Publication: โลกในทัศนะของท่านพุทธทาสภิกข
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2018
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสาร มจร ปรัชญาปริทรรศน์
Journal of MCU Philosophy Review
Journal of MCU Philosophy Review
Volume
1
Issue
2
Edition
Start Page
37
End Page
51
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
โลกในทัศนะของท่านพุทธทาสภิกข
Alternative Title(s)
The World of life in Buddhadasa Bhikkhu Perspective
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์โลกในทัศนะของพุทธทางภิกขุโดยใช้การศึกษาจากเอกสารหนังสือและบทความที่เกี่ยวข้องผลการศึกษาพบว่าพุทธทาสภิกขุไม่ได้ปฏิเสธโลกในระดับภาษาคนและไม่ปฏิเสธเรื่องโลกหน้าแต่ท่านพยายามลดสถานะของโลกเหล่านี้มาอยู่ในขอบข่ายที่จิตสามารถจะรับรู้และสัมผัสได้ในปัจจุบันขณะโลกไม่ได้อยู่ที่อื่นที่จะต้องเดินทางไปถึงเมื่อละจากโลกนี้ไปแล้วแต่โลกอยู่ที่นี่และเดี๋ยวนี้โลกคือจิตโลกก็ดีการพ้นไปจากโลกก็ดีทุกอย่างรวมอยู่ที่จิตจิตคือตัวโลกนี่คือการอธิบายโลกตามภาษาธรรมของท่านพุทธทาสโลกตามการรับรู้ของท่านพุทธทาสมีความหมายเพียงว่า“สภาพต่างๆที่แวดล้อมจิตใจของคนเราอยู่นั่นคือโลก” ส่วนโลกอื่นหมายถึงภูมิของจิตที่กําลังเปลี่ยนไปต่างๆกันตามอารมณ์ที่เข้ามากระทบท่านพุทธทาสได้จําแนกโลกออกเป็น๒ระดับคือโลกภายในและโลกภายนอกโลกภายในเป็นโลกพุทธจักรหรือโลกแห่งจิตใจการอธิบายเรื่องโลกของท่านพุทธทาสดูเหมือนจะแตกต่างจากการอธิบายของปราชญ์หลายๆท่านแต่อย่างไรก็ตามการอธิบายโลกโดยอาศัยทฤษฎีภาษาคน-ภาษาธรรมเป็นบาทฐานก็ยังอยู่ในกรอบของพุทธพจน์ท่านพุทธทาสกล่าวว่าการตีความโลกภายในท่านได้อาศัยพุทธพจน์ที่ปรากฏอยู่ใน “โรหิตัสสสูตร” เป็นหลักอ้างอิง
This article entitled to analyze the concept of the world in Buddhadasa Bhikkhu. This is a qualitative research done by studying academic documents. In the research, it was found that Buddhadasa Bhikkhu didn’t refuse spiritual World and next life but he aimed to reduce the roll of those two items but condense in to present life. In his opinion, all of spiritual and mind are items of present life. The spiritual of now in present life and mind are closely related to environment, once the environment changed, the spiritual and mind World be changed as will. So the World in his opinion was divided in to two aspects that is outside World which is environment and the inner World which is spiritual World or Buddhacakka. The explanation of World in Buddhadasa Bhikkhu may different from the other philosophers. However, the explanation of World in theory of human language -Dhamma language basis still lives in scope of Buddhavacana in ‘Rohitassa Sutta’ as reference.
This article entitled to analyze the concept of the world in Buddhadasa Bhikkhu. This is a qualitative research done by studying academic documents. In the research, it was found that Buddhadasa Bhikkhu didn’t refuse spiritual World and next life but he aimed to reduce the roll of those two items but condense in to present life. In his opinion, all of spiritual and mind are items of present life. The spiritual of now in present life and mind are closely related to environment, once the environment changed, the spiritual and mind World be changed as will. So the World in his opinion was divided in to two aspects that is outside World which is environment and the inner World which is spiritual World or Buddhacakka. The explanation of World in Buddhadasa Bhikkhu may different from the other philosophers. However, the explanation of World in theory of human language -Dhamma language basis still lives in scope of Buddhavacana in ‘Rohitassa Sutta’ as reference.