Publication: หลักธรรมในโอรัมภาคิยสูตรที่สัมพันธ์กับการบรรลุธรรม
Submitted Date
Received Date
Accepted Date
Issued Date
2022
Copyright Date
Announcement No.
Application No.
Patent No.
Valid Date
Resource Type
Edition
Resource Version
Language
th
File Type
No. of Pages/File Size
ISBN
ISSN
eISSN
DOI
Scopus ID
WOS ID
Pubmed ID
arXiv ID
item.page.harrt.identifier.callno
Other identifier(s)
Journal Title
วารสารสหวิทยาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
Journal of Multidisciplinary in Humanities and Social Sciences
Journal of Multidisciplinary in Humanities and Social Sciences
Volume
5
Issue
1
Edition
Start Page
206
End Page
214
Access Rights
Access Status
Rights
Rights Holder(s)
Physical Location
Bibliographic Citation
Research Projects
Organizational Units
Authors
Journal Issue
Title
หลักธรรมในโอรัมภาคิยสูตรที่สัมพันธ์กับการบรรลุธรรม
Alternative Title(s)
A Study the Principles in the Oramphakiya Sutta Related in the Enlightenment
Author’s Affiliation
Author's E-mail
Editor(s)
Editor’s Affiliation
Corresponding person(s)
Creator(s)
Compiler
Advisor(s)
Illustrator(s)
Applicant(s)
Inventor(s)
Issuer
Assignee
Other Contributor(s)
Series
Has Part
Abstract
บทความนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อนำเสนอ ศึกษาหลักธรรมในโอรัมภาคิยสูตรที่สัมพันธ์กับการบรรลุธรรม การวิจัยนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพ รวบรวมข้อมูลจากพระไตรปิฏก งานวิจัยและเอกสารที่เกี่ยวข้อง และนำเสนอข้อมูลในลักษณะพรรณา ผลการวิจัยพบว่า โอรัมภาคิยสูตร เป็นพระสูตรที่พระพุทธเจ้าทรงแสดงสังโยชน์ส่วนเบื้องต่ำ โดยมีหลักธรรม 5 ประการ คือ สักกายทิฎฐิ คือ ความเห็นว่าเป็นตัวของตน วิจิกิจฉา คือ ความลังเลสงสัย สีลัพพตปรามาส คือ ความถือมั่นศีลพรต กามฉันทะ คือ ความพอใจในกาม พยาบาท คือ ความคิดปองร้าย การเจริญวิปัสสนาตามหลักมหาสติปัฎฐาน 4 คือ การพิจารณากาย เวทนา จิตและธรรมให้รู้แจ้งจนบรรลุอนาคามีมรรคก็สามารถละโอรัมภาคิยสังโยชน์เบื้องต่ำ เมื่อผู้ปฏิบัติวิปัสสนากรรมฐานเจริญมหาสติปัฏฐาน 4 โดยการใช้ความเพียร สัมปชัญญะ และสติ พิจารณาอารมณ์ที่กำลังปรากฏทางอายตนะโดยความเป็นอารมณ์ รูป กับ นาม ในขณะปัจจุบัน โดยใช้ฐานที่ตั้งทั้ง 4 คือ กาย เวทนา จิต และธรรม จนเกิดปัญญาเห็นแจ้งปรมัตถธรรมคือการรู้ไตรลักษณ์ของธรรมทั้งหลายตามความเป็นจริง จนผ่านลำดับวิปัสสนาญาณระดับต่าง ๆ มี นามรูปปริเฉทญาณ เป็นต้น ผู้ปฏิบัติจะสามารถรู้แจ้งอริยสัจ 4 อย่างบริบูรณ์ได้บรรลุโสดาบันซึ่งสามารถละสักกายทิฏฐิ วิจิกิจฉา และสีลัพพตปรามาส พระสกทาคามีทำให้สังโยชน์ที่เหลือคือกามฉันท์และพยาบาทให้เบาบาง เมื่อสำเร็จเป็นพระอริยบุคคลชั้นพระอนาคามีจึงจะละโอรัมภาคิยสังโยชน์เบื้องต่ำทั้ง 5 ได้อย่างเด็ดขาด เมื่อบรรลุอนาคามีแล้วผู้ปฏิบัติสามารถตรวจดูโอรัมภาคิยกิเลสเบื้องต้นในฐานะเป็นเครื่องหมายบอกระดับของอริยบุคคลได้
The purposes of this research were: 1) to study the content and principles of the Orampagiya Sutta
and 2) to study Dharma principles in the Orampagiya Sutta related to attainment. It was found that in the making of the only fertilization in the world, there are five principles that appear in the OrampagiyaSutta, which are: 1. Sakkaya Ditthi opinion of being one's self
2. Vicikitcha doubt
3. Silabpotparamas Confidence in asceticism
4. Kama-chanda satisfaction with sensual pleasures)
and 5. Victim malice. Practicing Vipassana meditation according to the four foundations of mindfulness is the path of the Noble Eightfold Path for knowing more to determine to the end whether to neglect the five virtues. Firstly, when the benefits are gone, the state of nirvana takes their place. Make the person's mind independent from the benefits. No chaos, happy life. Practicing with awareness and awareness all the time that appears in the OrampagiyaSutta until the wisdom to see enlightenment as it really is, called enlightenment, stabs throughout the world of the 9 Noble Truths and the Four Noble Truths, which is the highest level of attainment of transcendence and liberation, The attainment of a noble person is divided into four categories, namely Sotapanna, Sakdagami, Anagami, and Arahant. By following the trisikkha principles and practicing samatha and vipassana meditation. According to the principle of cultivating the four foundations of mindfulness, which is according to the Trinity law as it really is, when insight is matured, the courage to follow the Vipassana way can be attained. Practitioners can enlighten and penetrate the Four Noble Truths, abandon fetters and monuments according to the strength of the path, attain the path, fruition, and nirvana, and become a noble person in Buddhism.
The purposes of this research were: 1) to study the content and principles of the Orampagiya Sutta
and 2) to study Dharma principles in the Orampagiya Sutta related to attainment. It was found that in the making of the only fertilization in the world, there are five principles that appear in the OrampagiyaSutta, which are: 1. Sakkaya Ditthi opinion of being one's self
2. Vicikitcha doubt
3. Silabpotparamas Confidence in asceticism
4. Kama-chanda satisfaction with sensual pleasures)
and 5. Victim malice. Practicing Vipassana meditation according to the four foundations of mindfulness is the path of the Noble Eightfold Path for knowing more to determine to the end whether to neglect the five virtues. Firstly, when the benefits are gone, the state of nirvana takes their place. Make the person's mind independent from the benefits. No chaos, happy life. Practicing with awareness and awareness all the time that appears in the OrampagiyaSutta until the wisdom to see enlightenment as it really is, called enlightenment, stabs throughout the world of the 9 Noble Truths and the Four Noble Truths, which is the highest level of attainment of transcendence and liberation, The attainment of a noble person is divided into four categories, namely Sotapanna, Sakdagami, Anagami, and Arahant. By following the trisikkha principles and practicing samatha and vipassana meditation. According to the principle of cultivating the four foundations of mindfulness, which is according to the Trinity law as it really is, when insight is matured, the courage to follow the Vipassana way can be attained. Practitioners can enlighten and penetrate the Four Noble Truths, abandon fetters and monuments according to the strength of the path, attain the path, fruition, and nirvana, and become a noble person in Buddhism.