเห็นอยู่ในระดับมาก เรียงลําดับมากไปหาน้อยด้าน พระอาจารย์พระพี่เลี้ยงผู้ฝึกอบรม (4.03) ด้านกิจกรรมการฝึกอบรม (3.83) ด้านหลักการฝึกอบรม (3.73) และด้านการบริหารจัดการอบรม (3.72) ตามลําดับความสําคัญ2. กระบวนการฝึกอบรมพระนวกะตามหลักวัตร 14 ของคณะสงฆ์ จังหวัดปทุมธานี ประกอบด้วย 1) กระบวนบริหารจัดการฝึกอบรมด้วยทักษะการใช้ภาษาที่หลากหลาย และบูรณาการเข้ากับเทคโนโลยี สามารถสื่อกับผู้เข้าอบรมได้ทุกภาคส่วน 2) ปรับปรุงหลักสูตรให้เข้ากับสถานการณ์และประยุกต์กับชีวิตจริงได้ และ 3) มีการฝึกอบรมพระพี่เลี้ยงด้านการส่งเสริมการบริหารกิจกรรม และมีหลักสูตรการพัฒนาพระอาจารย์ และพระพี่เลี้ยง โดยบูรณาการกิจกรรมผ่านแอบพลิเคชั่น
Objectives of the study included 1) to study the opinion on the training process of new Buddhist monks based on Vatra 14 of Pathum Thani Province Sangha
and 2) to propose the training process of new Buddhist monks based on Vatra 14 of Pathum Thani Province Sangha. The study was a mixed method between a quantitative research and qualitative one in nature. A questionnaire was used for collecting quantitative data from a sample of 162 new Buddhist monks, and a Schedule Interview was used to collect qualitative data from 7 experts. For the analysis of data statistics including Frequency, Percentage, Mean and Standard Deviation was used for quantitative data and the content analysis for qualitative data. Results of the study were as follows:1. Regarding the opinion of the training process of new Buddhist monks based on Vatra 14 of Pathum Thani Province Sangha it found that in general all 4 aspects were high including the aspect of guardian monks was equal to an average value of 4.03, the aspect of training activities was equal to an average value of 3.83, the aspect of training principles was equal to an average value of 3.73, and the aspect of training management was equal to an average value of 3.72 respectively.2. In respect of the proposal of the training process of new Buddhist monks based on Vatra 14 of Pathum Thani Province Sangha it found that there were 1) the training management process of using skills of different languages integrated with technology communicable to all parties
2) the curriculum alteration process in association with situations and realistic application
and 3) the training process of guardian monks on the promotion of activity management and development programmes of Buddhist monk teachers and guardian monks integrating activities through application.
Objectives of the study included 1) to study the opinion on the training process of new Buddhist monks based on Vatra 14 of Pathum Thani Province Sangha
and 2) to propose the training process of new Buddhist monks based on Vatra 14 of Pathum Thani Province Sangha. The study was a mixed method between a quantitative research and qualitative one in nature. A questionnaire was used for collecting quantitative data from a sample of 162 new Buddhist monks, and a Schedule Interview was used to collect qualitative data from 7 experts. For the analysis of data statistics including Frequency, Percentage, Mean and Standard Deviation was used for quantitative data and the content analysis for qualitative data. Results of the study were as follows:1. Regarding the opinion of the training process of new Buddhist monks based on Vatra 14 of Pathum Thani Province Sangha it found that in general all 4 aspects were high including the aspect of guardian monks was equal to an average value of 4.03, the aspect of training activities was equal to an average value of 3.83, the aspect of training principles was equal to an average value of 3.73, and the aspect of training management was equal to an average value of 3.72 respectively.2. In respect of the proposal of the training process of new Buddhist monks based on Vatra 14 of Pathum Thani Province Sangha it found that there were 1) the training management process of using skills of different languages integrated with technology communicable to all parties
2) the curriculum alteration process in association with situations and realistic application
and 3) the training process of guardian monks on the promotion of activity management and development programmes of Buddhist monk teachers and guardian monks integrating activities through application.